Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Selespeed en versnellen

vr okt 14, 2005 10:56

Ik heb even een vraagje, voor de selespeed rijders. Hoe kun je het snelst optrekken van 0 naar bv 100? Is het mogelijk dat wanneer je voet op de rem staat en de versnelling in 1 om dan gas te geven? Zodat dan wanneer je de rem loslaat dat de koppeling ingrijpt zodat je gaat versnellen?

Of zit dat zo niet in elkaar?

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

RE: Selespeed en versnellen

vr okt 14, 2005 11:22

Kannatuurlijk wel en is ook sneller dan normaal, maar is officieel niet de bedoeling én je koppelingsplaten verslijten dan als een gek!!

Bij de DSG bak van VW is er wel een procedure voor een stoplichtsprintje ;)

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Selespeed en versnellen

vr okt 14, 2005 11:50

Oke zoiets dacht ik al, maar slijten de koppelingsplaten bij een selespeed bij zoiets dan sneller bij een hand-bak, omdat het oplaten komen van de koppeling wat lastig is al je die op laat komen waneer je de rem los laat. Want dan zit je dus de koppeling eigelijk te bedienen met je rem.

Dus als je alles volgens de procedure zou doen, dan ben je met een selespeed bak dus in het begin iets langzamer, maar dat wordt later weer goed gemaakt, omdat zo'n bak over het algemeen sneller zal schakelen dan een persoon.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Selespeed en versnellen

vr okt 14, 2005 12:45

Wat je wilt doen kan wel, maar is niet heel praktisch, tenzij je de linkervoet op de rem zet en met de ander gas gaat geven.
Of dit veel brengt qua acceleratie? Nooit geprobeerd. Als je hard wilt acceleren zet je 'm in de 1,
vervolgens hoef je alleen nog maar het gaspedaal te vloeren. Op het moment dat het toerental bijna in het rood loopt,
schakelt de bak vanzelf naar de volgende versnelling. Ik heb het een keer geprobeerd, heel sensationeel.
Daarna voor kennisgeving aangenomen, want ik kan me niet voorstellen dat de techniek lang heel blijft als je hier een gewoonte van maakt.

Wegtrekken van een helling doe ik hetzelfde als met een normale handbak. Dus handrem erop en als ie begint te trekken handrem lossen.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Selespeed en versnellen

vr okt 14, 2005 13:20

duidelijk.

Het zit namelijk zo, dat ik tijdens een van mijn stage opdrachten verder ga met een simulatie van een auto met AMT. Uiteindelijk is het dan de bedoeling dat je, als alles goed werkt een mooie weergave van de werkelijkheid hebt. Zodat je precies kan zien hoe lang die over nul-100 doet, 0-400m enz. Vandaar dat ik het even wilde weten.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Selespeed en versnellen

vr okt 14, 2005 17:07

Dat is eigenlijk het grote nadeel van selespeed. (heb er zelf een gehad). Je hebt totaal geen controle over de koppeling bij het optrekken vanuit stilstand. Hij pakt bij TE lage toeren op en bij een handbak kan je meer gas geven en de koppeling ietsje laten slippen waardoor je gewoon sneller wegbent.

@ Psillen, heb je pas een keer doorgetrokken tot het rood? Ik heb dat bij de mijne wel vaker gedaan hoor,prachtig ! :P Als je dat doet bij bedrijfstemperatuur dan kan het echt wel wat hebben hoor.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Selespeed en versnellen

vr okt 14, 2005 21:54

@ Psillen, heb je pas een keer doorgetrokken tot het rood? Ik heb dat bij de mijne wel vaker gedaan hoor,prachtig ! :P Als je dat doet bij bedrijfstemperatuur dan kan het echt wel wat hebben hoor.
Een paar keer. Het is niet de motor waar ik bang voor ben. Maar, de bak schakelt dan ook een redelijke klap sneller.
Daar heb ik zo m´n bedenkingen bij qua houdbaarheid. Dus maak ik er slechts spaarzaam gebruik van.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Selespeed en versnellen

za okt 15, 2005 11:43

Dat is verstandig...ik heb zelf menig maal op de bijrijdersstoel gezeten gedurende een proefrit
en het werkt prima maar mensen willen wel erg enthousiast het systeem bedienen.

