Een verdeler verdeelt alleen maar. De vacuumvervroeging die er op de assen zit en de gewichtjes/veertjes die er bij zitten, zouden de contactpuntjes die onder de verdeler zitten op een ander tijdstip open moeten zetten.
Op zich is megasquirt (of een andere computer) prima met een verdeler te gebruiken, maar je moet dan wel de vervroeging door de computer laten doen. Je krijgt een betere vonk door de verdeler uit het circuit te halen en bobines te nemen die elke bougie afzoonderlijk laten vonken, zonder dat er nog onderbrekingen in het high-voltage circuit zitten.
Vermogen uit een motor halen met een computer lukt maar heel beperkt met een andere injectiecomputer. Zodra het mengsel binnen 5% van "optimaal" zit, zal er niet veel winst meer te boeken zijn bij "normale" motoren. Als je je injectiesysteem door een MS vervangt, zal je dus niet echt heel veel verschil krijgen. Het gaat pas meetellen als je ook de ontsteking door de computer laat regelen. Die kan door een veel betere controle over het onstekingstijdstip koppelwinsten van meer dan 10% ten opzichte van een vaccuum/veertjes+gewichtjes setup makkelijk bereiken.
Heel juist.
Ontsteking: Zo lang je maar triggert vanaf de krukas. Anders krijg je te grote timing-errors. In de verdeelkap heb je wel wat verliezen. Ook is de kans op overslag groter zodra hogere spanningen vereist zijn (LPG). Maar het kan inderdaad wel. Volgen we echter de evolutie van autotechniek: Verdeler --> DIS --> Coil on Plug. Hebben de fabrikanten het mis ?
Mengselvorming: zoals gezegd: een motor loopt op benzine altijd wel.
Maar toch:
Enkele praktijkvoorbeelden:
BMW E30 325i:
Hiervoor lever ik een PNP systeem. Computer op de plek van de oude ECU prikken, wideband monteren en tunen maar. Tot mijn eigen verbazing reed de auto VEEL lekkerder en pakte mooier op dan met de oude computer. Deze motor is trouwens leuk af te stellen: ze geeft heel mooi aan als je te ver gaat. Dat doen niet alle motoren. De luchtmassameter is in dit geval gewoon op de plek gebleven. Toch waren er behoorlijke winsten waarneembaar. Gewoon door het spul eens lekker af te stellen.
Mazda MX-5:
Hier zit eenzelfde systeem op. De auto reed prima op de luchtweger maar vooral in de middenbelasting en middentoerental "twijfelde" de auto. Kortom: je geeft gas en het gaat wel, maar je voelt dat er meer zit en het komt gewoon niet los.
KDFI erin gehangen, spul afgesteld met als resultaat een 1.6 motor die geweldig aan het gas hangt door net het mengsel wat rijker te zetten als je het gas een beetje intrapt. Ik wou hier volgende winter nog een turbo op bouwen (het is mijn eigen auto) maar twijfel nu: er zit nu voldoende vermogen in (het wagentje weegt niets en is voor recreatief gebruik).
Er zijn dus wel gevallen waar het mengsel een stuk beter kan. Dit kom je vooral in de wat oudere luchtweger systemen tegen. Die zitten er in veel gevallen door de beperkte sensoren toch aardig naast en daarvan kan je in ieder geval het gevoel dat de motor geeft aardig tweaken.
Beide auto's zijn ook zuiniger geworden. Simpelweg omdat een "origineel" systeem een lambda van 1 aanhoudt (AFR 14,7) om de kat goed zijn werk te laten doen. Maar als je heel rustig rijdt kan je het mengsel ook armer laten worden, zeg 16-16,5. Wel oppassen hiermee, enkel onder lichte belasting, maar daarmee ga je voorbij aan wat de fabrikanten kunnen. De "trade-in" is meer emissie als NOx. Bij warm weer wordt dat O3 (Ozon) en dat is giftig voor de mens (Smog).
Hoe dan ook: het is leuk en handig het mengsel tot op 0,1 AFR te kunnen controleren. En met een goed motormanagement systeem kan dat prima.
Daarnaast: vol vermogen rijden is maar zo'n klein gedeelte van wat je van de motor verwacht. Juist het rijden door de stad, je kinderen naar school brengen, boodschappen doen: daar bewijst een goed afgestelde motor zich. En dat is onmogelijk te doen op een rollenbank (die ik overigens ook heb).