Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member

RE: Verversen koelvloeistof

wo sep 07, 2005 13:59

Nee, bij de 75 komt het nog. Bedankt voor de tip alvast.

Dit was voor de 33, dat is al een paar maanden geleden.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 07, 2005 23:18

over dat ontluchten:

Ik heb een tijd geleden mijn 33 koelvloeistof ververst (en dat netjes weg gebracht O:) ) maar dat ontluchten heb ik gedaan door tijdens het warmddraaien af en toe in de slangen te knijpen die van de radiator komen...

Sindsdien hoor ik een licht tikkend geluid (links voor) dat verdacht veel op een waterpomp lijkt.....als de auto eenmaal een stukje gereden heeft, is het minder.....

Verzameld lucht zich bij de waterpomp als de motor uit staat....en kan het geluid mijn waterpomp zijn, door verkeerd ontluchten?

spider1978

Re: RE: Verversen koelvloeistof

do sep 08, 2005 09:57

ontluchten: motor stationair laten draaien tot de fan aanslaat, met de dop van 't expansievat verwijderd en de kachel open
ik ben een week of twee geleden met de 145 in een put gereden in het o-zo-goed onderhouden wegennet in de antwerpse binnenstad. gevolg: een gescheurd afsluitrubbertje aan de aansluiting van de airco op de radiator (denk ik? heb geen airco maar denk dat dat dus de aansluiting zou zijn). na veel rondzoeken en niet vinden zelf zo'n rubbertje gemaakt en nu dus bijvul-tijd! :)

nu is mijn vraag: kan ik na het bijvullen ook even gaan rijden en dan de dop weer open gooien, want ik vrees dat het met de 145 anders wel héél lang duurt voor de fan aanslaat. of riskeer ik dan scheurtjes? :?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 08, 2005 10:03

De fan zal ongeveer aanslaan na pakweg 15 minuten stationair lopen, dus da's toch niet zo lang ? Eerst gaan rijden met de dop d'r op heeft geen zin want het is net tijdens die 15' lopen met de dop eraf, dat ie de lucht er uit duwt. Fan HOEFT niet persé aan te slaan, maar wordt gewoon gebruikt als indicatie dat ie lang genoeg ontlucht heeft.
Bovendien moet je sowieso opletten met het verwijderen van de dop bij warme motor, omdat het systeem dan onder druk staat. ALS ik (omdat het moet) een dop moet losdraaien bij warme (hete ?) motor, doe ik dat met een heel dikke doek er om heen en dan zeer zachtjes kwartslag los, om eerst de druk af te laten.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Ricambi Originali

do sep 08, 2005 10:10

Lijkt me zowieso wel verstandig om dat met een dikke doek te doen, anders loop je de kans op ''vreemde'' vlekjes in je gezicht of armen :P

spider1978

do sep 08, 2005 11:07

ok, dan maar een kwartiertje buren storen 8) voor de goede zaak!

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do sep 08, 2005 11:13

Voor zover ik weet is bij alle modernere Alfa's, maar zeker de boxers er geen aparte ontluchtingstruuk. Gewoon zorgen dat het systeem goed is aangesloten en dan vullen via het expansietankje. Kachelkraan vol open en warm laten worden (thermostaat helemaal open) even laten lopen en het expansievat in de gaten houden. Laten afkoelen en dan bijvullen (indien nodig). Als het systeem goed is, dan hoeft dit maar een keer en dan klaar. Ook bij Nord motoren werkt dat zo.
Ik zou al helemaal niet met een warme draaiende motor de dop van het expansievat afdraaien, of je moet een enkeltje Beverwijk willen.

Succes,

Rob

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 08, 2005 11:17

Zelfs die kachel kan je over discussiëren. Is een gewoonte die we allemaal nog toepassen van vroeger. Bij de moderne wagens is er geen afsluiting meer van de ciculatie als de kachel dicht staat, maar van de luchtstroom. De koelvloeistof loopt dus ALTIJD over de kachel, ongeacht de stand van de knop.
Maar niettemin zet ik hem toch nog open bij ontluchten ;)

spider1978

do sep 08, 2005 11:42

Zelfs die kachel kan je over discussiëren. Is een gewoonte die we allemaal nog toepassen van vroeger. Bij de moderne wagens is er geen afsluiting meer van de ciculatie als de kachel dicht staat, maar van de luchtstroom. De koelvloeistof loopt dus ALTIJD over de kachel, ongeacht de stand van de knop.
Maar niettemin zet ik hem toch nog open bij ontluchten ;)
duurt het dan niet langer voor je fan aanslaat? of is dat nu een heel domme redenering?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 08, 2005 11:46

't zal idd langer duren met de kachel open, omdat er dan meer warmte wordt afgevoerd.

