Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Kdfi` motormanagement

di mar 29, 2011 19:51

Hij komt bij mij op een 77-er Spider Veloce 2000. LPG-injectie. Ik ben op dit moment nog met de kabelboom bezig. Hij moet uiterlijk eind april rijden.

Als iemand een 2L basismap voor me heeft van een megasquirt?
Dit gaat idd een beetje een rare draai worden... wil geen partij kiezen hoor, maar afkraken is zó makkelijk...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Kdfi` motormanagement

di mar 29, 2011 20:17

Het lijkt mij dat er over en weer genoeg gezegd over elkaar is.
Zou het mogelijk zijn om het weer puur over het produkt kdfi te gaan hebben?

bij voorbaat dank :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

di mar 29, 2011 20:38

Hij komt bij mij op een 77-er Spider Veloce 2000. LPG-injectie. Ik ben op dit moment nog met de kabelboom bezig. Hij moet uiterlijk eind april rijden.

Als iemand een 2L basismap voor me heeft van een megasquirt?
Dit gaat idd een beetje een rare draai worden... wil geen partij kiezen hoor, maar afkraken is zó makkelijk...
Laat ik voorop stellen, dat ik het vooral leuk vind om het zelf te doen, lekker knutselen.

Vind het trouwens vreemd, dat ik nu ineens het gedaan heb, terwijl ik alleen maar reageerde op andere postings, volgens mij heb ik al 2 maal vermeld, dat ik anders dan de pre-sale, waar ik simpel geen goed gevoel bij kreeg, geen andere ervaringen met hem heb.

Dus wat mij betreft back to topic.....

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mar 29, 2011 20:51

Dus wat mij betreft back to topic.....
Ja, overigens, zullen ze op de HAN geen basismap voor je hebben?
daar zijn ze ook met MS bezig geweest.
Waarschijnlijk krijg je hem met een ts map ook wel aan de praat trouwens, om daar van verder te bouwen.

BS-AutoTune

di mar 29, 2011 21:19

Sterker nog... Een benzine motor loopt op een timing van +/- 20 graden en een AFR van 10-20.
Je hebt dus nogal wat spelingsruimte.
LPG is duidelijk lastiger met opstarten en lijkt vaak qua mapping amper op benzine.

Maar ALS je de basissettings goed hebt staan dan loopt de motor de eerste poging. Ook op LPG.

Daarintegen: als je de basissettings niet goed hebt staan is het ook mogelijk dat:
1. er rook uit het motormanagement systeem komt (onafhankelijk welk merk / type)
2. de motor backfired
3. de motor klappen uit de uitlaat geeft
4. de motor achteruit gaat lopen
5. de motor niet aan wil slaan of afslaat na het starten
6. enzovoort.
Het zijn de kleine dingen waar het hem in zit.
Vandaar dat ik er best wel achteraan zit dat klanten samen met mij de motor opstarten om dit soort schades te voorkomen.
De basissettings zijn afhankelijk van type bobine, triggerwheel, cilinder aantal, toerentalopnemer en ga zo maar door.

Jeroen

BS-AutoTune

Re: Kdfi` motormanagement

di mar 29, 2011 21:22

Dit was de aanvankelijke startpost:
Hebben hier mensen ervaring met het systeem van KDFI?
Hoe goed is dit in te stellen en de aftersales?

ciao
De aftersales is uitstekend.
Maar niet vrijblijvend.
Zie mijn website. Daar wordt het glashelder uitgelegd.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mar 29, 2011 22:12

Sterker nog... Een benzine motor loopt op een timing van +/- 20 graden en een AFR van 10-20.
Je hebt dus nogal wat spelingsruimte.
LPG is duidelijk lastiger met opstarten en lijkt vaak qua mapping amper op benzine.

Maar ALS je de basissettings goed hebt staan dan loopt de motor de eerste poging. Ook op LPG.

