Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

di nov 29, 2011 22:26

Fiatjes 500 vergaat het al niet veel beter, zoals Autoblog ons meldt: leg hem daar maar neer. Wederom: HOE?

Afbeelding
Huisdieren wordt toch vaker geleerd "op de rug" te liggen :?: Meestal niet op de snelweg, maar toch.... :-s verkeerd commando op de verkeerde plek....
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8949
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

di nov 29, 2011 22:38

"Poot"? :lol:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

di nov 29, 2011 22:43

Wederom: HOE?
Vraag maar in België hoe het verging met de 1e keuring voor verkoop bij de fiat 500. (en ik dacht ook bij de MiTo)
Iets met de wielophanging die niet door de schokbreker test kwam. :?
Transaxle loos!


Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8949
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

di nov 29, 2011 23:23

Ha, dat was ik alweer vergeten! Maar wat houdt die GOCA-test dan precies in? Dat vind ik dan ook wel weer leuk. En als je dan Ford Ka-dempers onder de 500 schroeft (zelfde paltform), is dan het probleem weg of heeft de Ka dit ook? Zou wel grappig zijn als FIAT zelf de auto zo in productie brengt in het post-A-klasse tijdperk, en dat men dan bij een soort APK in België een ernstig pijnpunt zou vinden...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1275
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

di nov 29, 2011 23:53

Gaat om EUSAMA test simpel gezegd (omdat jij er niet zo in thuis bent:lol:). Wiel wordt gewogen en wordt dan in een frequentie gebracht van 30hz met een amplitude van 3mm met trilplaten. Dan koppelt de motor van die platen af en neemt een vliegwiel over. De frequentie zakt tot 0hz en tegelijkertijd wordt nog steeds het gewicht gemeten.
Die mag nooit onder 20% van het statisch gewicht zakken. Wiel per wiel wordt zo getest. Uiteraard wordt dan ook nog naar verschil links(50%) rechts gekeken. Fiat 500's met laagrpofielbanden scoorden hier O op wiel kwam effectief van de platen af.
Oorzaak zachte dempers, laag gewicht vanachter in combinatie met de harde banden en relatief hoge onafgeveerde massa.
Hiervoor zijn eerst een hoop wagens waaronder bijna nieuwe voor afgekeurd daarna een hoop uitzonderingen en dergelijke gekomen. Ook voor sommige mito's,bmw's met laagprofielrunflats... zijn die er geweest. Zelfs een 2cv scoort daar wegens constructieve regelingen slecht op. Of een audi r8,corvette met elektronisch geregelde dempers.... Daar hebben ze afgelopen jaar een bijkomende meting op gedaan met faseverschuiving die mag ook onderling niet verschillen. Nu is de test absoluut betrouwbaar te noemen.

Ford ka had gek genoeg geen problemen.
EU richtlijnen schrijven die test niet voor dus fiat hoeft ze daar ook niet op te voorzien om ze op de markt te mogen brengen. Belgie heeft (voorlopig) nog altijd de EU te volgen maar mag altijd strengere eisen op leggen bij bv autokeuring.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

wo nov 30, 2011 07:12

Het grappige is dat elke gebruikte auto een 'verkoopkeuring" ondergaat.
Dus een demo auto die ingeschreven is geweest en eigenlijk nieuw is moet gekeurd worden.

Die trilplaten test blijft voor mij nog steeds een wazig iets.
Destijds met mijn 40mm verlaagde 156 die geen GOCA attest had voor de verlaging ging ik altijd in de winter op mijn 16inch winterbanden op 2 bar naar de jaarlijkse keuring.
Ben 2 jaar op rij gewoon door de keuring gekomen met mijn speciaal bestelde zwarte Intrax veren. (altijd beter en niet heel veel duurder dan originele veren warm stoken)
:lol:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8949
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

wo nov 30, 2011 08:47

Ah, dan k voor de uitleg, het is me helder 8) Is dit echt een jaarlijks terugkerende test? Klinkt redelijk draconisch en vooral ook bewerkelijk! ;) Dat Ford geen moeite heeft is nog enigszins te verklaren, omdat Ford natuurlijk een boel ontwikkelingswerk in België doet. De mannen die daar mee bezig zijn zullen ongetwijfeld de GOCA-procedure ook meenemen in het testprogramma, voor de Italianen is dat al een stuk minder voor de hand liggend.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

wo nov 30, 2011 11:28

Op de A30 heb je de meest vage ongelukken.
Het is een stukje weg van 15 km. en ik denk dat ter hoogte van Barneveld elke dag wel een botsing is...Er staat een mega grote reclamemast die nog wel eens de schuld krijgt...teveel info, dus achterstevoren in de auto om het laatste te kunnen lezen.
Toeval is wel dat bijna alle ongelukken binnen diekilometer gebeuren, maar aan de andere kant, er is door ook en afrit en dus ook een oprit....en daar staan in zijn algemeenheid erg veel slipsporen van bijna-ongelukken..

Rara politiepet...

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

wo nov 30, 2011 12:41

Ik heb eens een 500 als leenauto meegekregen. Leuk karretje wel, maar wat gelijk opviel was dat de dempers echt veel te licht zijn. Vooral bij het afrijden van een drempel voel je hem nog een keer stuiteren. Je zou haast zeggen dat de dempers versleten waren, maar het ding was nagenoeg nieuw (ca. 5000km). Als ik zelf zo'n ding zou hebben kwamen er echt andere dempers op (B6 of zo 8) )
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1275
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

wo nov 30, 2011 14:12

Ah, dan k voor de uitleg, het is me helder 8) Is dit echt een jaarlijks terugkerende test? Klinkt redelijk draconisch en vooral ook bewerkelijk! ;) Dat Ford geen moeite heeft is nog enigszins te verklaren, omdat Ford natuurlijk een boel ontwikkelingswerk in België doet. De mannen die daar mee bezig zijn zullen ongetwijfeld de GOCA-procedure ook meenemen in het testprogramma, voor de Italianen is dat al een stuk minder voor de hand liggend.
Test duurt voor 4 wielen ongeveer 2-3minute dus ja is gewoon jaarlijks noemt gewoon EUSAMA ophangingstestbank. (Goca is de vereniging van autokeuringscentra.)
Back to ontopic zou liever in een mito rond een boom plooien dan in een ford ka. Going out in style noemt zoiets dan.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Het is herfst...de mito's vallen uit de bomen.

wo nov 30, 2011 17:39

Ik heb eens een 500 als leenauto meegekregen. Leuk karretje wel, maar wat gelijk opviel was dat de dempers echt veel te licht zijn. Vooral bij het afrijden van een drempel voel je hem nog een keer stuiteren. Je zou haast zeggen dat de dempers versleten waren, maar het ding was nagenoeg nieuw (ca. 5000km). Als ik zelf zo'n ding zou hebben kwamen er echt andere dempers op (B6 of zo 8) )
Dat zelfde gevoel had ik met een standaard demo Giulietta. (11dkm)
Heb er nu 1 met sportpakket (en inmiddels meer dan 11dkm) die dus duidelijk stugger en prettiger is op de achteras.
Transaxle loos!

Terug naar “Het Forum Café”