giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: wegvallen/ uitvallen bij tationair toerental gtv6

di jul 10, 2012 19:19

Kijk even of je de retour leiding door kunt blazen... :wink:

En als je een stuk brandstofslang hebt zou je dat op de retour/uitgaande kant van de drukreglaar kunnen maken en dan los in een fles of jerrycan hangen. Als je vervolgens de pomp laat draaien moet er brandstof uit de slang komen ( de klep gaat open bij een druk hoger als 3 bar, zogauw je dat bereikt gaat er brandstof tergustromen naar de tank). Als dat niet gebeurt zit hoogstwaarschijnlijk de drukregelaar verstopt. Als er wel brandstof uit komt is de retourleiding misschien verstopt. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 10, 2012 19:20

Overigens mis je een ''S'' in de topictitel... :twisted:

midi
Member
Member

di jul 10, 2012 21:23

das italiaans voor stationair 8) :wink:

Leo Veloce
Full Member
Full Member

Re: RE: wegvallen/ uitvallen bij tationair toerental gtv6

di jul 10, 2012 22:42

Het zou ook nog aan de temperatuursensor van de L-jetronic kunnen liggen. Als die een verkeerde weerstand aanneemt bij bepaalde koelvloeisoftemperatuur, wordt de hoeveelheid benzine behoorlijk beïnvloed.

Check die weerstandswaarden maar eens bij koude moter en bij warme moter, als eerder genoemde luchtschuif uitgesloten is de oorzaak te zijn. De sensor zit naast de temperatuurmeter/-lampje sensor op het thermostaathuis (Bosch stekker).

De waarden kan ik voor je nakijken in de workshop manual als je die zelf niet mocht hebben. Wat je anders ook kunt doen is de KVT sensor bypass-en d.m.v. een steekzekering of paperclip als de moter eenmaal op 88gr. koelvloeistoftemperatuur is. Uit mijn hoofd moet hij dan namelijk 0 Ohm zijn en oneindig bij -30gr. buitentemperatuur zodat hij verrijkt inspuit.

Succes :!:
Heb je die sensor al kort gesloten zodra hij warm is? Zeker nu je schrijft dat hij erg rijk ruikt, zou ik daar nu verder zoeken. Leo

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 10, 2012 22:47

Als de tempsensor niet goed is denkt de computer dat de motor koud is en zal hij constant teveel benzine inspuiten... Kan dus ook goed er mee te maken hebben. :thumbs:

midi
Member
Member

wo jul 11, 2012 10:29

De sensor meet 36 ohm bij een koude motor....allleen de koud start injector werkt niet! Er is door de vorige eigenaar een later type motor blok in gelegt...de koudstart injector kan ik gewoon afkopelen (stekker) bij koude start want hij spuit nooit in (misschien nu wel??).....heeft nooit gewerkt. De koud start lucht schuif heeft altijd dicht gezeten!!!!! Ik heb een shoke op het gasklephuis wat altijd goed werkte! gewoon de shoke een stukkie uit tot de motor hoger in toeren ging lopen en dan de shoke weer wat terug duwen tot de motor op temperatuur was. Koud start injector werkt niet en de koud start luchtschuif heeft altijd dicht gezeten!!

Ik kan bij een koude motor de 7de ejector los koppelen en er gebeurt niets! blijft middels de shoke die ik moet gebruiken gewoon het zelfde toerental lopen. Ik heb al eens een ECU verwisselt maar dat gaf ook geen soelaas??

:wink:

Ik ga er vanuit dat de 7de ejector normaal gesloten is en met behulp van een spanningkje geopent wordt...Toch ga ik de sensor kort sluiten!!!!! wie weet...

Leo Veloce
Full Member
Full Member

wo jul 11, 2012 20:45

Met choke bedoel je handgas denk ik.

De koudstart voorziening werkt maar zeer kort, dus dat geen verschil merkt bij afkoppelen na het starten, is daarom niet vreemd.

