Uitlijnen zelf doen?

No way, dit durf ik niet!
18%
8
Cool! Dit ga ik proberen!
40%
18
Dit gaat echt boven mijn pet.
22%
10
Ik ga dit niet zelf doen, maar ga wel verschillende settings proberen.
20%
9

Totaal aantal stemmen: 45
kroehlur

Re: RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

wo sep 28, 2005 09:06

goh...ikwist niet dat je jongens bij Kwik Shit konden uitlijnen, ik dacht altijd dat ze alleen maar deden alsof...
Ze doen echt ook alleen alsof en dan zeggen ze dat je dempers, uitlaat en banden vervangen moeten worden........

Luc33
Guru
Guru

RE: Uitlijnen? Gewoon zelf doen!

wo sep 28, 2005 09:27

En bij de 33 moet je zelfs meerdere gewichten in de auto leggen.

Ik heb hem 2 weken geleden mooi door Profile Heuver uit laten lijnen. Voor 45 euro ga ik niet zelf lopen klooien, met alle gevolgen van dien.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Rob GTV6
Member
Member

wo sep 28, 2005 16:35

.......en dan vergeet je nog een belangrijk ding......bij alle professionele uitlijners wordt uitgegaan van een bestuurders gewicht van 75 KG in de auto bij het uitlijnen bij de 116 serie i.v.m. wisselende wiel geometrie bij remmen en optrekken.......
ook bij de passagier en achterin werd bij mij gewicht in gegooit,dat werd in de computer aan gegeven.

Rob GTV6.
'' Alfa Romeo '' op m'n lijf geschreven.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 28, 2005 16:37

Met betrekking tot die gewichten nog even het volgende: Beladingsschema:
- vloer voor voorstoelen: 25kg
- zitting voorstoelen: 50 kg
- vloer achter: links en rechts ieder 25 kg
- zitting achterbank: links en rechts 50 kg

m.a.w.: men gat uit van een 4-mans (/vrouws) bezetting van 75kg het stuk, maar niet ieder uitlijnbedrijf doet dit en bovendien weeg ik slechts 55kg en ben ik negen van de tien keer alleen in de auto, dus ik laat het achterwegen.

Rollen/ zetten van de wielophanging: ik beweeg nog altijd even het stuur, totdat deze zonder spanning echt in het midden staat, maar dan nog kan er in de praktijk een kleine afwijking in zitten, die corrigeer je dan na de (lange) eerstvolgende rit.

@Luc33: voor het geld hoof je het niet te doen, maar het gaat om de fun!
En bedenk wel: 1x 45 euro is niet veel, maar ik probeer graag verschillende standen en tja, bijv. 4x 45 euro vind ik wel veel. :roll:
Daarnaast vind ik het gewoon gaaf om zoveel mogelijk -liefst alles- zelf te doen! :o 8)

@roberto: Daar moet je wel even hulpgereedschap voor maken. Voor het stellen zelf niet, maar wel voor het meten. Ik ga een poging wagen om het te verwoorden:
Je maakt zeg maar een grote zwaaihaak, waarmee je de hoek instelt. Aan de arm die omhoog steekt zitten twee (verstenbare) 'klauwen' waarmee je het midden van de twee fusees aanwijst. Let op: je moet er 100% van opaan kunnen dat die punten onder en boven exact in lijn liggen met de staande arm!

Nu stel je de hoek in (gewoon meten met een geodriehoek of gradenboog) en zorg ervoor dat de onderste 'klauw' je onderste fusee aanwijst. Nu moet je decasterstang langer/ korter maken, totdat deze mooi in lijn ligt met je bovenste 'klauw'.
Belangrijk: De auto moet wel net zo vlak staan als wanneer deze op z'n wielen staat!
Anders kun je wel links en rechts gelijk stellen, maar weet je niet exact hoeveel graden je fusee helt. :?

Ben je er nog??? :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

psillen
Guru
Guru

wo sep 28, 2005 22:57

Wie weet ga ik het nog eens proberen.

Tijd is in deze natuurlijk ook een probleem. Zal wel lastig genoeg worden om de auto
voor de zomer gereed te hebben.

