DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Vlotternivo dell orto dhla40

wo sep 21, 2005 17:15

Hoi,

Ben net bezig geweest met m'n bertone (2ltr) omdat deze niet lekker liep. Heb hem ondertussen op 95% en ben aardig tevreden maar nog niet helemaal. Er zit zit nu een set carb's op afkomstig van een 90 2.0 carb's incl bosch contactpuntloze ontsteking met vacuumvervroeging. Probleem is dat tie af en toe bij optrekken in 4 vanaf 2000rpm een keer hikt. En dat is niet nodig. In 4 met 2000rpm moet je gewoon pedal to the metal kunnen geven en vervolgens vloeiend doortrekken naar de rode streep.
Het vreemde was dat de vlotternivo's van deze carb's behoorlijk verschillend stonden. Daarom heb ik het vlotternivo van m'n vaders 1750 duetto overgenomen. Deze loopt als een naaimachientje en heeft dezelfde carb's alleen van een 75 1.8 afkomstig. Sproeierbezetting blijkt ook identiek. Alleen acc pomp sproeier is bij de 2.0 40 en bij 1.8 38. Verder alles gelijk. Heb alleen de opbrengsten van de acc pompen niet gecontroleerd bij beiden.
Bij hetzelfde vlotternivo hikt mijn bertone dus een enkel keertje terwijl mijn vaders duetto dat niet doet. Tevens stond bij dit vlotternivo een carb over te lopen bij mij. (vlotternaalden zijn nieuw dus dat zou het niet mogen zijn)
Mijn vraag is nu dus met wat voor vlotternivo rijden jullie met je dell orto's??
Vlotternivo bij ons staat op ca 8 a 8.5 (gemeten mbv boortje) waarbij de pakking op het deksel zit. Dus zonder pakking is dat ca 9 a 9.5. M'n vaders duetto loopt hier als een zonnetje mee.
Ter info. Blok van bertone, aanzuigrubbers, carb steun, ontsteking, timing bougies etc etc allemaal zgan en allemaal OK. Is puur een carburateur verhaal.

BvD,

DJ

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Vlotternivo dell orto dhla40

wo sep 21, 2005 18:27

Ervaring heft bij mij uitgewezen (Eigenlijk bij Cor :wink: ) dat het vlotterniveau veel minder van invloed is bij Dello's als je zou verwachten. Met je standaard instelling van 8 mm verticaal op beide vlotters gemeten zit je dus wel aardig goed. Dat opnemen waar jij over verklaard is zeer waarschijnlijk te wijten aan de membramen van de accerleratiepompjes. Deze dingen worden naar verloop van tijd toch wel wat stugger en ook de bedieningsheveltjes daarvan lopen wel eens iets te stroef om het membraam weer in de juiste uitgangspositie te krijgen. Er zit namelijk maar een lullig soort balpenveertje in die in zijn eentje het membraam weer in de uitgangspositie moet terugduwen. Indien het membraam wat stugger is geworden en/of het mechanisme dus niet meewerkt kun je de volle capaciteit (lees volle slag) van het membraam dus niet benutten hetgeen zijn weerslag kan hebben in een "verslikking" bij het accelereren.

(Aldus een persoon die dit echt als allerlaatste mogelijkheid ziet om Cor zijn Dellorto's weer vlekkeloos aan de praat te krijgen. Het klinkt iig aannemelijk toch?? :wink: )

(Over dit onderwerk is al heel veel geschreven maar ik kan het desbetreffende topic zo even niet terugvinden)

Ps: Die vacuumvervroeging gewoon afdoppen. Tis geen Greenpeace hier.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

duke
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Vlotternivo dell orto dhla40

wo sep 21, 2005 18:35

Ps: Die vacuumvervroeging gewoon afdoppen. Tis geen Greenpeace hier.. :wink:
:blue_lol: :blue_lol: :blue_lol:

terug on topic: waarom doet die dat alleen in 4e, vraag ik mij dan af. Ik zou denken dat die dat bij elke versnelling zou hebben bij 2000 toeren.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo sep 21, 2005 19:14

@alfa@algra: had ik niet gezegd maar beide carb's zijn eerst voorzien van een nieuwe pakkingset incl pompmembramen en vlotternaalden. Dus dat moet goed zijn. Aan pompmechanisme is me tijdens schoonmaken ookn iets opgevallen in de zin van stroef/ krom etc etc.
Vwb vacuumvervroeger. Voor een straatauto hoef je die niet af te doppen. Een goed werkende (!) vacuumvervroeger maakt hem soepeler. Pakt beter op. Hebben dit verschil merkbaar kunnen vaststellen bij m'n vaders duetto. En dit klopt ook met de theorie achter vacuumvervroeging. En beetje zuiniger is mooi meegenomen maar onze reden om dat ding te gebruiken heeft dus niets met greenpeace te maken!! daar zijn we ook geen van beide lid van......

@Duke: waarom bij 2000 in 4. Dit is gewoon een aardige test voor de souplesse van je motor. Bij 2000 in 2 pakt tie altijd wel op tenzij het echt slecht gesteld is met je motor. Je zou ook 2000 in 5 kunnen doen. Heb ik trouwens ook geprobeert 1500 in 5 om precies te zijn en dit ging ook maar leuk van tie het niet.........Aan alle souplesse komt een eind het is tenslotte een 2ltr 4 cil en 5ltrV8.