Daarintegen: als je de basissettings niet goed hebt staan is het ook mogelijk dat:
1. er rook uit het motormanagement systeem komt (onafhankelijk welk merk / type)
2. de motor backfired
3. de motor klappen uit de uitlaat geeft
4. de motor achteruit gaat lopen
5. de motor niet aan wil slaan of afslaat na het starten
6. enzovoort.
Het zijn de kleine dingen waar het hem in zit.
Vandaar dat ik er best wel achteraan zit dat klanten samen met mij de motor opstarten om dit soort schades te voorkomen.
De basissettings zijn afhankelijk van type bobine, triggerwheel, cilinder aantal, toerentalopnemer en ga zo maar door.

Jeroen

Ja, er kan van alles mis gaan, maar als je onderdelen van een TS (bobine, injectoren, triggerwheel met sensor, etc.) gebruikt en de LMM vervangt door een simpele Bosch luchttempsensor, gaat ie op mijn map wel starten en rijden. Is op de rollenbank gemaakt. Theoretisch zeg ik dat de ontstekingstiming van mijn TS voor een standaard 2.0 nord wat aan de late kant zal zijn ivm het snellere vlamfront van de TS. Behoeft dan wel de nodige tuning nog! ontstekingstiming is iets wat ik op een rollenbank zou perfectioneren en zelf ook doe.

Met LPG wordt het verhaal idd heel anders en heb je omrekenfactoren nodig voor de injectie.
Laatst gewijzigd door Michel75 op vr apr 01, 2011 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

web

do mar 31, 2011 22:59

Ontstekingstiming bedoel je, mag ik hopen ;)

Tis weliswaar een dubbelvonkert, maar nog geen directinsproeiert.

LPG injectoren gedragen zich wat anders dan benzine (open- en sluittijd, en veelal grotere afstand tot de inlaatpoort), en het koudloop verhaal is totaal anders. Verder valt het nog wel mee dacht ik, met de verschillen.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr apr 01, 2011 07:42

Scuzi, typo... idd ik bedoelde ontsteking...

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 01, 2011 11:13

Ontsteking laat ik aan de verdeler over, werkt prima en de koudloop gewoon op benzine voorlopig.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 01, 2011 11:22

ik ben niet heel erg technisch, maar het komt mij wel heel erg wazig over van alles electronisch te gaan afregelen, met vervolgens een simpele verdeler erachter. meeste voordeel haal je toch door juist individueel en door hele toerenbereik de vrijheid te hebben en te kunnen nemen voorontsteking en dergelijke optimaal af te regleen. Lijkt mij een beetje zinloos zo, in relatie tot de investering op de andere punten.. maar dat vind ik, zal het wel helemaal niet begrijpen ,met mijn gebrekkige technische kennis.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

BS-AutoTune

vr apr 01, 2011 12:22

Integendeel.
Je trekt een juiste conclusie.
Daarnaast is het makkelijker om "inzage" en controle over alle systemen te hebben. Daarmee kan je bepaalde gedragingen van de motor compenseren.

Gaan we nog een stapje verder: ik vind het makkelijker werken met een systeem met een vrij programmeerbaar systeem voor injectie en ontsteking dan met carburateurs en contactpunten (of een ander 1e generatie ontstekingssysteem). Carburateurs en contactpuntjes: ik ben 2x met mijn brommertje toen ik een jaar of 16-17 was naar spanje gereden. Dus ook daar weet ik wel wat van af (iedere 300 km contactpunten stellen door een drooggelopen sponsje op het nokje... Daar leer je wel van).
Afstellen op "gevoel", reuk en kijken naar de kleur bougie's heb ik dus ook wel onder de knie. Toch zit je zonder te meten met sensoren en afstelapparatuur altijd een paar punten te vroeg en een paar punten te rijk. Daar loopt een motor nou eenmaal goed op, maar ze gaat er wel van kapot.

