ma feb 10, 2014 15:36
Hallo Hans, welkom hier. Je vraag over waardes. Ja, er zit wel verschil in. Grofweg geldt dat hoe ouder, des te duurder. De oudere Bertjes herkenbaar aan het spleetje tussen de motorkap en koets - de brievenbusjes - zijn het meest geliefd. En dat zie je in prijzen ook terug. Wat dat betreft zit je dus goed met je smaak voor de 2000 GTV. Die zijn relatief goedkoper. Relatief, want een leuke en goede Bert vind je niet meer voor knaken. Ga uit van een vanafprijs rond de tien mille. Dan heb je een auto waar wel nog werk aan zit, maar die rijdend is. Vervolgens gaan prijzen vlot richting de 20 mille.
De prijzen van Bertjes stijgen volgens mij wel de afgelopen jaren. Soms zelfs vrij stevig. Waarschijnlijk ten overvloede, maar je moet dit type niet denken te kopen als belegging. Anders dan een investering in veel plezier voor jezelf. Wat dat betreft zijn los van de echt unieke leden van de 105-familie zoals de GTA en de Super TI de meeste Berts en Juuls gewoon niet zeldzaam genoeg.
Houd wel in je achterhoofd dat heel erg geldt, wat de gek er voor geeft. Het is aan jou te kiezen wat je wil. Een opknapper die je helemaal naar eigen zin en smaak kan opbouwen of laten opbouwen. Voordeel: je weet wat je krijgt aan het einde van de rit. Iets dat je bij een opgeknapte auto altijd maar een beetje moet afwachten. Nadeel van een opknapper is wel dat kosten snel enorm uit de hand kunnen lopen. Spuiten en plaatwerk zijn peperduur. Dus zorg altijd voor een zo goed mogelijke body die je voor je centen kan kriijgen.
Techniek is ook een aandachtspunt, maar kan je relatief goedkoper laten aanpakken. Onderdelen zijn er in veel gevallen nog genoeg en worden deels zelfs nieuw weer gemaakt. Daarnaast heeft Nederland flink wat prima specialisten op 105-gebied. Ga overal kijken, luisteren en als het kan rijden. Dan krijg je snel genoeg scherp wat jij precies wil hebben.
SCARB 7618
Giulia Super 1,3 1974
Ex-159 jtdm 16v
Ex-147 jtd