@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Vervolg oud forum..oliedrukmeter Bertone

zo aug 28, 2005 14:05

Nee direkt kontakt niet, maar wel via het meetspoeltje natuurlijk anders zou het ding niet werken. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 28, 2005 15:43

't is me niet helamaal duidelijk.....
Hoe ik veronderstelde dat zo'n meter werkte is als volgt:

1 x +12V
1 x zenderaansluiting. de zenderaansluiting is eigenlijk een gewone massa-aansluiting, maar ééntje waarop de weerstand variabel is (geregeld door de zender). doordat die weerstand verandert, verandert ook de positie van de meter.

Meer komt er toch niet bij kijken ? Althans, dat dacht ik toch. Wat zie ik over het hoofd ? Moet ergens een missing link zijn, die ik door mijn quasi onbestaande electriciteitskennis over het hoofd zie !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 28, 2005 16:17

Je ziet het goed Michel, maar je vergeet even dat er een spoeltje in je meter zit die idd via de massa is afgeregeld.(door je zender). Vandaar ook dat je een volle meteruitslag hebt als je de zenderaansluiting tegen de massa houdt.

MAAR: Het huis heeft ook massa nodig die dus niet via de zender loopt maar rechtsstreeks vanaf een goede massa-aansluiting dient te komen. Trek hier gewoon ff een nieuwe testdraad voor waarvan je zeker weet dat deze 100% goede massa aan je carosserie maakt.

Kzal ff schemaatje zoeken..Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Vervolg oud forum..oliedrukmeter Bertone

zo aug 28, 2005 16:42

Je ziet het goed Michel, maar je vergeet even dat er een spoeltje in je meter zit die idd via de massa is afgeregeld.(door je zender). Vandaar ook dat je een volle meteruitslag hebt als je de zenderaansluiting tegen de massa houdt.

MAAR: Het huis heeft ook massa nodig die dus niet via de zender loopt maar rechtsstreeks vanaf een goede massa-aansluiting dient te komen. Trek hier gewoon ff een nieuwe testdraad voor waarvan je zeker weet dat deze 100% goede massa aan je carosserie maakt.

Kzal ff schemaatje zoeken..Afbeelding
Trek hier gewoon ff een nieuwe testdraad voor waarvan je zeker weet dat deze 100% goede massa aan je carosserie maakt.

dit heb ik al eens gedaan, blijft gewoon uitslaan !

o ja het schema staat in het boek wat ik bij de auto heb meegegeven.
156

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 28, 2005 18:02

klopt, die is er ook, in de vorm van een ringetje rond de verlichting. maar die massa heeft toch niks te zien met de meter ? (als je die massa verlichting loshaalt, slaat ie trouwens niet meer uit, maar zet ie zich mooi op "0" als je 't contact aanzet)

schema heb ik, zal straks ff inscannen en hier plaatsen.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 17, 2005 14:40

Bon, wat een eerste les elektriciteit al niet kan opleveren....Na de eerste les toch al inzicht in de elektrische grootheden en het correcte gebruik van een multimeter. ;)

Het resultaat (speciaal voor Jasparon) zie je HIER

Wat was er nu aan de hand ? Eerst en vooral was in vertrokken van een totaal verkeerd uitgangspunt ivm hoe zo'n meter werkt. En dan die meting tussen zenderaansluiting en behuizing die weerstand "0" gaf. Nu ik van school toch een behoorlijke multimeter heb moeten kopen, heb ik daarmee nog eens gemeten, en ja hoor, dit keer wel de weerstand van het spoeltje meetbaar ! (@@ had dus gelijk). Meter is NIET stuk.
2de fout: ik dacht dat de meter op z'n minimum punt zou staan bij afgekoppelde zenderaansluiting. Het is dus omgekeerd: als de com wordt losgetrokken schiet ie de hoogte in. (teruggevonden in een oud topic van Wilbert, trouwens). Conclusie: 't zit in de zenderdraad. Even nieuwe draad gelegd en 't werkte. Maar omdat ik het nu graag moeilijk maak, wilde ik 't TOCH werkende over de originele bedrading. Meten en meten en dan kom je al gauw uit bij de stekker onder het dashboard, natuurlijk. Zaakje proper gemaakt, gewéédééveertigd (moet in de Van Dale) en klaar was ie !

