roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Welk type LPG installatie voor mijn Berlina

vr dec 03, 2010 16:24

In mijn pas gekochte 1750 Berlina (met 2 literblok) zit een LPG-installatie. Op de luchtfilterbak zit een deksel met een verloop naar een IMPCO 300A mixer en daarop een rond luchtfilter. Omdat het blok een hoop achterstallige TLC gaat krijgen (gereviseerde carbs, alu-inlaatbussen, 123-ontsteking, motorsteunen en inmiddels voorzien van verse olie/bougies/oliefilter).
Ik vind deze opstelling meer voor een amerikaan eerlijkgezegd EN de boel is niet goed afgesteld door de LPG-garage (toen ik hem kocht liep hij niet en zijn ze er mee bezig geweest terwijl de onderdrukslang van de rembekrachtiger gescheurd was) en het mengsel staat geheel op R (te rijk lijkt me). Reden dus om eens te kijken of het anders moet/kan.

Afbeelding

Ik wil dus een auto die goed op gas EN op benzine loopt (vandaar de gereviseerde carbs).

Wie kan mij vertellen hoe goed/betrouwbaar mijn huidige systeem is en welk alternatief evt. beter zou zijn.

De andere opties die ik ken (mooier omdat je het normale luchtfilter kunt gebruiken):
1. De mixers die tussen de carbs en het blok komen (of is het tussen carbs en luchtfilterhuis?)
2. De 4 vingers die in de luchtfilterbak komen

Voor deze alternatieven heb ik wel een andere mixer nodig of niet, want bij mijn huidige bepaalt het vacuum hoeveel gas er doorgevoerd wordt en dat werkt bij deze 2 anders neem ik aan (een losse vacuumslang?)?

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Welk type LPG installatie voor mijn Berlina

vr dec 03, 2010 17:59

In mijn pas gekochte 1750 Berlina (met 2 literblok) zit een LPG-installatie. Op de luchtfilterbak zit een deksel met een verloop naar een IMPCO 300A mixer en daarop een rond luchtfilter. Omdat het blok een hoop achterstallige TLC gaat krijgen (gereviseerde carbs, alu-inlaatbussen, 123-ontsteking, motorsteunen en inmiddels voorzien van verse olie/bougies/oliefilter).
Ik vind deze opstelling meer voor een amerikaan eerlijkgezegd EN de boel is niet goed afgesteld door de LPG-garage (toen ik hem kocht liep hij niet en zijn ze er mee bezig geweest terwijl de onderdrukslang van de rembekrachtiger gescheurd was) en het mengsel staat geheel op R (te rijk lijkt me). Reden dus om eens te kijken of het anders moet/kan.

Afbeelding

Ik wil dus een auto die goed op gas EN op benzine loopt (vandaar de gereviseerde carbs).

Wie kan mij vertellen hoe goed/betrouwbaar mijn huidige systeem is en welk alternatief evt. beter zou zijn.

De andere opties die ik ken (mooier omdat je het normale luchtfilter kunt gebruiken):
1. De mixers die tussen de carbs en het blok komen (of is het tussen carbs en luchtfilterhuis?)
2. De 4 vingers die in de luchtfilterbak komen

Voor deze alternatieven heb ik wel een andere mixer nodig of niet, want bij mijn huidige bepaalt het vacuum hoeveel gas er doorgevoerd wordt en dat werkt bij deze 2 anders neem ik aan (een losse vacuumslang?)?

Roel

Roel,

In mijn ervaring werken de Mengstukken tussen luchtfilter en carbs het beste ik rijd er al jaren mee!
Ik heb onlangs de vingers geprobeerd maar kreeg het niet knap afgesteld.

Ik denk wel dat je een ander verdamper nodig hebt.

Een normale verdamper reageert op het aanzuigvolume van je carbs niks geen vacuum aansluitingen.

Ik heb nog een verdamper liggen met 2 uitgangen een OMVL kun je van mij voor weinig overnemen.

plaatje:

Afbeelding

Ook een mengstuk met 4 vingers kun jer van mij bijkrijgen.

Kun je vast wat proberen!

Het systeem wat je er nu op hebt heb ik ook op een supertje(2,0ltr) gehad maar dat voldeed niet je bleef eraan schroeven.
Wat ik nu in mijn Alfetta heb is goed alleen statioair loppt ie wat hoger in toeren.

Als je meer wil weten je weet me te vinden.

gr Jan

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Welk type LPG installatie voor mijn Berlina

vr dec 03, 2010 18:12

Sowieso zal je een andere verdamper moeten hebben als je deze impco er af wilt halen, Jan heeft daar gelijk in.