Dus snelweg opdraaien en terug van 4 naar 2 bij 70 km/h. De hydrauliek maakt het mogelijk maar niemand haalt het in zijn hersens om met een handbak zulke verschillen te overbruggen.
Een rijder met een handbak zal in ieder geval een bepaalde wachttijd in acht nemen.

Ik geef nog steeds de voorkeur aan een automaat. Selespeed is perfect als je deze kan verkopen aan de psillens van deze wereld en het niet als een joystick wordt gezien.

Beste manier van hard optrekken met handbak lijkt mij met enig wielslip zodat aandrijflijn niet
alle krachten overbrengt en materiaalvriendelijker is, banden worden warmer en krijgen grip terug en versnellen.

Een granny start is met Selespeed wellicht het beste. Zo soepel mogelijk vanuit stilstand
en dan pas vloeren.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Selespeed en versnellen

za okt 15, 2005 13:29

Bert, jij hebt het over het ene uiterste naar het andere. Ten eerste hoor je VOOR de bocht naar de 2e versnelling te schakelen :wink: en kan je dat ook makkelijk in z'n 3 doen. :D
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Selespeed en versnellen

za okt 15, 2005 13:43

Kosta, jij begrijpt het. Enige wat ik wil opmerken is dat het in feite nog steeds een normale
versnellingsbak is en ook zo behandeld moet worden. Met het grootste gemak volgt de
bak het commando op om terug te schakelen maar toerentalverschil blijft bestaan.
Het is beter als handschakelen maar het is geen computerspel. De bak schakelt wel maar
de al te enthousiaste kan mogelijk de bak beschadigen en dan ligt het weer aan Alfa.

Nog zoiets is een zesbak...veel mensen tetteren bij 50 deze in vier. Eigenlijk zou je met
een economy meter mensen kunnen laten zien dat rijden in drie economischer is en beter
voor de motor. Hoger vacuum in 3 als in 4. Kies 3.
Of dat je met een automaat niet hele lange tijd in D 40-45km/h waar automaat opschakelt naar
hoogste versnelling en dus loeiheet zal worden. Zet ding in 3 of met een caravan ook niet
in D rijden.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Selespeed en versnellen

za okt 15, 2005 20:30

Nog zoiets is een zesbak...veel mensen tetteren bij 50 deze in vier. Eigenlijk zou je met
een economy meter mensen kunnen laten zien dat rijden in drie economischer is en beter
voor de motor.
Aardig dat je dit opmerkt. Op de verbruiktsmeter kun je idd. zien dat een lager toerental lang niet altijd gunstiger is. Bovendien moet je de motor bij lage toerentallen niet te zeer belasten omdat de oliedruk dan lager is.
Dus, hoezo "het nieuwe rijden" :evil: M.i. een domme campagne voor suffies. Maar nou ben ik off-topic.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

*****5Sterren*(6)

RE: Selespeed en versnellen

do apr 27, 2006 11:18

2000 t/min Is geen probleem toch? Dan rij ik met een 156 2.0TS 70 Km/h, maar daar gaat het 'nieuwe rijden' niet over. 2500 t/min is zeer economisch en niet belastend voor de motor. Bovendien pompt de olie lustig door het blok dan. Dat is bij mij een snelheid van 80 Km/h. Maar vrolijk word je er niet van. Ik ga ook veel liever in galop... Maar op de ringwegen rond de grote steden zul je wel aan de 80 moeten.. Op deze manier realiseer ik een verbruik van 1: 12. Keer op keer.

