alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: c & b nokkenassen ervaring?

do jul 21, 2011 10:33

maar zomaar zeggen dat C & B nokkenassen ervoor zorgen dat je auto niet meer te rijden is, is natuurlijk ook wat cru...

je hebt meerdere profielen van C & B, daarnaast is de eravring van een rijbare auto voor iedereen verschillend (vond ik vroeger mijn 33 16 kleppertje, zo nerveus als de pl&@*( en hoogtoerig heerlijk rijden, nu heb ik bij voorkeur een diesel automaat om dagelijks in te rijden....)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 21, 2011 15:47

De vraag is voor "straat gebruik". Voor straatgebruik zijn die dingen geen verbetering. C&B en catcams en dergelijke zijn best leuk als je een auto wilt hebben om mee te gaan raggen of op het circuit te gaan rijden, maar dat is niet wat er gevraagd wordt.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 21, 2011 18:27

Als ik hier kijk valt het wel mee met koppelverlies onderin toeren... :? De grafiek begint pas bij 2000 toeren maar er is overal meer koppel beschikbaar als origineel. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

MDP
Guru
Guru
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: c & b nokkenassen ervaring?

do jul 21, 2011 19:39

Ik heb ingeleverd helemaaaaal bovenin, waardoor mijn max vermogen lager uitvalt, maar het is niet schokkend. Althans, niet zo schokkend zoals jij het schetst. Kwestie van de juiste balans zoeken en vinden.
Je bent appels met peren aan het vergelijken, jij hebt een 1600 met 2 liter stokken. Dit gaat om 2 liter stokken die al veel "heter" zijn als basis. Vergeet niet dat die stokken in de 2 liter net zo "heet" zijn als in de 1600, maar dat je er mee wegkomt doordat er 400cc meer motorinhoud is. Dit soort dingen kan je niet 1 op 1 vergelijken.
We hadden het toch over de mijne? ;) Dat de C&B nokken een ander effect hebben op een 2.0 16V motor was me duidelijk. Gezien ik daar weinig ervaring mee heb zal ik dat niet tegenspreken.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 21, 2011 20:30

Als ik hier kijk valt het wel mee met koppelverlies onderin toeren... :? De grafiek begint pas bij 2000 toeren maar er is overal meer koppel beschikbaar als origineel. :wink:
Onder de 2000 toeren is het dus niet veel. Stad en filerijden met minimaal 2000 rpm is niet fijn. Tussen 2000 en 3000 is het beter, maar nog steeds niet meer dan standaard. Wat je op die URL kan lezen is dat eea nogal afhankelijk is van de rest van de tuning, dus luchtfilter en uitlaatspruitstukken en dergelijke. Wat niet op die URL staat, is dat een motor met standaard nokkenassen daar ook beter van kan lopen, mits alles goed afgesteld is. Reken nu eens uit wat het je gaat kosten om dit spul er op te zetten.

Bedenk je dat je bij normaal straatgebruik meestal onder de 3000 toeren blijft met een 2.0 16V TS. Waar is je voordeel dan?

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jul 22, 2011 08:07

Onder de 2000 toeren is het dus niet veel. Stad en filerijden met minimaal 2000 rpm is niet fijn. Tussen 2000 en 3000 is het beter, maar nog steeds niet meer dan standaard. Wat je op die URL kan lezen is dat eea nogal afhankelijk is van de rest van de tuning, dus luchtfilter en uitlaatspruitstukken en dergelijke. Wat niet op die URL staat, is dat een motor met standaard nokkenassen daar ook beter van kan lopen, mits alles goed afgesteld is. Reken nu eens uit wat het je gaat kosten om dit spul er op te zetten.

Bedenk je dat je bij normaal straatgebruik meestal onder de 3000 toeren blijft met een 2.0 16V TS. Waar is je voordeel dan?
er wordt door de topicstarter alleen gezegd dat hij meer vermogen wil. Er staat nergens dat hij wil dat de auto lekker rijdt onder de 3000 rpm :wink:
Daarnaast zit je met het gegeven dat het nogal subjectief is wat iemand "fijn" vindt rijden.
Als ik de grafiek lees van squadra dan heb je nog altijd 5Nm koppel meer als standaard bij 2000 rpm bij een stage 1 stok. (let wel icm squadra chip) en bij 3000 rpm heb je 14 Nm koppel meer als standaard. Dat is dan gelijk je voordeel tot 3000 rpm.