Je zei tijdens het Spettacolo al dat je zelf had uitgelijnd. Ik vind het toch wel knap hoor. :thumbs:
Is een nauwkeurig karwei en bovendien op deze manier zeer tijdrovend.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

tommie
Guru
Guru

wo sep 28, 2005 23:15

hmm.. mooi verhaal, toch blij dat ik het voor weinig/nix kan (laten) doen op mijn werk..

bij ons gaat er eigenlijk nooit gewicht in de auto, soms worden er wel eens auto's uitgelijnd voor races (yaris cup bijvoorbeeld, weet zo verder niet, maar is wel meer) dan gaat de bestuurder gewoon in de auto zitten tijdens de uitlijning..

scheelt dat we een mooi infrarood 3d systeem hebben, hoef je niet meer te meten zelf.. :)
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

roberto
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do sep 29, 2005 19:27

@roberto: Daar moet je wel even hulpgereedschap voor maken. Voor het stellen zelf niet, maar wel voor het meten. Ik ga een poging wagen om het te verwoorden:
Je maakt zeg maar een grote zwaaihaak, waarmee je de hoek instelt. Aan de arm die omhoog steekt zitten twee (verstenbare) 'klauwen' waarmee je het midden van de twee fusees aanwijst. Let op: je moet er 100% van opaan kunnen dat die punten onder en boven exact in lijn liggen met de staande arm!

Nu stel je de hoek in (gewoon meten met een geodriehoek of gradenboog) en zorg ervoor dat de onderste 'klauw' je onderste fusee aanwijst. Nu moet je decasterstang langer/ korter maken, totdat deze mooi in lijn ligt met je bovenste 'klauw'.
Belangrijk: De auto moet wel net zo vlak staan als wanneer deze op z'n wielen staat!
Anders kun je wel links en rechts gelijk stellen, maar weet je niet exact hoeveel graden je fusee helt. :?

Ben je er nog??? :wink:
Ja, ik ben er nog en ik snap hem. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om een referentiepunt te nemen, en dan de afstand meten van onderste fuseekogel tot het referentiepunt en dan de afstand meten van de bovenste fuseekogel tot het referentiepunt. Daarna wat rekenen met Pythagoras. Het referentiepunt is dan eigenlijk een referentielijn, loodrecht op de garagevloer en dan zorgen dat de auto net zo staat als ie op z'n wielen staat.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

164 Q4

do sep 29, 2005 22:13

Wacht even... jij zet de auto op de grond in je garage, doet het grote touwtjes-trucje, en dan kun jij nog bij je spoorstangen om die te verstellen, zonder het touwtje aan te raken... :?: Respect! (Geen cynisme, ik zie het mezelf aleen even niet doen. Niet omdat het ingewikkeld is, maar vrij bewerkelijk...).

Yuri
Dat lukt wel als je eerst alles gelost hebt...
vergeet niet de auto als laatste een metertje of wat Vooruit te rollen om de wielophanging te "zetten"
Ja, vooral als het een 33 is. Als je die opgekrikt hebt en weer laat zakken staan ze ook altijd raar hoog op de voorpootjes :? . Die mag wel even wat meer meters heen en weer.

Kan ik jullie nog een een leuke anekdote over vertellen. Kan het ook laten natuurlijk (heel fijn Frank, dank je...)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 29, 2005 22:44

Ja, ik ben er nog en ik snap hem. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om een referentiepunt te nemen, en dan de afstand meten van onderste fuseekogel tot het referentiepunt en dan de afstand meten van de bovenste fuseekogel tot het referentiepunt. Daarna wat rekenen met Pythagoras. Het referentiepunt is dan eigenlijk een referentielijn, loodrecht op de garagevloer en dan zorgen dat de auto net zo staat als ie op z'n wielen staat.
Dat kan natuurlijk ook, :thumbs: hoef je geen noemenswaardig hulpgeredschap te maken, maar lijkt mij op den duur meer bewerkelijk. Maar er leiden vele wegen naar Arese. :D (of was het nu Rome? :wink: ) Okay, het kost ff tijd om mooi en universeel hulpgereedschap te maken, maar dan heb je ook wat. 8) Volgens mij heb je heel die pitagras niet nodig, maar kun je met tanges ook uit de voeten. :-k
Whatever, waar het om gaat is dus gewoon een beetje wiskunde en nauwkeurig werken. Zo zie je wel dat je meer kunt, dan je zo op het eerste gezicht denkt. :thumbs:

Het is altijd gaaf als je weer iets meer kunt! 8)
En aan al die genen die denken dat het nogal omslachtig is/ veel werk: Dat valt na de eerste keer best mee. :o
Een kwartiertje per kant voor de uitlijning, da's toch niet zo bewerkelijk?! :whistle:
Caster instellen is iets meer werk, omdat je de auto ('recht' moet opkrikken, enz. Maar de voldoening is groot. :D

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 12, 2005 14:21

nog even een aanvulling/ verbetering voor de geïnteresseerden/ gevorderden:

Het camber had ik nog niet gemeten, maar leek mij vrij fors en in ieder geval links en rechts gelijk. Ik dacht dat wel een graad of vier was. :oops: :oops: Wat blijkt: meten is weten. Het is slechts 2 graden negatief! :o Maar dit is echt wel genoeg hoor! :wink:

Dus samengevat mijn setting: 2 graden neg. camber, 5 graden Caster, 1 graad toespoor. :D

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 13, 2005 23:05

Effe up voor Andretti. :wink:

stof
Guru
Guru

ma mei 25, 2009 17:42

zo, ff een ouwe koe uit de sloot gehaald :lol:

Ik heb zin om dit van de week een keer zelf te gaan proberen. Ik heb de sprint destijds bij het in elkaar bouwen van de voorwielophanging gewoon min of meer 'op het oog' rechtgezet en dat is blijkbaar niet eens zo heel slecht gelukt, hij trekt een minimaal beetje naar rechts maar meer ook niet. Wat me eerder stoort is dat hij op de snelweg vrij rustig rechtuit spoort (als je met één vinger het stuur een klein beetje tegenhoudt zodat je niet langzaam de vluchtstrook opzeilt dus) maar dat hij in de bochten (bijv op een klaverblad) een beetje zoekeriger overkomt dan ik me van bijv. mijn oude 33 QV herinner. Conclusie: teveel of te weinig uit of toespoor. Die berekeningen kom ik wel uit, ik ben geen raswiskundige maar maak je geen zorgen.

Ik ben gewoon nieuwsgierig of ik dit echt in een middagje voor elkaar kan krijgen. Tijd heb ik meer dan geld op het moment, de vloer van mijn garage is perfect horizontaal dus, waarom niet. Als 't niet lukt draai ik gewoon alles weer vast en laat ik 't alsnog ergens "professioneel" doen.

Mijn vraag: hoeveel graden toe- of uitspoor moet je een sprint (met 33 vwo) geven wil hij nog acceptabel rechtdoor gaan op een rechte weg maar lekker 'bijten' in de bochten? Oja, bandenslijtage interesseert me geen ruk, gezien 't te verwachten jaarkilometrage zal ik de banden eerder door leeftijd vervangen dan door slijtage ;)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 25, 2009 19:30

Oja, bandenslijtage interesseert me geen ruk, gezien 't te verwachten jaarkilometrage zal ik de banden eerder door leeftijd vervangen dan door slijtage ;)
Vergis je niet hoor, als je uitlijning echt fout is, zijn je (voor)banden binnen een paar duizend km eenzijdig helemaal kaal!
Dus stiekum toch best belangrijk. :wink:
Ik heb begrepen, dat een sprint een klein beetje uitspoor hoort te hebben. Dat gaat eigenlijk niet op de manier, die ik eerder heb beschreven......
Je kan er wel wat mee, maar dan slechts al indicatie. Nadeel is ook, dat een achteras van een sud, sprint of 33 er eigenlijk nooit recht onderstaat. (bij een verlaagde auto staat ie iig anders, dan op originele hoogte)
Op de uitgebreidere manier, zoals elders beschreven geloof ik) met assteuntjes en touwtjes gaat het natuurlijk beter.
Jij hebt toch een handboek van de sprint? Daar staan mi de uitlijnwaardes in hoor! (haynes zeker)

stof
Guru
Guru

ma mei 25, 2009 19:33

dat van die achteras dat klopt, daarom wil ik ook de panhardstang nog een keer een ietsje inkorten (of verstelbaar maken) om dat te corrigeren. Maarre, andere manier beschreven in een ander topic? Help ff dan... ik heb al aardig moeten zoeken om deze boven te krijgen!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Terug naar “Algemene Technische vragen”