di jun 06, 2006 22:55
Ik heb ook een selespeed (147 uit 2002). En, ik rijd er gewoon mee. zoals ik met een gewone handbak ook zou rijden.
Dwz, als ik 'normaal' rijd, dan vertrek ik zacht, om de koppeling te sparen en dusdanig te laten grijpen op 1000 toeren, en dan schakel ik zelf tussen 2500 en 3500 toeren, met gas zelf loslaten. Kheb zodoende al gemerkt dat je deze bak boterzacht kunt rijden. Heerlijk cruisen. Bij het vertragen laat ik hem zo goed als altijd zelf terug schakelen (als ie dus onder de 1000 toeren komt).
Als ik semi-sportief wil rijden, dan geef ik iets meer poer bij vertrek, zodat ie rond de 2000-2500 de koppeling laat aangrijpen, en dan schakel ik meestal rond de 5000 toeren op, nog steeds met zelf gas te lossen, om alles wat te sparen.
Maar als ik bijvoorbeeld een stoplichtsprintje wil forceren, geef ik meestal half gas om te vertrekken (ruim genoeg om de motor op max. geregeld koppel te laten vertrekken, op een 3000 toeren), en daarna geef ik gas tot de redline, waarbij ie vervolgens zelf schakelt in snelle modus. Ik laat zelden m'n gas los als de bak zo snel schakelt, want dat heeft weinig zin.
Nog enkele trucjes die ik gebruik tijdens het rijden:
Vaak krijg vind ik de motorbediening heel 'electronisch', indirect aanvoelen. Je geeft wel gas, maar uiteindelijk bepaald de ecu toch zelf hoeveel koppel de motor levert. Hiervoor geef ik zelden of nooit plankgas, maar ik rijd wel zo goed als altijd op het maximaal koppel. Ik heb bevonden dat als je plankgas geeft, de auto minder snel/koppelrijk optrekt dan dat constant met kleine heen-en-weer bewegingkjes het gaspedaal zit te beroeren, rond de stand waar je aanvoelt waar hij veel koppel heeft.
Ook zet ik zo goed als altijd het ASR systeem uit. De auto heeft het zelden nodig, en ik vind dat het veel te vroeg ingrijpt als ie het dan toch aanwendt. Ook vind ik de motorreacties en de koppelontplooiing bij het vertrekken vaak vinniger en ongelimiteerder.
kdacht dat als eerste post m'n Selespeed ervaringen hier wel zouden passen.
greetz,
matteus