Nee, bij de 75 komt het nog. Bedankt voor de tip alvast.
Dit was voor de 33, dat is al een paar maanden geleden.
ik ben een week of twee geleden met de 145 in een put gereden in het o-zo-goed onderhouden wegennet in de antwerpse binnenstad. gevolg: een gescheurd afsluitrubbertje aan de aansluiting van de airco op de radiator (denk ik? heb geen airco maar denk dat dat dus de aansluiting zou zijn). na veel rondzoeken en niet vinden zelf zo'n rubbertje gemaakt en nu dus bijvul-tijd!ontluchten: motor stationair laten draaien tot de fan aanslaat, met de dop van 't expansievat verwijderd en de kachel open
duurt het dan niet langer voor je fan aanslaat? of is dat nu een heel domme redenering?Zelfs die kachel kan je over discussiëren. Is een gewoonte die we allemaal nog toepassen van vroeger. Bij de moderne wagens is er geen afsluiting meer van de ciculatie als de kachel dicht staat, maar van de luchtstroom. De koelvloeistof loopt dus ALTIJD over de kachel, ongeacht de stand van de knop.
Maar niettemin zet ik hem toch nog open bij ontluchten
zinloos want je regelt bij dit soort kachel dmw een luchtschuif te openen of te sluiten. circulatie door de kachel is er altijd, ook als ie dichtstaat.De kachel moet idd op heet staan, al vraag ik me af of dat echt zin heeft? Heb nu al een paar keer mijn kvloeistof vervangen en maar dan 5,5-6 liter komnt er echt niet uit.
Dacht eigenlijk ook wel dat een originele fan te groot zal zijn om 'erbij' te plaatsen. Een fan van een Panda is aanzienlijk kleiner, maar geloof alleen wel wat 'dieper' dan een 33 fan... Heb helaas beide voorbeelden niet bij de buurt, de 33's staan beide gestald en de Panda wordt gelast. Ik zie (als je een goede fan vind) persoonlijk nog niet veel problemen met montage. Die dingen kan je monteren met ty-wraps geloof ik en dan was ik van plan om dat linksonderin te doen van de radiateur. Alleen vraag ik me af of ik met de extra fan niet het koelend vermogen van de radiateur drastisch omlaag haal. Daarin tegen, Spykers hebben ook gewoon 2 fans die de complete radiateur bestrijkt. Moet zowieso een andere radiateur in, met de d-riemen wissel ben ik paar keer uitgeschoten met gereedschap wat resulteerde in kromgeslagen spijltjes waardoor er geen lucht doorheen komt. De thermoschakelaar kan ik gewoon omzijlen (voor de extra fan) met een continue plus die dus onderbroken wordt met een schakelaar op het dashboard.Twee originele ventilatoren naast elkaar zal bij een 33 net niet passen denk ik, dus dan zal je ander model moeten nemen. Als je er een op de thermocontact zet en de ander op een losse knop , dan zal die fan op de tcontact minimaal evenveel koude lucht per sec langs je radiateur moeten blasen als een originele fan. Dus je kan of een enkele sterkere fan plaatsen of naast de originele nog een(of twee) ernaast of een combi van beide. Akls je dat gaat doen, wil ik wel aan paar fototjes zien
ik zou met die schakelaar dan wel een relais aansturen ipv rechtstreeks de fan.De thermoschakelaar kan ik gewoon omzijlen (voor de extra fan) met een continue plus die dus onderbroken wordt met een schakelaar op het dashboard.