Bon, wat een eerste les elektriciteit al niet kan opleveren....Na de eerste les toch al inzicht in de elektrische grootheden en het correcte gebruik van een multimeter.
Het resultaat (speciaal voor Jasparon) zie je
HIER
Wat was er nu aan de hand ? Eerst en vooral was in vertrokken van een totaal verkeerd uitgangspunt ivm hoe zo'n meter werkt. En dan die meting tussen zenderaansluiting en behuizing die weerstand "0" gaf. Nu ik van school toch een behoorlijke multimeter heb moeten kopen, heb ik daarmee nog eens gemeten, en ja hoor, dit keer wel de weerstand van het spoeltje meetbaar ! (@@ had dus gelijk). Meter is NIET stuk.
2de fout: ik dacht dat de meter op z'n minimum punt zou staan bij afgekoppelde zenderaansluiting. Het is dus omgekeerd: als de com wordt losgetrokken schiet ie de hoogte in. (teruggevonden in een oud topic van Wilbert, trouwens). Conclusie: 't zit in de zenderdraad. Even nieuwe draad gelegd en 't werkte. Maar omdat ik het nu graag moeilijk maak, wilde ik 't TOCH werkende over de originele bedrading. Meten en meten en dan kom je al gauw uit bij de stekker onder het dashboard, natuurlijk. Zaakje proper gemaakt, gewéédééveertigd (moet in de Van Dale) en klaar was ie !
Kan iemand me ook eens vertellen of die waarden op het filmpje zo'n beetje kloppen ? (is bij warme motor) want hij is nu nog aangesloten op de Equus zender die erin zit. BLijkt dit te kloppen, dan laat ik die mooi zitten