De NTC van de L-jet (Bosch stekker thermostaathuis) behoort 0,0 Ohm weerstand te bieden bij koelvloeistof op bedrijfstemperatuur, niet als hij koud is. Er worden uit mijn hoofd 3 of 4 waarden gegeven bij verschillende temperatuur stappen. Dat is redelijk goed na te meten, het gaat nu vooral om de waarde bij op temperatuur zijn. Want dan lijkt hij te verzuipen zodra je gas lost en wil hij alleen bij zeg meer dan 3.000t/min blijven draaien en dan ook niet echt lekker?

Sluit nu niet de koudstart injector kort ! maar trek de NTC los en sluit die stekker kort met een paperclip of zo.

Twijfel je echt aan de koudstart injector, koppel die dan eerst electrisch af en als je dan nog twijfelt of die mogelijk benzine lekt naar binnen toe, dan kun je die het korte brandstofleidingtje best even afdoppen.

De exacte waarden wil ik best voor je opzoeken, overigens heb ik een heel mooi origineel WPH van diagnose stellen aan de L-jetronic in deaanbieding. Daar staan alle zaken uitvoerig in omschreven.

midi
Member
Member

wo jul 11, 2012 21:30

He Leo,

bedankt voor je berichtje en ik ben zeer zeker intresse in je WPH!! Wat betreft hand gas...dit is altijd de eenige manier geweest om de auto koud te starten! ik heb een tijd lang rond gereden met de 7de injector stekker los...
Er zitten twee temperatuur sensoren op het thermostaat huis...1 aan de bijreiders zijde....deze is als ik me niet vergis voor de 7de injector en heeft in koude toestand geen weerstand omdat deze open of dicht is..(bij mij nu 36 ohm)
De tweede zit meer aan de bestuurders zijde en heeft meerdere waarde welke ik nagemeten heb en deze waren oke! deze sensor heeft invloed op de openings tijd van de andere 6 injectoren.

Ik zou nogmaals willen aangeven dat de motor zowel in warme als in koude toestand niet stationai wil lopen!

Stel ik start de auto met handgas open/ (gasklep een stukje open)....zoals ik altijd deed....dan start de wagen , loopt een 2 a 3 seconden rond de 2000 toeren en valt dan dood...zowel in warme als koude toestand! alleen met veel gas bijgeven blijft hij lopen! hij stink ook naar benzine!!

Ik denk dan aan: teveel bezine/ lucht mengsel door een slechte LMM
-te zwakke vonk alloewel hij wel bij 3000 rpm loopt
-een kapotte ECU
-verstuivers die open blijven staan door een vage rede??
-de ontsteking staat niet goed....ook gezien de schade in de verdelerkap
-lucht inlek!! heb ik gecontroleers is niet aanwezig!!
-een slecht werkende brandstof druk regelaar
-Na het veelvuldig tanken van euro 95 met 5% ethanol is dit een grote angst op beschadigingen in het brandstof systeem en verstuivers..

Let wel het is van het een op het andere moment ontstaan.

Leo nogmaals bedankt!! ik wissel gewoon van alles uit in de hoop dat de oorzaak bovenkomt.
Graag een pb over die WPH..
I

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo jul 11, 2012 22:25

Er komt het volgende nog bij mij op:

Een L-Jetronic systeem bestuurd de ontsteking niet, maar heeft deze wel nodig voor gegevens over het motortoerental. Gezien de 2 a 3 seconden lopen van de motor, zou het kunnen dat de ECU geen signaal van de verdeler krijgt. Zeker gelet op de schade die je had aan de verdeler zou het mogelijk kunnen zijn dat de signaaldraad van de bobine (connector 1 volgens manual) geen contact maakt en geen signaal aan de ECU geeft. De ECU zal dan de motor stoppen.