Onderaan staat dat :" Uit diverse metingen is gebleken dat het uiteindelijke afgegeven koppel en vermogen redelijk beïnvloed wordt door toepassing van bijvoorbeeld spaghetti uitlaatspruitstukken en katvervangers. Bovenstaande metingen gelden daarom als indicatie. "

Als je dan uitgaat van het minst gunstigste dan zou je met stnd spruitstuk en kat. ergens in de buurt van een standaard 2.0 16v ts komen. Dat is dan toch nog prima te rijden? Of had je, Whizzman, misschien geen squadra chip maar alleen de C&B nokkenas?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 22, 2011 10:36

er wordt door de topicstarter alleen gezegd dat hij meer vermogen wil. Er staat nergens dat hij wil dat de auto lekker rijdt onder de 3000 rpm :wink:
Er wordt ook "straat gebruik" gevraagd en dan ga je automatisch uit van normaal rijden en niet van hooligan-gedrag.
Daarnaast zit je met het gegeven dat het nogal subjectief is wat iemand "fijn" vindt rijden.
Als ik de grafiek lees van squadra dan heb je nog altijd 5Nm koppel meer als standaard bij 2000 rpm bij een stage 1 stok. (let wel icm squadra chip) en bij 3000 rpm heb je 14 Nm koppel meer als standaard. Dat is dan gelijk je voordeel tot 3000 rpm.

Onderaan staat dat :" Uit diverse metingen is gebleken dat het uiteindelijke afgegeven koppel en vermogen redelijk beïnvloed wordt door toepassing van bijvoorbeeld spaghetti uitlaatspruitstukken en katvervangers. Bovenstaande metingen gelden daarom als indicatie. "

Als je dan uitgaat van het minst gunstigste dan zou je met stnd spruitstuk en kat. ergens in de buurt van een standaard 2.0 16v ts komen. Dat is dan toch nog prima te rijden? Of had je, Whizzman, misschien geen squadra chip maar alleen de C&B nokkenas?
Je moet de grafiek wel goed lezen. Als je gechipped met standaard nokkenassen en standaard uitlaatspruitstuk (software aangepast op wat er in de auto zit) vergelijkt met C&B nokkenassen en spaghettispruitstukken, katvervanger en dergelijke (want dat is wat er in die grafieken en tabellen staat) zie je dat de C&B setup minder doet dan de standaard setup (met squadra chip). De tabel voor "squadra chip" die je daar ziet staan, is gemeten met standaard luchtfilter, standaard uitlaat en dergelijke. Het is geen appels met appels vergelijken.

Ik heb twee nokkenassen, niet maar eentje en ze liggen netjes in de kast met de bijbehorende chip. Teruggeplaatst is een set standaard nokkenassen met bijbehorende squadrachip. Dat rijdt fijner, maar geeft minder vermogen boven de 3000 rpm dan de catcams setup. Dat los ik op door een versnelling lager te gaan als ik hard wil, dan ga ik harder dan een versnelling hoger met de catcams setup.

Ik durf er een kist bier op te zetten dat dezelfde 155 met C&B nokkenassen en het hele uitlaatgebeuren er op gezet nog geen 0.2 seconde sneller bij de 100 km/h is als eentje die alleen maar een goede chiptuning heeft gehad en verder een standaard uitlaat heeft. Waar is dan het nut voor straatgebruik gebleven? Onder de 3000 rpm is er aantoonbaar niets aan nut en wel ellende, er boven de 3000 rpm zit het nut voornamelijk tussen de oren.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jul 22, 2011 13:24

Is het zo dat een standaard 2.0Ts 16v niet fijn rijdt dan?
Al dat wel het geval is dan is een C&B met chip altijd beter omdat die over het t hele gebied beter presteert.

Zet je het af tegen alleen een chip dan vind ik op basis van de grafiek er niet heel veel winst te halen is. Of dat per definitie betekent dat een dergelijke setup alleen te rijden is, als je van hooligan gedrag houdt, betwijfel ik. Zou het kunnen dat de Catcams daar toch iets verschil maken met de C&B´s of is het profiel exact gelijk?
De vergelijking van een versnelling lager gaat niet op want als je met de C&B´s in dezelfde versnelling rijdt ga je weer harder....

Als ik zou moeten kiezen voor prijs/kwaliteit verhouding dan zou ik een chip voldoende vinden, dat staat buiten kijf.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 22, 2011 14:06

De vergelijking van een versnelling lager gaat niet op want als je met de C&B´s in dezelfde versnelling rijdt ga je weer harder....
Met m'n standaard 155 rijd ik in de 5e versnelling bij 80. Bij m'n 155 met catcams en chip rijd ik bij 80 in de 4e
en af en toe zelfs 3e, gewoon omdat ik dan het motorgeluid mooier vind klinken en gewoon omdat het kan :-)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 22, 2011 14:16

Is het zo dat een standaard 2.0Ts 16v niet fijn rijdt dan?
Al dat wel het geval is dan is een C&B met chip altijd beter omdat die over het t hele gebied beter presteert.