*****5Sterren*(6)

Re: RE: Selespeed en versnellen

di mei 09, 2006 14:17

ik heb zelf menig maal op de bijrijdersstoel gezeten gedurende een proefrit
en het werkt prima maar mensen willen wel erg enthousiast het systeem bedienen.

Dus snelweg opdraaien en terug van 4 naar 2 bij 70 km/h. De hydrauliek maakt het mogelijk maar niemand haalt het in zijn hersens om met een handbak zulke verschillen te overbruggen.
Een rijder met een handbak zal in ieder geval een bepaalde wachttijd in acht nemen.
Dat kan gelukkig niet. Van vier naar twee. Als de verschillen te groot zijn om te overbruggen, negeert de bak de handeling.

MightyMarcel

Re: RE: Selespeed en versnellen

di mei 09, 2006 14:33

ik heb zelf menig maal op de bijrijdersstoel gezeten gedurende een proefrit
en het werkt prima maar mensen willen wel erg enthousiast het systeem bedienen.

Dus snelweg opdraaien en terug van 4 naar 2 bij 70 km/h. De hydrauliek maakt het mogelijk maar niemand haalt het in zijn hersens om met een handbak zulke verschillen te overbruggen.
Een rijder met een handbak zal in ieder geval een bepaalde wachttijd in acht nemen.
Dat kan gelukkig niet. Van vier naar twee. Als de verschillen te groot zijn om te overbruggen, negeert de bak de handeling.
een 156 kan toch wel 70 in zn 2 ?

matteus

RE: Selespeed en versnellen

di jun 06, 2006 22:55

Ik heb ook een selespeed (147 uit 2002). En, ik rijd er gewoon mee. zoals ik met een gewone handbak ook zou rijden.
Dwz, als ik 'normaal' rijd, dan vertrek ik zacht, om de koppeling te sparen en dusdanig te laten grijpen op 1000 toeren, en dan schakel ik zelf tussen 2500 en 3500 toeren, met gas zelf loslaten. Kheb zodoende al gemerkt dat je deze bak boterzacht kunt rijden. Heerlijk cruisen. Bij het vertragen laat ik hem zo goed als altijd zelf terug schakelen (als ie dus onder de 1000 toeren komt).
Als ik semi-sportief wil rijden, dan geef ik iets meer poer bij vertrek, zodat ie rond de 2000-2500 de koppeling laat aangrijpen, en dan schakel ik meestal rond de 5000 toeren op, nog steeds met zelf gas te lossen, om alles wat te sparen.
Maar als ik bijvoorbeeld een stoplichtsprintje wil forceren, geef ik meestal half gas om te vertrekken (ruim genoeg om de motor op max. geregeld koppel te laten vertrekken, op een 3000 toeren), en daarna geef ik gas tot de redline, waarbij ie vervolgens zelf schakelt in snelle modus. Ik laat zelden m'n gas los als de bak zo snel schakelt, want dat heeft weinig zin.

Nog enkele trucjes die ik gebruik tijdens het rijden:
Vaak krijg vind ik de motorbediening heel 'electronisch', indirect aanvoelen. Je geeft wel gas, maar uiteindelijk bepaald de ecu toch zelf hoeveel koppel de motor levert. Hiervoor geef ik zelden of nooit plankgas, maar ik rijd wel zo goed als altijd op het maximaal koppel. Ik heb bevonden dat als je plankgas geeft, de auto minder snel/koppelrijk optrekt dan dat constant met kleine heen-en-weer bewegingkjes het gaspedaal zit te beroeren, rond de stand waar je aanvoelt waar hij veel koppel heeft.
Ook zet ik zo goed als altijd het ASR systeem uit. De auto heeft het zelden nodig, en ik vind dat het veel te vroeg ingrijpt als ie het dan toch aanwendt. Ook vind ik de motorreacties en de koppelontplooiing bij het vertrekken vaak vinniger en ongelimiteerder.


kdacht dat als eerste post m'n Selespeed ervaringen hier wel zouden passen.


greetz,

matteus

Terug naar “Algemene Technische vragen”