Wellicht eens een mogelijkheid om te onderzoeken. Zo te zien komen de Italiaande elektro-Gremlins om de hoek kijken. Ook gezien het feit dat onderdelen als koude-startsensoren niet werken.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Leo Veloce
Full Member
Full Member

wo jul 11, 2012 23:03

Je vergist je niet over wat betreft de aansturende sensor voor de KSV (koudstartventiel), dat is de bruine TTS (ThermoTijdSwitch) aan de rechter(bijrijders)zijde: meetwaarden:
1. onder 30gr. = 0 Ohm (ofwel in jouw geval lijkt hij - iets - teveel weerstand te bieden)
2. boven 40gr. = 100 tot 160 Ohm (meet deze waarde eens?)
(n.b. maximale inspuittijd = 80 sec.)

Okay, ik begrijp dat je de NTC die telkens ik bedoelde, die van de KVT (koelvloeistoftemperatuur) linkerzijde naast de schuifstekkers sensor voor temperatuurmeter en -lampje, ook al gechecked hebt en OK is bevonden, zekerheidshalve de waarde die AR in het WPH voorschrijft:
1. minus 10gr. = 7 tot 12 kOhm
2. plus 20 gr. = 2 tot 3 kOhm
3. plus 80 gr. = 250 tot 400 Ohm (geen nul, maar je kunt het gerust door verbinden als hij goed op temperatuur is).
KVT sensor is inderdaad van heel groot belang op de inspuittijden, vandaar dat ik daar mee kwam.

De combinatie van rijk mengsel ruiken en niet in laag toerengebied (weinig zuurstof) willen draaien, blijft bij mij de KVT sensor verdacht maken. Alleen en dat wil ik nog wel weten: krijg je nadat hij uitvalt hem ook telkens meteen weer aan of moet je een tijdje wachten? M.a.w. moet de KVT sensor weer iets afgekoelt zijn voordat hij uberhaupt weer aan wil slaan?

Met een luchtlek, zou je juist een gedrag andersom (verhoogd toerental) verkrijgen. Andersom, met luchtlek zo groot dat hij afslaat, zou je geen rijk mengsel verwachten uit de uitlaatgassen.

Dat van de ontsteking snap ik niet helemaal wat je bedoelt, je hebt de timing nog niet met een stroboscoop lamp kunnen controleren? Vervroegd hij overigens wel, loopt het toerental op als je het slangetje van het doosje trekt en er aan zuigt?

De LHM zou ik niet zo snel verdenken, niet als het van 1 op het andere moment is ontstaan. Net als het brein zelf, die gaan nauwelijks kapot. Misschien ingesleten LHM, maar dat is heel gemakkelijk en eigenlijk het beste uit te sluiten met en LHM van iemand anders even te wisselen. Nieuw brein heb ik hier ook liggen, ware het niet dat je niet om de hoek woont, anders mag je dat van harte uitwisselen om ook dit uit te sluiten.

Deze klacht is toch plotseling gekomen, dan zou ik niet zo snel aan lekkende verstuivers denken. Alhoewel het natuurlijk goed mogelijk is dat er 1 echt de geest heeft gegeven. Ook dit is nog redelijk eenvoudig uit te wisselen, zeker samen met de ringleiding waar ook de drukregelaar tussen zit. Die drukregelaars gaan in de regel ook niet snel kapot is mijn ervaring.

Wel heb je een punt(je) voor wat betreft het tanken van RON95 met de ethanol er in. Dat moet je echt zien te voorkomen, de meeste oudere auto's zijn niet geschikt volgens mij en dan zou een stel lekkende injectoren wel weer in het plaatje passen.

Wil je je verstuivers (uiteindelijk) testen, dan heb ik een heel goede ervaring met de Fa. Westec in Goes. Vragen naar Kees, die weet waar hij over praat en hij heeft de echt geavanceerde apparatuur staan om injectoren te testen en eventueel daarna te reinigen. Hij gaat ook niet voor half werk.

