Lorenzootje

Aankoop AR 1750 GTV

ma jan 10, 2005 17:33

Ik heb sinds kort mijn rijbewijs behaald en ben dus ook van plan binnenkort een auto aan te schaffen. Al sinds mijn ouders een Alfetta hadden(tot mijn grote spijt ook weer verkocht of gedumpt :? ) ben ik een grote fan van Alfa's. De tweede alfa van mijn ouders was een 155 V6 2,495 l, wat een beest, prachtige wagen.

Nu zat ik dus te denken om ook een 155 aan te schaffen, maar aangezien deze vrij duur is in de wegenbelasting, ben ik van dat idee afgestapt (ben student dus heb niet veel geld over voor hoge belasting(wat een parasieten zeg, bij de belasting :evil: :evil: :evil: ))

Al een aantal jaar fietste ik (nu nooit meer :twisted: ) langs een mooie AR 1750 GTV. Prachtige wagen, alleen hij staat al zo'n 4 jaar stil. Nu heb ik dus wat geld gespaard en ben dus van plan deze auto te kopen. Mijn vraag is dus, waar moet ik nou allemaal op letten, wat moet er waarschijnlijk aan de wagen vervangen worden en wat zal dat in totaal gaan kosten?

Oja, nog een vraag, op de teller staat 81.815 km, kan het zijn dat de teller al een keertje klokje rond is gegaan (de teller heeft maar 6 cijfers)? kan je dat dan ergens aan zien?

Allemaal heel erg bedankt voor de info :D

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: Aankoop AR 1750 GTV

ma jan 10, 2005 17:52

Welkom op het forum Lorenzootje.

Voor vragen als deze is er een aparte rubriek (Aandachtspunten), dus misschien dat de webmaster deze topic nog verplaatst.

Kijk ook eens naar deze topic (die eigenlijk ook op de verkeerde plek staat).

Wat heb je ongeveer te besteden en wat wil je met de auto? Een leuk sleutelprojectje of regelmatig er mee rijden?

Met alleen de aanschaf ben je er niet, zeker niet bij een auto die al zo lang stil staat (vastzittende remmen, doorgeslagen koppakking, roest in de benzinetank). Van een auto in hele goede conditie kan je verwachten dat hij redelijk probleemloos is, maar bij een klassieker is dat niet gegarandeerd. Bij een 'koopje' komen er vrijwel zeker onkosten.

Die tellerstand bewijst niets. Hij kan inderdaad 'rond' zijn, maar ook uit een andere auto komen. Let dus vooral op de algehele conditie van de auto.

Bekijk sowieso, liefst in gezelschap van iemand die er kijk op heeft, meerdere exemplaren.

Ik wil je je enthousiasme niet ontnemen, maar het zou jammer zijn als je je gespaarde geld in een auto steekt die binnen een jaar een grote miskoop blijkt te zijn.

Succes en veel wijsheid!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Aankoop AR 1750 GTV

ma jan 10, 2005 18:52

Welkom op het forum Lorenzootje.

Voor vragen als deze is er een aparte rubriek (Aandachtspunten), dus misschien dat de webmaster deze topic nog verplaatst.

Kijk ook eens naar deze topic (die eigenlijk ook op de verkeerde plek staat).

Wat heb je ongeveer te besteden en wat wil je met de auto? Een leuk sleutelprojectje of regelmatig er mee rijden?

Met alleen de aanschaf ben je er niet, zeker niet bij een auto die al zo lang stil staat (vastzittende remmen, doorgeslagen koppakking, roest in de benzinetank). Van een auto in hele goede conditie kan je verwachten dat hij redelijk probleemloos is, maar bij een klassieker is dat niet gegarandeerd. Bij een 'koopje' komen er vrijwel zeker onkosten.

Die tellerstand bewijst niets. Hij kan inderdaad 'rond' zijn, maar ook uit een andere auto komen. Let dus vooral op de algehele conditie van de auto.

Bekijk sowieso, liefst in gezelschap van iemand die er kijk op heeft, meerdere exemplaren.

Ik wil je je enthousiasme niet ontnemen, maar het zou jammer zijn als je je gespaarde geld in een auto steekt die binnen een jaar een grote miskoop blijkt te zijn.

Succes en veel wijsheid!

Wat Dink hier zegt is meer dan waar :?: :!: :wink:

Kijk uit. Met een verse accu een paar bandjes en een middag sleutelen ben je er vaak nog lang niet. Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar kijk uit wat je doet. Ik moet zeggen je hebt wel goede smaak, maar de teleurstelling is vaak erg groot als je een dergelijke auto, die al zo lang langs de straat heeft staan niksen aangeschaft hebt. Zo iets is vaak veel werk en weggelegd voor lieden die ervaring met dergelijke auto's hebben, de juiste wegen weten en zat adresjes achter de hand hebben om even op terug te vallen als het niet meer lukt, of het even niet meer zien zitten.
Heb je dit niet dan ben je snel het overzicht kwijt en wordt het een grote teleurstelling. Aanschaffen is 1, maar repareren opknappen en rijden is 23456789. :wink:

Qua merk zit je goed en ik begrijp je enthousiame. Ik zou in jou geval denk ik eerst eens naar een goedkoop 33 je kijken met een jaar APK.Kun je hiermee (sleutel) ervaring opdoen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jan 10, 2005 18:59

sluit mij bij de verhalen aan, zeker als hij 4 jaar heeft stilgestaan. laats voor de bij een autootje gekocht, binnen 200 km een doorgeslagen koppakking en motorschade :evil:

beter een goede kopen en lekker rijden dan met een slechte aan de wandel gaan.....dat gaat uit de klauwen lopen :!:
156

jaben
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 10, 2005 19:17

@ Lorenzootje,

Ik heb in exact dezelde situatie gezeten. Ik had net mijn rijbewijs was net aan het studeren en ben Alfa-gek door mijn vader. Ik wilde een Bertone en niets anders.