Nog ff waarom ik aan vlotternivo zat te denken: het rare is dat tie niet altijd een keertje hikt bij wegtrekken in 4 van 2000. Meestal gaat het goed. En hobbelig wegdek lijkt ook enige invloed te hebben. Daarom dacht ik aan vlotternivo. Mischien is het wel gewoon nog een keertje echt netjes synchroon stellen CO afstellen.

Suggesties blijven welkom. Overgiens doet tie het nu al veel en veel beter dan met de oude set maar ik wil het gewoon echt 100% goed hebben en niet 99%.

Gr,
DJ

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 21, 2005 20:13

Ah: Wisiknie.....

Nog een possibility: Als je 100 x 100 procent zeker weet dat je acc. sproeiers niet een verstoppingkje vertonen: De terugslagklepjes onder in je carb's. Als die lekken heb je minder opbrengst. METEN dus :wink:

Ehhhh: Hobbelig wegdek invloed?????? Je merkt het dan zeker niet... :lol:

Oh ja: Voor mij, beter gezegd, schuin onder me staat het levende bewijs dat ie echte SMMMMMETTTTELOOOOSSS kan oppakken zonder vacu. :o

Last but not least: Natuurlijk eerst eens goed sychroniseren en je co afstellen en daarbij niet te laag zetten. (3.5 is prima, lager zou ik niet gaan). Beide zaken zijn de basis van een goedwerkende gasfabriek. Pas als deze zaken goed zijn, kun je verder gaan vlooien als dat dan nog nodig is tenminste :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

AG
Full Member
Full Member

do sep 22, 2005 06:27

Vlotterniveau van een dellotte tussen de 12 en de 14mm, En meet opbrengst van de acc. sproeiers dit moet dacht ik zijn 20 slagen 6mm maar dat zoek ik nog op.

AG

cor
Guru
Guru

do sep 22, 2005 11:54

hier al gekeken??
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

kroehlur

do sep 22, 2005 12:14

hmm......

float
7298.1 14,5 ÷ 15

7298.2 16,5 ÷ 17

Tussen de 14.5 en 17 afhankelijk van welke vlotter?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do sep 22, 2005 13:25

@All: Vandaag, ff de boel echt netjes laten afstellen bij de wilt in hoogeveen, daar hebben ze kwikkolommen en ook nog een paar mensen die weten wat je er mee moet doen en hoe een carb in elkaar zit. (vinden het ook leuk) Loopt nu al beter maar acceleratie systeem is nog niet 100%. Blijkt wat speling te zitten op bediening pomphevel voorste carb. Deze begint daardoor iets later aan de inspuiting tov de achterste. Is me tijdens schoonmaken inspecteren en monteren helaas niet opgevallen....... Dit is duidelijk te zien als je de acc sproeier eruit haalt en vervolgens in het gaatje kijkt en gas geeft. (motor uit!! voor de duidelijkheid) Om dit te herstellen zou de carb eraf moeten. Iets voor later want zo rot loopt tie ook weer niet.

Iemand suggesties om de opbrengst van de accpomp te meten met de carb gemonteerd op het blok?? Lijkt me erg lastig. (nog niet echt over nagedacht, maar in eerste instantie lijkt het me moeilijk) Wel prettig om te weten of beide echt zelfde opbrengst hebben.

Vwb vlotternivo: 8.5 incl de pakking is overgenomen van 75 1.8 carb's die op m'n vaders duetto zitten. Dit was een prachtige niet verziekte set carb's die het eigenlijk in een keer goed deed, zo gemonteerd, bassis atstellen, lopen als naaimachien. Dus dat vlotternivo zal zo rot wel niet zijn. Maar zal die dellorto site eens bestuderen. Ik kon hem nog niet. Altijd handig, bedankt voor de link!!

Vwb al dan niet vacuumvervroeging: dit was een bonus omdat we een contactpuntloze ontsteking wilden. Ik zeg niet dat het zonder vacuumvervroeging niet goed kan werken (kan prima weet ik ook) maar als je een goed werkende vacuumvervroeging hebt waarom zou je hem dan niet gebruiken. Voor straatgebruik zitten er voordelen aan, het is zuiniger en schoner. Dus waarom niet als je het er gratis bij hebt en het werkt goed.

Groeten,
DJ

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 22, 2005 22:32

Nog even voor de duidelijkheid, al zal het niet verantwoordelijk zijn voor jouw storing:
8,5 mm is een Weber vlotterwaarde! :o Voor Dell'orto moet je toch echt 15mm hebben. :wink:

De opbrengst van de acc.pomp moet je afstellen met bijde carb's synchroon, dus demonteren incl. luchtfilterhuis. Is volgens mij onmogelijk zonder demontage van de carb's. :-k
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

AG
Full Member
Full Member

vr sep 23, 2005 05:47

Alfa had zelf een soort maatbekertje dat je in plaats van het boutje aan de bovenkant schroefde.

AG

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Vlotternivo dell orto dhla40

vr sep 23, 2005 07:41

hier al gekeken??
Mooie site...
Handige tools :wink:

Andretti Molletti

vr sep 23, 2005 10:09

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 61&start=0

kb 78, 79 en 107... waarom zo ver zoeken als je lid bent en die KB's in de kast staan???

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 23, 2005 10:39

Ben een beetje een digitalist :oops:

Terug naar “Algemene Technische vragen”