Dit behandel ik uitgebreid in de cursussen die ik geef. Maar ja, (noem geen namen).. Hmmm.. Crisis... Moeilijk... Ver weg... Veel geld...

LPG: Er zijn al goede opmerkingen gemaakt over de injectoren.
Openingstijden / sluitingstijden is een factor.
Verder zijn LPG injectoren niet zo lineair in opbrengst als benzine injectoren.
Daarnaast speelt ook de verdamperdruk mee en de LPG temperatuur.
Vooral de laatste zit je bij de eerste opstart (bij koude motor) behoorlijk dwars.
Loopt een motor op benzine op een AFR van 10-20, bij LPG is dat eerder 12-16,5. Daarbuiten wordt ze zeer instabiel.
Je hebt dus een wat krappere bandbreedte om mee te werken op LPG en dat is zeker bij de eerste opstart wat lastiger dan op benzine.

Ontsteking: Een verdelerontsteking in goede staat produceert een maximale spanning van zo rond de 12Kv. Benzine ontsteekt bij zo'n 8Kv. Dus een verdelerontsteking is sterk zat. LPG heeft echter een ontsteekspanning nodig van rond de 12Kv. Het gaat dus wel, maar een upgrade naar een 20Kv DIS systeem is toch wel aan te raden als je het toch goed aanpakt.

Maar ja, (noem geen namen).. Hmmm.. Crisis... Moeilijk... Veel geld... Krijg geen gratis advies....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 01, 2011 12:28

Een verdeler verdeelt alleen maar. De vacuumvervroeging die er op de assen zit en de gewichtjes/veertjes die er bij zitten, zouden de contactpuntjes die onder de verdeler zitten op een ander tijdstip open moeten zetten.

Op zich is megasquirt (of een andere computer) prima met een verdeler te gebruiken, maar je moet dan wel de vervroeging door de computer laten doen. Je krijgt een betere vonk door de verdeler uit het circuit te halen en bobines te nemen die elke bougie afzoonderlijk laten vonken, zonder dat er nog onderbrekingen in het high-voltage circuit zitten.

Vermogen uit een motor halen met een computer lukt maar heel beperkt met een andere injectiecomputer. Zodra het mengsel binnen 5% van "optimaal" zit, zal er niet veel winst meer te boeken zijn bij "normale" motoren. Als je je injectiesysteem door een MS vervangt, zal je dus niet echt heel veel verschil krijgen. Het gaat pas meetellen als je ook de ontsteking door de computer laat regelen. Die kan door een veel betere controle over het onstekingstijdstip koppelwinsten van meer dan 10% ten opzichte van een vaccuum/veertjes+gewichtjes setup makkelijk bereiken.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 01, 2011 14:11

Vermogenswinst is vooralsnog ook niet het doel. Doel is lekker knutselen.
Ik gebruik toruwens een 123-ontsteking, heeft een heel wat betere vonk dan de oude contactpuntjes verdeler.

De 1e startup ga ik warm doen, ná controle goede werking van alle sensoren.
Dat is het voordeel van een benzinesysteem op carbs er naast.
Met behulp van de breedband lambda kan ik bovendien de carbs netjes afstellen.

Maar hé, we gaan het zien....nog een paar weekjes geduld.

BS-AutoTune

vr apr 01, 2011 14:37

Een verdeler verdeelt alleen maar. De vacuumvervroeging die er op de assen zit en de gewichtjes/veertjes die er bij zitten, zouden de contactpuntjes die onder de verdeler zitten op een ander tijdstip open moeten zetten.

Op zich is megasquirt (of een andere computer) prima met een verdeler te gebruiken, maar je moet dan wel de vervroeging door de computer laten doen. Je krijgt een betere vonk door de verdeler uit het circuit te halen en bobines te nemen die elke bougie afzoonderlijk laten vonken, zonder dat er nog onderbrekingen in het high-voltage circuit zitten.