Aangezien mijn vader veel ervaring had met Alfa's rade hij het me juist af. Mijn vader was zeer bekend met de Alfa problemen en zeker met deze oudjes.

Ik ben toen maar wat kleiner begonnen: met Mini's. Erg leuk, maar na bijna 10 jaar later kon ik het niet laten. Ik kocht een Bertone! Met het idee om wat klein werk te doen en vervolgens lekker te gaan rijden. Ik ben nu 5 jaar verder en ben nog steeds bezig. Inmiddels heb ik een vrijwel nieuwe Bertone, maar dat was dan ook wel nodig.

Inmiddels heeft het me ook al heel, heel veel geld gekost. Ik vind het geen probleem, het is mijn hobby en ik vind het leuk om te sleutelen.

Wil je een redelijke Bertone kopen, dan ben je meer geld kwijt dan een goede 155. Gezien mijn ervaring raad ik je het af, of je moet echt willen gaan sleutelen en veel geld tot je beschikking hebben.

Ik raad je ook aan om eerst wat Berton's te gaan bekijken. 4 jaar stil staan is niet goed voor dit soort auto's.

Ik zie dat je in Den Haag woont. Ik zou zeggen, kom een keer langs in Leiden. Dan kan ik je precies laten zien waar je op moet letten. Ik kan eventueel met je gaan kijken naar die 1750 en mijn oordeel geven.

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

ciclista
Guru
Guru

ma jan 10, 2005 19:39

... en voordat je een bertone koopt, moet je eerst stallingsruimte regelen. Als de verkoper een beetje Alfa kenner is, weet ie ook dat een 1750 niet vaak weg gaat voor onder de 6000, zelfs in erg matige staat.
Deze http://www.alfaclub.nl/ikonforum/ikonbo ... topic=2034
staat weliswaar in maastricht, maar ziet er voor die prijs niet slecht uit.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jan 10, 2005 19:55

ik woon in de buurt van Maastricht en wil wel een precheck doen, laat maar horen !
156

psillen
Guru
Guru

ma jan 10, 2005 20:00

Als dit je enige auto voor dagelijks gebruik wordt, zou ik het je afraden.

Wat je bespaart aan wegenbelasting ben je straks wel kwijt aan de extra onderhoudskosten, tenzij je zo'n beetje alles zelf kunt doen.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 10, 2005 20:04

Niet doen is ook mijn mening. Je droomauto wordt al snel een nachtmerrie. Beter een paar jaar wachten en zolang doorrijden in een Toyota Starlet voor mijn part. Een Alfa kopen kan altijd nog, maar als het geld op is niet meer. Het valt altijd tegen. Ik heb zelf nog geen oude auto gehad wat mij is meegevallen. Je komt meer tegen dan je denkt.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jan 10, 2005 20:08

praat die jongen nu niet alles uit het hoofd :mrgreen:

beetje risico nemen moet ook kunnen :!:
156

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 10, 2005 20:12

IK neem aan dat hij een goed advies wil. En het kost allemaal teveel geld om er luchtig over te doen. Je kunt behoorlijk in de financiele moeilijkheden komen met zo`n project. Soms moet je het verstand verkiezen boven je hart. :wink:

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jan 10, 2005 21:02

begrijp ik ook wel :roll:
156

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jan 10, 2005 21:06

een beetje lucht in de adviezen brengen is nooit weg :o
156

spully
Junior Member
Junior Member

ma jan 10, 2005 21:54

IK neem aan dat hij een goed advies wil. En het kost allemaal teveel geld om er luchtig over te doen. Je kunt behoorlijk in de financiele moeilijkheden komen met zo`n project. Soms moet je het verstand verkiezen boven je hart. :wink:
Je hebt helemaal gelijk maar om 'm gelijk een Toyota aan te praten gaat toch iets te ver :) Er zijn genoeg leuke en betaalbare Alfa's toch? En een Alfa koop je altijd met het hart! :wink:

gr., Sander
Berlina 2000 '72 - GT 3.2v6 '06 SCARB# 03404

voorheen:
1750 GTV '70, 33 1.3.S '90, 155 1.7 TS '95, 33 1.7 IE SW '93, 156 SW 1.8 '00

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 10, 2005 22:20

Dat is waar. Ik ben geen Toyota fan. Maar om een paar jaar geld te sparen om een Alfa te kunnen kopen en toch droog en warm te zitten zonder dat je moe wordt, adviseer ik een Toyota. Vooral de Starlet. Die gaat niet stuk. Dan bedoel ik dit lelijke model.

Afbeelding

Goedkoper kun je niet rijden. En ik weet ook geen goedkoper Alfa alternatief.

Terug naar “Algemene Technische vragen”