Kan iemand me ook eens vertellen of die waarden op het filmpje zo'n beetje kloppen ? (is bij warme motor) want hij is nu nog aangesloten op de Equus zender die erin zit. BLijkt dit te kloppen, dan laat ik die mooi zitten ;)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: oliedrukmeter Bertone: HIER MET DIE FLES, JASPARON :-)))

za sep 17, 2005 15:03

Wat een mazzel dat je die 80 euro niet uitgegeven hebt aan een nieuwe meter. Dan had je nu 2 meters in je Bertone gehad. :mrgreen:
Sorry, je bijlage werkt niet bij mij op Windows 87. Ik kan daar dus geen antwoord op geven.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 17, 2005 15:05

klopt ! :twisted:
tja de waarden uit het boekje ken ik wel, maar 't is eerder om te zien of wat de meter aangeeft ook overeenkomt met andere Bertone's die de originele zender gebruiken.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

za sep 17, 2005 16:06

Bon, wat een eerste les elektriciteit al niet kan opleveren....Na de eerste les toch al inzicht in de elektrische grootheden en het correcte gebruik van een multimeter. ;)

Het resultaat (speciaal voor Jasparon) zie je HIER

Wat was er nu aan de hand ? Eerst en vooral was in vertrokken van een totaal verkeerd uitgangspunt ivm hoe zo'n meter werkt. En dan die meting tussen zenderaansluiting en behuizing die weerstand "0" gaf. Nu ik van school toch een behoorlijke multimeter heb moeten kopen, heb ik daarmee nog eens gemeten, en ja hoor, dit keer wel de weerstand van het spoeltje meetbaar ! (@@ had dus gelijk). Meter is NIET stuk.
2de fout: ik dacht dat de meter op z'n minimum punt zou staan bij afgekoppelde zenderaansluiting. Het is dus omgekeerd: als de com wordt losgetrokken schiet ie de hoogte in. (teruggevonden in een oud topic van Wilbert, trouwens). Conclusie: 't zit in de zenderdraad. Even nieuwe draad gelegd en 't werkte. Maar omdat ik het nu graag moeilijk maak, wilde ik 't TOCH werkende over de originele bedrading. Meten en meten en dan kom je al gauw uit bij de stekker onder het dashboard, natuurlijk. Zaakje proper gemaakt, gewéédééveertigd (moet in de Van Dale) en klaar was ie !

Kan iemand me ook eens vertellen of die waarden op het filmpje zo'n beetje kloppen ? (is bij warme motor) want hij is nu nog aangesloten op de Equus zender die erin zit. BLijkt dit te kloppen, dan laat ik die mooi zitten ;)
Die fles die krijg je bij de volgende meeting, die heb je zeker verdiend. Maar ik heb ook destijds een extra draad getrokken en dat hielp toen niet :evil:
156

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

za sep 17, 2005 16:13

ik zou hem persoonlijk komen brengen, je hoort wat van me :oops:
156

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 17, 2005 16:40

:lol: :lol: :lol: :thumbs:

Vermoedelijk heb jij te maken gehad met:

1. deze slechte draad
2. nog een slechte zender ook.

Nu zit ie op de Equus zender (gaat dus wel, had ik ook niet verwacht)

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

za sep 17, 2005 18:39

en ik wil die mooie Bert nog wel eens zien !!!!!
156

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 17, 2005 22:56

altijd welkom ! ;)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 18, 2005 09:51

Michel:

Bravo. De aanhouder wint altijd... :!: :thumbs:

Lekker gevoel he..... :o Je zou jezelf nooit meer een storingsvrije auto toewensen.... :blue_lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

zo sep 18, 2005 13:09

Rode, witte of rose ?

en italiaans neem ik aan ?
156

Terug naar “Algemene Technische vragen”