Vermogen uit een motor halen met een computer lukt maar heel beperkt met een andere injectiecomputer. Zodra het mengsel binnen 5% van "optimaal" zit, zal er niet veel winst meer te boeken zijn bij "normale" motoren. Als je je injectiesysteem door een MS vervangt, zal je dus niet echt heel veel verschil krijgen. Het gaat pas meetellen als je ook de ontsteking door de computer laat regelen. Die kan door een veel betere controle over het onstekingstijdstip koppelwinsten van meer dan 10% ten opzichte van een vaccuum/veertjes+gewichtjes setup makkelijk bereiken.
Heel juist.
Ontsteking: Zo lang je maar triggert vanaf de krukas. Anders krijg je te grote timing-errors. In de verdeelkap heb je wel wat verliezen. Ook is de kans op overslag groter zodra hogere spanningen vereist zijn (LPG). Maar het kan inderdaad wel. Volgen we echter de evolutie van autotechniek: Verdeler --> DIS --> Coil on Plug. Hebben de fabrikanten het mis ?

Mengselvorming: zoals gezegd: een motor loopt op benzine altijd wel.
Maar toch:
Enkele praktijkvoorbeelden:
BMW E30 325i:
Hiervoor lever ik een PNP systeem. Computer op de plek van de oude ECU prikken, wideband monteren en tunen maar. Tot mijn eigen verbazing reed de auto VEEL lekkerder en pakte mooier op dan met de oude computer. Deze motor is trouwens leuk af te stellen: ze geeft heel mooi aan als je te ver gaat. Dat doen niet alle motoren. De luchtmassameter is in dit geval gewoon op de plek gebleven. Toch waren er behoorlijke winsten waarneembaar. Gewoon door het spul eens lekker af te stellen.
Mazda MX-5:
Hier zit eenzelfde systeem op. De auto reed prima op de luchtweger maar vooral in de middenbelasting en middentoerental "twijfelde" de auto. Kortom: je geeft gas en het gaat wel, maar je voelt dat er meer zit en het komt gewoon niet los.
KDFI erin gehangen, spul afgesteld met als resultaat een 1.6 motor die geweldig aan het gas hangt door net het mengsel wat rijker te zetten als je het gas een beetje intrapt. Ik wou hier volgende winter nog een turbo op bouwen (het is mijn eigen auto) maar twijfel nu: er zit nu voldoende vermogen in (het wagentje weegt niets en is voor recreatief gebruik).
Er zijn dus wel gevallen waar het mengsel een stuk beter kan. Dit kom je vooral in de wat oudere luchtweger systemen tegen. Die zitten er in veel gevallen door de beperkte sensoren toch aardig naast en daarvan kan je in ieder geval het gevoel dat de motor geeft aardig tweaken.

Beide auto's zijn ook zuiniger geworden. Simpelweg omdat een "origineel" systeem een lambda van 1 aanhoudt (AFR 14,7) om de kat goed zijn werk te laten doen. Maar als je heel rustig rijdt kan je het mengsel ook armer laten worden, zeg 16-16,5. Wel oppassen hiermee, enkel onder lichte belasting, maar daarmee ga je voorbij aan wat de fabrikanten kunnen. De "trade-in" is meer emissie als NOx. Bij warm weer wordt dat O3 (Ozon) en dat is giftig voor de mens (Smog).

Hoe dan ook: het is leuk en handig het mengsel tot op 0,1 AFR te kunnen controleren. En met een goed motormanagement systeem kan dat prima.
Daarnaast: vol vermogen rijden is maar zo'n klein gedeelte van wat je van de motor verwacht. Juist het rijden door de stad, je kinderen naar school brengen, boodschappen doen: daar bewijst een goed afgestelde motor zich. En dat is onmogelijk te doen op een rollenbank (die ik overigens ook heb).

Terug naar “Tuning onderwerpen”