hans1976
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za feb 08, 2014 21:21

Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 09:46

Goedemorgen!

Mijn naam is Hans en ik kom uit Noord Holland. Ik denk al een tijd na om een klassieker aan te schaffen en nu is bij mij het Alfavirus ook toegeslagen. Ik heb besloten dat het een 105/115 serie gaat worden. Het liefst een gtv 2000 Bertone. Ik heb al heel wat uurtjes op deze site gelezen en genoten van jullie mooie projecten.
Ik heb een vraagje over de verschillende types. Ik las over de GT, de GTV en de junior. Zijn dit in de basis allemaal dezelfde auto's? Dus alleen kleine verschillen als grill, bumpers en interieurs?

Groet, Hans

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4346
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 09:56

Welkom hans.

Idd het zijn die kleine verschillen. Kunnen een hoop uitmaken natuurlijk. Het begint allemaal met de brievenbus (herkenbaar aan de neus) en daarna is het geëvolueerd zeg maar.

Veel succes en plezier met het zoeken van een auto. Ga vooral veel rijden en kijken als je kan.
Laatst gewijzigd door alfadragon op ma feb 10, 2014 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

hans1976
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za feb 08, 2014 21:21

RE: Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 12:43

Bedankt voor je bericht!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4445
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 13:13

Hoi Hans,

Welkom.
Zit nog wel iets meer verschil tussen oudere en nieuwe modellen.
Staande pedalen, of hangende pedalen.
Mechanisch bediende koppeling of hydraulisch.
Enkel of gescheiden remsysteem.
Afwijkende remtangen en fusee's voor 1300 en 1600 tov 1750/2000 modellen.
En natuurlijk motorinhoud, 1300, 1600, 1750 of 2000.
Eindreducties van de achteras, zijn in principe gekoppeld aan de motorinhoud maar in de loop dertijden kan er van alles met een auto gebeurd zijn.
En ik zal vast nog wel iets vergeten.
Veel is uitwisselbaar maar niet alles.
Maar grootste aandachtspunt blijft de carrosserie.

Gr,
DJ

hans1976
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za feb 08, 2014 21:21

RE: Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 14:41

Hoi DJ.

Zit er ook veel verschil in de waarde van de verschillende types? Is er bijv. een goedkoopste en duurste? Ook wat betreft waardestijging? Of stijgen deze auto's niet echt in waarde?

Groet Hans

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 15:36

Hallo Hans, welkom hier. Je vraag over waardes. Ja, er zit wel verschil in. Grofweg geldt dat hoe ouder, des te duurder. De oudere Bertjes herkenbaar aan het spleetje tussen de motorkap en koets - de brievenbusjes - zijn het meest geliefd. En dat zie je in prijzen ook terug. Wat dat betreft zit je dus goed met je smaak voor de 2000 GTV. Die zijn relatief goedkoper. Relatief, want een leuke en goede Bert vind je niet meer voor knaken. Ga uit van een vanafprijs rond de tien mille. Dan heb je een auto waar wel nog werk aan zit, maar die rijdend is. Vervolgens gaan prijzen vlot richting de 20 mille.

De prijzen van Bertjes stijgen volgens mij wel de afgelopen jaren. Soms zelfs vrij stevig. Waarschijnlijk ten overvloede, maar je moet dit type niet denken te kopen als belegging. Anders dan een investering in veel plezier voor jezelf. Wat dat betreft zijn los van de echt unieke leden van de 105-familie zoals de GTA en de Super TI de meeste Berts en Juuls gewoon niet zeldzaam genoeg.

Houd wel in je achterhoofd dat heel erg geldt, wat de gek er voor geeft. Het is aan jou te kiezen wat je wil. Een opknapper die je helemaal naar eigen zin en smaak kan opbouwen of laten opbouwen. Voordeel: je weet wat je krijgt aan het einde van de rit. Iets dat je bij een opgeknapte auto altijd maar een beetje moet afwachten. Nadeel van een opknapper is wel dat kosten snel enorm uit de hand kunnen lopen. Spuiten en plaatwerk zijn peperduur. Dus zorg altijd voor een zo goed mogelijke body die je voor je centen kan kriijgen.

Techniek is ook een aandachtspunt, maar kan je relatief goedkoper laten aanpakken. Onderdelen zijn er in veel gevallen nog genoeg en worden deels zelfs nieuw weer gemaakt. Daarnaast heeft Nederland flink wat prima specialisten op 105-gebied. Ga overal kijken, luisteren en als het kan rijden. Dan krijg je snel genoeg scherp wat jij precies wil hebben.
SCARB 7618
Giulia Super 1,3 1974
Ex-159 jtdm 16v
Ex-147 jtd

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4445
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 19:06

De diverse oldtimer catalogussen geven een aardige indicatie van de waarde per type afhankelijk van de staat.
Maar het zijn nu eenmaal oude auto's die allemaal net wat afwijken onderling, dus er niet zo iets als een anwb koerslijst zoals voor moderne auto's.
Je moet eerst weten wat je wilt. Model weet je blijkbaar al, een 2000GTV.
Nu bepalen wat de staat van de auto moet zijn die je zoekt en wat je budget is.
Over het algemeen is het voordeligst om zo goed mogelijk te kopen. Rendabel restaureren kan je vergeten bij dit model. Moet altijd geld bij, de vraag is alleen hoe veel. Of je moet zelf een enorme handige harry zijn en beschikking hebben over alle benodigde faciliteiten.

Gr
DJ

hans1976
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za feb 08, 2014 21:21

RE: Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 20:19

Leuk om julie adviezen te lezen! (en uiteraard ook nuttig) Er was me al eerder verteld je niet te laten leiden door een leuk getunede motor of mooi chroomwerk, maar vooral te kijken naar het plaatwerk. En dat daar het geld inzit.
Zijn er binnenkort ook evenementen of begint dit allemaal weer in de lente?

groet

hans1976
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za feb 08, 2014 21:21

RE: Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 20:19

Leuk om julie adviezen te lezen! (en uiteraard ook nuttig) Er was me al eerder verteld je niet te laten leiden door een leuk getunede motor of mooi chroomwerk, maar vooral te kijken naar het plaatwerk. En dat daar het geld inzit.
Zijn er binnenkort ook evenementen of begint dit allemaal weer in de lente?

groet

hans1976
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za feb 08, 2014 21:21

RE: Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 20:53

ik heb de evenementen inmiddels gevonden!

Gebruikersavatar
Desmo
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: zo apr 27, 2008 12:23
Locatie: Veenendaal

RE: Hans stelt zich voor

ma feb 10, 2014 21:52

Welkom en succes met je zoektocht!
Past:
Alfa 33 1.4IE S.W. '93
Alfa 145 1.9TD '97
Alfa 156 1.9JTD '98
Alfa 33 1.7IE S.W. '92
Alfa Spider 2.0 16V '95
Alfa 156 1.8TS SW '00
Alfa 147 1.9JTDm Q2 '08

Present:
Alfa 156 2.0 JTS Selespeed

Future:
......

Terug naar “Het Forum Café”