Zet je het af tegen alleen een chip dan vind ik op basis van de grafiek er niet heel veel winst te halen is. Of dat per definitie betekent dat een dergelijke setup alleen te rijden is, als je van hooligan gedrag houdt, betwijfel ik. Zou het kunnen dat de Catcams daar toch iets verschil maken met de C&B´s of is het profiel exact gelijk?

Als ik zou moeten kiezen voor prijs/kwaliteit verhouding dan zou ik een chip voldoende vinden, dat staat buiten kijf.
Een standaard 155 2.0 16V TS zonder chip rijdt prima.

Kijk nou eens niet naar het grafiekje wat over het maximaal haalbare vermogen bij plankgas gaat, maar naar hoe je op straat met een auto rijdt. Daar zit ongeveer 10% plankgas bij, 30% meer dan half gas en de rest, 60%, zit onder dat. De hoeveelheid overlap die je hebt bij dit soort nokkenassen maakt dat uiterst onprettig, omdat de motor nerveus is en niet lekker aan het gas hangt. Rutger geeft ook al aan dat hij standaard al een versnelling lager rijdt. Heb je zelf met zo'n auto wel eens een maandje gereden, of ga je echt alleen af op een grafiekje?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 22, 2011 18:42

Er wordt ook "straat gebruik" gevraagd en dan ga je automatisch uit van normaal rijden en niet van hooligan-gedrag.

Dat is lichtelijk overdreven... :roll: Jij hebt het erover dat een normale rijder niet boven de 3000 toeren uitkomt. Dat geldt misschien voor sommige rijders die fanatiek aan het 'nieuwe rijden' doen maar de meesten zullen toch een groot deel van de tijd ook boven die 3000 toeren komen. En met CB stradale nokkenassen is het echt niet zo dat hij onderin slechter gaat lopen, dat verschil ga je echt niet voelen in ieder geval.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jul 22, 2011 18:50

ik heb, helaas nooit met een 2,0 ts 16v gereden, wel een half jaar met een 2 liter 8v op carbs. met nog veel hetere stokken. Ik vond t geweldig. Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat het subjectief is, wat fijn rijdt en wat niet....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 22, 2011 20:05

Dat is lichtelijk overdreven... :roll: Jij hebt het erover dat een normale rijder niet boven de 3000 toeren uitkomt. Dat geldt misschien voor sommige rijders die fanatiek aan het 'nieuwe rijden' doen maar de meesten zullen toch een groot deel van de tijd ook boven die 3000 toeren komen. En met CB stradale nokkenassen is het echt niet zo dat hij onderin slechter gaat lopen, dat verschil ga je echt niet voelen in ieder geval.
Ik heb het over een normale rijder in een 155 2.0 16V TS. Niet over een 8V nordblok op carbs, of iets anders wat qua motorkarakteristiek totaal niet te vergelijken is.

Je voelt in de 155 2.0 16V TS met snelle nokkenassen het verschil duidelijk bij stadsverkeer en in de file. Het verschil tussen alleen op de koppeling rijden, of telkens gas bij moeten geven in de file is alleen al gruwelijk irritant. Snel en makkelijk de aansluiting met je voorganger houden in stadsverkeer doe je ook liever met 1500-2500 toeren en niet met 3500-4500 toeren. Als die stokken echt ook bij normaal verkeer beter zouden rijden, zou Alfa ze er zelf wel ingezet hebben hoor....

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jul 22, 2011 21:53

Ik heb het over een normale rijder in een 155 2.0 16V TS. Niet over een 8V nordblok op carbs, of iets anders wat qua motorkarakteristiek totaal niet te vergelijken is.

Je voelt in de 155 2.0 16V TS met snelle nokkenassen het verschil duidelijk bij stadsverkeer en in de file. Het verschil tussen alleen op de koppeling rijden, of telkens gas bij moeten geven in de file is alleen al gruwelijk irritant. Snel en makkelijk de aansluiting met je voorganger houden in stadsverkeer doe je ook liever met 1500-2500 toeren en niet met 3500-4500 toeren. Als die stokken echt ook bij normaal verkeer beter zouden rijden, zou Alfa ze er zelf wel ingezet hebben hoor....
Ik rij bijna geen file dus daar heb ik geen last van. Bij veel/dagelijks filerijden prefereer ik een automaat. De laatst beargumentatie slaat, wat mij betreft, de plank mis, want dat zou betekenen dat de originele schokdempers, remblokken, velgen, banden etc allemaal standaard moeten blijven om de meest prettig rijdende Alfa te hebben. Anders zou Alfa ze er zelf wel onder gezet hebben.... We weten allemaal echter wel beter :wink:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 23, 2011 00:50

+1... :wink:

Terug naar “Het Forum Café”