Maxtor
Guru
Guru

do nov 17, 2005 16:18

Even een oude koe uit de sloot halen...

Maar bij het leeghalen van het koelsysteem... is het dan verstandig om de kachelkraan ook open te zetten? Geloof het wel toch? Anders sluit hij dat stuk van de vloeistof toch af? Was van plan om volgend jaar bij de 33 ook de koelvloeistof te verversen samen met de thermostaat, radiateur en vrijwel alle slangen.

Andere vraag, gezien 33's toch best graag warm willen worden zat ik eraan te denken om een extra ventilator op de radiateur te knopen met een losse schakelaar onder het dashboard ofzo dat als ze erg heet wordt ik die aan kan zetten. Alleen nog zo'n fan, verminderd dat het koelend oppervlak van de radiateur niet erg? Gezien de lucht minder makkelijk door de openingen van de radiateur door stromen. Ziet er namelijk ook heel misschien over te denken om een keertje met de 33 op vakantie te gaan en dan naar Italie ofzo waar het warm is.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do nov 17, 2005 16:53

Twee originele ventilatoren naast elkaar zal bij een 33 net niet passen denk ik, dus dan zal je ander model moeten nemen. Als je er een op de thermocontact zet en de ander op een losse knop , dan zal die fan op de tcontact minimaal evenveel koude lucht per sec langs je radiateur moeten blasen als een originele fan. Dus je kan of een enkele sterkere fan plaatsen of naast de originele nog een(of twee) ernaast of een combi van beide. Akls je dat gaat doen, wil ik wel aan paar fototjes zien :wink:

De kachel moet idd op heet staan, al vraag ik me af of dat echt zin heeft? Heb nu al een paar keer mijn kvloeistof vervangen en maar dan 5,5-6 liter komnt er echt niet uit.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 17, 2005 17:39

De kachel moet idd op heet staan, al vraag ik me af of dat echt zin heeft? Heb nu al een paar keer mijn kvloeistof vervangen en maar dan 5,5-6 liter komnt er echt niet uit.
zinloos want je regelt bij dit soort kachel dmw een luchtschuif te openen of te sluiten. circulatie door de kachel is er altijd, ook als ie dichtstaat.

Maxtor
Guru
Guru

do nov 17, 2005 17:57

Twee originele ventilatoren naast elkaar zal bij een 33 net niet passen denk ik, dus dan zal je ander model moeten nemen. Als je er een op de thermocontact zet en de ander op een losse knop , dan zal die fan op de tcontact minimaal evenveel koude lucht per sec langs je radiateur moeten blasen als een originele fan. Dus je kan of een enkele sterkere fan plaatsen of naast de originele nog een(of twee) ernaast of een combi van beide. Akls je dat gaat doen, wil ik wel aan paar fototjes zien :wink:
Dacht eigenlijk ook wel dat een originele fan te groot zal zijn om 'erbij' te plaatsen. Een fan van een Panda is aanzienlijk kleiner, maar geloof alleen wel wat 'dieper' dan een 33 fan... Heb helaas beide voorbeelden niet bij de buurt, de 33's staan beide gestald en de Panda wordt gelast. Ik zie (als je een goede fan vind) persoonlijk nog niet veel problemen met montage. Die dingen kan je monteren met ty-wraps geloof ik en dan was ik van plan om dat linksonderin te doen van de radiateur. Alleen vraag ik me af of ik met de extra fan niet het koelend vermogen van de radiateur drastisch omlaag haal. Daarin tegen, Spykers hebben ook gewoon 2 fans die de complete radiateur bestrijkt. Moet zowieso een andere radiateur in, met de d-riemen wissel ben ik paar keer uitgeschoten met gereedschap wat resulteerde in kromgeslagen spijltjes waardoor er geen lucht doorheen komt. De thermoschakelaar kan ik gewoon omzijlen (voor de extra fan) met een continue plus die dus onderbroken wordt met een schakelaar op het dashboard.

Edit: bedenk me nu alleen dat die extra fan nog meer warme lucht richting mn carbs stuurt... wat het stationair lopen ook niet echt ten goede komt. Daarin tegen zal de fan alleen wanneer het echt nodig is gebruikt worden.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 17, 2005 18:00

De thermoschakelaar kan ik gewoon omzijlen (voor de extra fan) met een continue plus die dus onderbroken wordt met een schakelaar op het dashboard.
ik zou met die schakelaar dan wel een relais aansturen ipv rechtstreeks de fan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”