Kies je er voor dit goed aan te pakken, met 7 gereinigde injectoren, doe jezelf dan een plezier en vervang dan ook alle leidingen vanaf de banjobouten onderaan de tank (kun je makkelijk na laten maken, n.l.a. origineel) en gebruik ommantelde koperleiding van de gasboer (LPG leiding op rol waar je m.b.v. remleiding gereedschap een stukje optrompt aan elk einde) om de stalen leidingen onder de wagenvloer te vervangen. Dit is natuurlijk ingrijpend en zou eigenlijk als laatste middel moeten beschouwen. Of als het iets anders blijkt te zijn geweest, preventief moeten doen als je nog lang met je GTV6 wilt blijven rijden zonder zorgen op technische storing, maar ook eigen veiligheid. Die slangen zijn van super kwaliteit af-fabriek, maar hebben geen eeuwig leven.

Ik vind het altijd bijzonder moeilijk op afstand te beoordelen, maar ik hoop dat je toch een stukje verder kan met uitsluiten van een paar onderdelen. Extra moeilijkheid hier is dat je een gestapeld probleem lijkt te hebben, want je zegt dat hij altijd al moeilijk aansloeg. Dus daar zit een oorzaak die er nu eigenlijk uit moet zien te laten in je diagnose voor het bijgekomen probleem.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 11, 2012 23:34

Begin bij de basis en check de retourleiding en de brandstofdruk.... :wink:

midi
Member
Member

do jul 12, 2012 00:14

Leo wederom bedankt! Het probleem is in die zin plotseling gekomen dat ik toen ik vanuit Groningen naar Alkmaar wou rijden de wagen voor een rotond plotseling en met warme motor afsloeg? ik heb toen de dichtstand van de gasklep verder open moeten zetten m.b.v. de stelschroef..zo ben ik naar huis gereden...met voelbaar minder vermogen... Een dag erna deed hij thuis dus niet meer stationair lopen...Ontsteking is niet te controleren omdat ik hem niets stationair kan laten lopen...Gezien de schade in de verdeler kap dacht ik dat dit de oorzaak was...helaas is er meer aan de hand ofwel met de ontsteking, of wel met het brandstof lucht mengsel

giuliettaevo.... Ik wil nu eerst de brandstof druk controleren heb wel reeds de injectror rail etc losliggen dus ik overweeg maar gelijk een tweedehand goede terug te plaatsen incl benzine druk regelaar.... :wink:

Leo Veloce
Full Member
Full Member

do jul 19, 2012 22:42

Dat je een opgestapelde probleem hebt, lijkt duidelijk. Daarom vanaf de basis stap voor stap gaan uitsluiten.

Midi heb je nog resultaat geboekt met de andere drukregelaar en andere injectoren (en evt. nieuw brandstoffilter)? Misschien ook het schroeffilter in de tank bij de aansluiting eruit halen en de tank spoelen als dat vuil blijkt.

Wat ik verder uit je laatste aanvulling opmaak en het eerste stuk nog eens goed doorlezende, is dat de basisafstelling voor statinair in elk geval is verdwenen. Ik zou die basis setting als eerste zien terug te zetten. De stelschroef op de vlinderklep, maar dat zal lastig zijn volgens de voorgeschreven methode van met een flowmeter. Misschien dat iemand weet hoe je die spleet anders met een gecalibreerde naald kunt afstellen, maar daar heb ik geen gegevens van voorhanden qua dikte. Zelf heb ik ook geen GTV6 meer om eens te kijken en je een idee te geven (lampje er achter houdend).