Goed op gas en op benzine is eigenlijk niet 100% mogelijk als je met een systeem gaat werken wat met onderdrukvulling werkt. Het punt is, voor een systeem wat op onderdruk werkt, zal je een venturi moeten hebben (de gastussenstukken) die kleiner is dan de venturi in je carburateurs. Als je je auto afstelt op gas, zal je daarna de carburateurs opnieuw af moeten stellen (sproeiers, mengbuizen en dergelijke) omdat die gasventuri de luchtstroming nogal beinvloed. Carburateurs werken eigenlijk alleen goed als de venturi in de carburateur de kleinste opening in de luchtinlaat is. Dat is nu niet zo, want er zit een gasventuri tussen. Je zit dus met een niet optimaal af te stellen carburateur en een verkleining van de inlaatopening voor je cylinders.

Ik weet niet of er ondertussen goede "overdruksystemen" zijn die standalone in te bouwen zijn, af fabriek. Ik weet dat BS-Autotune een systeem levert met eigen computer (KDFi) wat je met wat geluk (bijna) onzichtbaar kan inbouwen. Dit systeem is niet van een "gerenommeerde" fabrikant, maar het werkt wel erg goed. Ik kan je adviseren om in je zoektocht ook bij Jeroen te gaan praten en niet alleen de bekende merken mee te nemen in je vergelijk.

Wat je sowieso zult hebben, is dat je het ontstekingstijdstip maar voor 1 brandstof goed kan instellen. Daar is ook wel een oplossing voor. Bij 123 hebben ze nu een nieuwe programmeerbare ontsteking (komt in de plek van je verdeelkap) die je met 12V (je gas/benzineschakelaar dus) kan omzetten tussen 2 curves. http://www.123ignition.nl/id/50.html

Het zal een prijzige hobby worden, maar met deze 2 oplossingen samen, kom je denk ik het beste bij jouw wens om met carbs te rijden, op LPG te kunnen rijden en bij beide brandstoffen een echt goed afgestelde motor te hebben.

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 03, 2010 19:52

Een normale verdamper reageert op het aanzuigvolume van je carbs niks geen vacuum aansluitingen.
Ik noemde het vacuum omdat het vacuum in de luchtfilterbak een membraam in de mixer bedient die bepaalt hoeveel gas er doorgelaten wordt.

Mijn huidige verdamper (Necam model H - 135HP) heeft ook geen vacuumaansluiting ofzo hoor. Alleen gastoevoer, gasuitvoer en electrische choke klep (en aansluitingen voor het koelwater)
Dan kan ik deze toch ook gewoon met de gasmengstukken gebruiken of niet?
SCARB nr. 03894

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 03, 2010 21:32

Ik noemde het vacuum omdat het vacuum in de luchtfilterbak een membraam in de mixer bedient die bepaalt hoeveel gas er doorgelaten wordt.

Mijn huidige verdamper (Necam model H - 135HP) heeft ook geen vacuumaansluiting ofzo hoor. Alleen gastoevoer, gasuitvoer en electrische choke klep (en aansluitingen voor het koelwater)
Dan kan ik deze toch ook gewoon met de gasmengstukken gebruiken of niet?
De gasuitvoer werkt op onderdruk (vacuum) van je motor. In een normale verdamper zit er een soort sproeiernaaldachtige constructie die de hoeveelheid gas regelt afhankelijk van de onderdruk. In het IMPCOsysteem zit de regeling van de hoeveelheid gas in het mengstuk, niet in de verdamper.

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 03, 2010 21:34

De gasuitvoer werkt op onderdruk (vacuum) van je motor. In een normale verdamper zit er een soort sproeiernaaldachtige constructie die de hoeveelheid gas regelt afhankelijk van de onderdruk. In het IMPCOsysteem zit de regeling van de hoeveelheid gas in het mengstuk, niet in de verdamper.
Klinkt logisch, dit zeg ik eigenlijk in mijn eigen verhaal ook al #-o
....omdat het vacuum in de luchtfilterbak een membraam in de mixer bedient die bepaalt hoeveel gas er doorgelaten wordt.
SCARB nr. 03894

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 06, 2010 12:21

Vingers werkt beroerd, te hoog stationair toerental en geen vermogen.

