beer75
Full Member
Full Member

RE: subaru killer

wo nov 03, 2010 10:15

Nadat ik gister een squadrachip geplaatst had ben ik ff gaan rijden en kon het ook niet laten om een leeg parkeerterrein op te zoeken wat nat was en bezaaid met bladeren....

Lekker gedrift natuurlijk.... Zo leer je wel hoe je gedoseerd gas moet geven om hem uit te laten breken en hoeveel en hoe je moet tegensturen met RWD.

Erg leuk maar niet goed voor je banden...... :lol:
Nu:
Giulietta 1.7 QV ‘10

Voorheen:
156 SW 1.8 TS ‘05
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

Re: RE: subaru killer

wo nov 03, 2010 10:19

Hè?
Petje, waar komt die nu vandaan? :-({|= Ik heb wel een viool voor je.
Ach, in de eerste tekst heb ik de typering petje achterwege gelaten, maar hij voldeed aan alle vereisten :lol:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 03, 2010 12:26

Hè?
Petje, waar komt die nu vandaan? :-({|= Ik heb wel een viool voor je.
Ach, in de eerste tekst heb ik de typering petje achterwege gelaten, maar hij voldeed aan alle vereisten :lol:
Ach soooooo....
Ik bedoelde eigenlijk dat op ons lieve forum RDW euh.. RWD een heilige afkorting is.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 03, 2010 17:57

hoe je gaat reageren op een reflex weet je nooit, maar je kan er wel op trainen/oefenen om het beter te doen ..

overigs leek het erop dat de subaru op gas uitbrak (en een te strakke stuur beweging) en dat ze het gas los liet (zonder de koppeling in te duwen)...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Hylke
Moderator
Moderator

wo nov 03, 2010 19:23

Ach soooooo....
Ik bedoelde eigenlijk dat op ons lieve forum RDW euh.. RWD een heilige afkorting is.
Niets tegen RWD overigens, niet my-cup-of-tea, maar dat is a bitch sloeg meer op dat het een listige feeks kan zijn die knulletjes ongenadig afstraft :lol:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 03, 2010 20:39

Denk dat ik ook maar eens een slip cursusje ga doen als de 75 klaar is. Tuurlijk wel ergens met oude rwd bakken.Heb al wel wat met fwd's gespeeld op parkeerplekken in de sneew. Maar mijn projectje wil ik echt niet kort rijden. En eerlijk gezegd mij kennende kan ik het toch niet laten om er mee te spelen dus..

Basis regels voor de 75fwd zijn welkom. Kan ik misschien al een keer ergens oefenen. Neem aan dat een 75 eerst acher uitbreekt en dan..?
Sturen waar je naar toe wil en wat spelen met het gas?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 03, 2010 20:47

de 75 standaard is ook onderstuurd, daarnaast maakt de reactie niet uit fwd,rdw,4wd,awd allemaal geldt: koppeling in, van de rem afblijven, en sturen, sturen sturen sturen.....
het gaat er natuurlijk om dat je het gedrag van de auto leert kennen net voordat ie uitbreekt of in de slip raakt. Als je dat weet kan je voorkomen dat ie in de slip raakt en dat is het meest veilig.

als je wilt leren driften of hard rijden dan kan je beter een andere cursus volgen. :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 03, 2010 22:31

Drifcursus is erg nuttig voor mensen die een rwd rijden... :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

wo nov 03, 2010 23:35

De 164 is wel een gevalletje fwd met een losse achterkant, heb em al een paar keer goed dwars gehad. Waarvan ik hem 2 keer totaal niet aan zag komen (dat zijn dan weer de minder prettige, maar wel erg spannende momenten :lol: ) Kan best gevaarlijk zijn zeg maar, zeker omdat hij voor m'n gevoel echt in één keer om zwiept.
Echter slipcursus of niet, tegen overmoed (wat hier gebeurde gok ik zo) is zelfs de beste slipcursus niet opgewassen.
Spelen met een 164 3.0 V6? Jij durft...
Ik heb niet zo lang geleden rond gereden in een 164 24V met squadra chip en dikke buizen. Naar "men" zegt inclusief 240 pk.
Als ik vol gas gaf dan moest ik echt alleen rechtuit sturen.