De gasklepschakelaar zou je in elk geval nog wel kunnen controleren, al hangt dat direct samen met eerder genoemde basisafstelling, door als volgt de weerstanden te controleren als je de stekker los haalt, waarbij je het volgende plaatje/zicht op de connector hebt:
__ . . . . . . . . __
[ 3 . . .18 . . . 2]

1. vlinderklep volledig dicht > meten 0 Ohm tussen pin 2 en pin 18 (en oneindig tussen 3 en 18 ),
2. langzaam openen > meten oneindige weerstand tussen dezelfde pinnen voordat er 1 graad is verdraaid ten opzicht van volledig gesloten,
>> indien dit niet het geval is: de schroeven in de slobgaten lossen en de schakelaar verdraaien tot tussen pin 2 en 18 is verkregen (0 Ohm) i.c.m. gesloten klep.
3. verdraai de klep ongeveer 58gr. an contrleer dat de volgas schakeling sluit: tussen pin 2 en 18 is de weerstand oneindig en 0 Ohm en tussen 2 en 18.

Verder is stationair normaliter, maar dat wist je misschien al, gecontroleerd door de haakvormige by-pass slang die je op het inlaatspruitstuk kunt knijpen. Sleutel 17 & 15 uit mijn hoofd om 1. de borgmoer te lossen en 2. de binnenin gemonteerde rubber O-ring te vernauwen danwel de doorgang te verwijden door resp. in te draaien en uit te draaien.

Heb die O ring er al eens uit gehaald voor een check?

Ook je gaskabel eens goed controleren op rafels en vrijloop van 1 mm bussen gaspedaal en kabel (rechts op het schutbord) en een halve tot 1 mm ruimte over tussen gashevel en aanslag op het gasklephuis bij een volledig ingedrukt pedaal.

Je ontsteking kan je natuurlijk grofweg op tijd zetten met behulp van de markering op de verdeler, de krukas (F) en de nokkenasmerktekens.
Eventueel door van de distributiekappen alleen de doppen er af te halen, dan zie je daar ook twee merktekens en corresponderende pijltjes (onnauwkeuriger, maar als je geen klepdeksels wilt lichten).

Loopt hij eenmaal rond de 800t/min, wat die van mij altijd snaarstrak deed, dan alsnog met de stroboscoop de ontsteking bij stellen in combinatie met het meer of minder smoren via eerder genoemde by-pass.

Ik hoop dat het je lukken gaat, succes :!: Daarna weer lekker :driving:

midi
Member
Member

za jul 28, 2012 18:54

He Leo, bedakt weer voor je reactie!! Heb even een weekje niets aan de auto gedaan...want ik werd er een beetje dol van :wink:

Ik heb de weerstanden gecontroleerd en een nieuwe brandstof drukregelaar geplaatst.

Wat me nog opviel is dat de penetjes van de verdeler (de gene die draaien) de pennetjes van het stilstaande deel raken, aleen als ik de ster die op de rotor zit omhog trek dan lopen ze er langs?? nou is mijn vraag, hoor ik die ster zomaar een halve centimere omhoog te kunnen trekken en horen die pennetjes in de "lage stand" elkaar net niet te passeren?

Afbeelding

Op de foto is onder de rode rotor een metale ster te zien....deze raakt als ik hem niet omhoog trek de metale pennen van de stator?? volgens mij moeten deze tenalletijde kunnen passeren??
graag jullie reactie

gr martijn

Leo Veloce
Full Member
Full Member

za jul 28, 2012 21:56

Volgens mij, vage herinnering en heb geen GTV meer om te checken, is dit normaal.

Wat ik mij wel ineens herinner jouw foto bekijkend, is dat ik ook ooit een hele vage storing had als gevolg van doogesleten ( inwendig) stekker en draad overgang aan de verdeler zelf.

Verder zou ik echt eerst die basis terug zetten. Overigens, als ik weer naar die foto kijk, lijkt mij de markering op de rand van de verdeler aardig uit de buurt te staan. Ik zit nu vanaf een mobiel te tikken, zonder WPH bij de hand, maar ik zal het later nakijken voor je.

Terug naar “Algemene Technische vragen”