Ik heb nu een Landi LIS (via Luccio) er op zitten, nadeel hiervan voor mij is, dat dit niet zelf te programmeren is, wat ik wel wil en dat gaat er dus weer uit voor het Kdfi systeem van BS.
Dit (Landi LIS) systeem kun je voordelig van mij overnemen.
Er zit nu een setup voor een 2-liter in, dus dat moet redelijk eenvoudig over te bouwen zijn, fijnafstelling zou je dan bij Luccio in Amsterdam kunnen laten doen.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 07, 2010 08:29

je hebt mail. Ik zie wel: zoveel mensen, zoveel meningen. Heb toch redelijk veel LPG auto's gehad.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

roel
Advanced Member
Advanced Member

di dec 07, 2010 10:35

Iedereen bedankt voor de input :thumbs:

Ik ga me wat meer richten op de looks en het lopen op gas en niet op benzine. Ik wil wel dat hij het op benzine doet, maar alleen voor nood en evt. starten. Waarom veel geld aan dure benzine uitgeven eigenlijk als je op gas kunt rijden ..........

Ik zal tzt wel een projecttopic voor de Berlina starten en daar zal dit ook wel in voorkomen!

Roel
SCARB nr. 03894

Joel
Full Member
Full Member

Re: RE: Welk type LPG installatie voor mijn Berlina

di dec 07, 2010 12:20

Ik ga me wat meer richten op de looks en het lopen op gas en niet op benzine. Ik wil wel dat hij het op benzine doet, maar alleen voor nood en evt. starten. Waarom veel geld aan dure benzine uitgeven eigenlijk als je op gas kunt rijden ..........

Ik zal tzt wel een projecttopic voor de Berlina starten en daar zal dit ook wel in voorkomen!

Roel
Precies, mijn Bertone rijdt goed op LPG en op benzine. Vorge week in de kou steeds weggezet op benzine voor de zekerheid, maar starten ging toen eigenlijk niet zo fantastisch (geen choke). Op de koudste dag (-12) gewoon op gas laten staan en hij startte perfect. Ik heb ook zo'n setje van Luccio, bevalt mij prima. En onzichtbaar weg te werken.
GT 1600 Junior

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 07, 2010 12:35

Roel
Precies, mijn Bertone rijdt goed op LPG en op benzine. Vorge week in de kou steeds weggezet op benzine voor de zekerheid, maar starten ging toen eigenlijk niet zo fantastisch (geen choke). Op de koudste dag (-12) gewoon op gas laten staan en hij startte perfect. Ik heb ook zo'n setje van Luccio, bevalt mij prima. En onzichtbaar weg te werken.
Die van mij wil op LPG niet starten als hij koud is. Nee korrektie, hij start wel, maar blijft niet lopen.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 07, 2010 13:11

Die van mij wil op LPG niet starten als hij koud is. Nee korrektie, hij start wel, maar blijft niet lopen.
Zal best. Zeker ook met de huidige temperaturen voer je met koude motor onvoldoende (als in geen) warmte naar de verdamper, en dan vriest deze dicht.

Joel
Full Member
Full Member

di dec 07, 2010 13:57

zoals gezegd, de mijne dus wel. Vorige week hele dag buiten gestaan, hele ochtend was het -12 en eind van de middag zo rond -6. Ik was er zelf ook redelijk verbaasd over. Startte gewoon in 1 keer, beetje gas bijgeven om hem te laten lopen maar kon eigenlijk vrij snel (na halve minuut) rustig wegrijden en na een paar honderd meter reed hij eigenlijk al zoals normaal.
Ik hoop dat ie dat straks ook gewoon goed doet:-) Heb hem vanmorgen ook weer gewoon op LPG weggezet en het is nu al de hele dag rond -2 en erg vochtige lucht. Worst case zou ik zeggen.

Anyway; Kan je zelf een beetje klooien en heb je wat geld te besteden, kan je overwegen naar een injectie systeem over te stappen.
Anders zou ik het lekker laten zitten. Het ziet er niet uit, maar zo'n Impco systeem moet ook gewoon goed kunnen werken. Er zijn er zelfs die zeggen dat dit het beste (conventionele) systeem is. Ik heb het zelf ook ooit op een 75 1.8 gehad. Bij mij werkte het niet goed maar dat was omdat ik er zelf aan had lopen klooien en geen geld had om het eens fatsoenlijk af te laten stellen bij iemand die er wel wat van snapte...
Met vingers heb ik ook gehad, in een Berlina. Het reed, maar dat was dan ook alles.
GT 1600 Junior

GiuliaReis
Full Member
Full Member

di dec 07, 2010 14:24

Nadeel van op gas laten en starten kan in de winter betekenen dat de verdamper bevriest.
Ik zelf starte altijd op benzine en schakelde later op gas.
Thoughts of an idle mind

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 07, 2010 14:34

Zo moeilijk is impco niet, als je maar een werkende COmeter hebt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”