Bij een inhaalmanoeuvre het gas er teveel opzetten leidt tot hangen op het rechter voorwiel zodat het linker voorwiel kan doorslaan.
Dat zorg dan weer voor een versterkt insturen richting vangrail. Pfffff..... spelen met de 164 heb ik mijzelf wel afgeleerd.
Naja wat heet spelen. Het was geen van alle keren bedoeld, maar als ik moet remmen terwijl ik op snelheid in een bocht zit moet dat heel voorzichtig en dat gaat niet altijd als degene voor je vol in de ankers gaat. Dán ben ik er wel op bedacht, en weet ik wel hoe ik het op moet vangen. Die 2 keer dat ik het niet aan zag komen had ik het hart wel in de keel zitten, maar ook die heb ik gelukkig op weten te vangen. Eigenlijk is het natuurlijk volgas en dan trekt die wel recht, maar dat doe je niet als je schrikt.(en ook niet als je met 120 op een rood stoplicht af komt denderen waar mensen staan te wachten) Daarbij komt dat ik een 12 klepper heb, dus maar 180 pk waarvan ik me afvraag of ze er allemaal nog wel zijn na ruim 18 jaar en 273.000km. Dus rechtuit is het gewoon het stuur goed vasthouden en dan valt het allemaal wel mee met het trekken.

Het grootste probleem is dat je (of ik tenminste) hem niet lekker voelt komen, hij klapt in een keer om. En omdat het nogal een zware auto is, moet je best aan het stuur hijsen om hem dan weer recht te krijgen.

RWD heb ik geen ervaring mee (ja op de kart, maar dat is nog geen 100kg en krap aan 45pk, bovendien slicks), maar ik kan me zo indenken dat je die een stuk beter voelt komen dan een zware FWD.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

do nov 04, 2010 00:28

Welke Alfa Romeo ik de beste wegligging vind hebben van allemaal, op een droog en nat wegdek?
Gasgeven in de bochten, remmen in de bochten (zowel nat als droog) paniekremmen in alle situaties, veel te hard een bocht in sturen en maar doordraaien.
Volgens mij ook de wagen met de meeste mechanische grip en mogelijk hogere G-krachten in de bochten dan de SZ. Laatste werd overigens wel door Alfa Romeo tegen gesproken.
Dat is de GTV 2.0TS 16V, ja een FWD.

Hylke
Moderator
Moderator

do nov 04, 2010 07:28

Mwoah, met de 916 durf ik minder hard de bocht door dan met de 33 type 1, heb het idee dat het grote verschil in gewicht een belangrijk punt is.
Daarnaast geldt natuurlijk altijd, rain or shine?
Met beide hoef je geen heldendaden te verwachten in de regen.

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Wieking
Junior Member
Junior Member

do nov 04, 2010 10:07

Drifcursus is erg nuttig voor mensen die een rwd rijden... :thumbs:
Nee... driftcursus is niet nodig, als je maar genoeg power heeft of te weinig frictie... :wink:

Slipcursus is beter, dan weet je hoe je moet handelen als je verrast wordt. In beide gevallen is oefenen het mantra.
Hoe zwaar zal die Noor wegen?

midi
Member
Member

do nov 04, 2010 11:17

Tja je hebt van die mensen die denken dat een auto op rails rijd en die ongeacht de weersomstandigheden gewoon volgas geven en dan krijg je dit soort geintjes.

Tijdje geleden ook nog bij een dame in de auto gezeten tijdens regenbui, was een simpele opel corsa met banden in maatje fietsband, afremmen voor voorgangers en bij rotondes deed ze fors later dan ik in mijn alfa met aangepast remsysteem en dikke 17" sloffen zou durven.
Multitasken met sigaret en telefoon en tegelijk inhalen met slecht zicht op de snelweg was ook allemaal geen probleem... :roll:
Ja heel herkenbaar dit verhaal.......lippen stiften in de binnenspiegel met 140 op de snelweg zonder in die tijd op de weg te letten. Koude auto starten en volgas wegrijden.....drempels gaven het tegenover gestelde effect dan waarvoor ze bedoeld zijn/ waren.... :D

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

do nov 04, 2010 13:00

Ghehe lippen stiften en dan opeens over een drempel klappen... zal een mooie tekening worden :lol:

Overigens heb ik ook nog een klein slippertje gemaakt paar dagen terug, met de 206 dieseltrekker nog wel :( Het was wat vochtig op de baan, en ik kwam op een bocht af, en in de bocht lag allerlei los grind (of wat het ook was), en de achterkant brak volledig uit, koppeling in, gas los en flink sturen kwam ik uiteindelijk na een redelijke powerslide de bocht uit. Paar mensen met de vinger naar het hoofd :oops:

Slipcursus lijkt mij inderdaad ook wel wat, kreeg het onlangs nog aangeboden bij de verzekering, waardoor de premie ook iets lager zou uitvallen. Voel ik een clubactie aankomen? :twisted:
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

za nov 06, 2010 19:46

Welke Alfa Romeo ik de beste wegligging vind hebben van allemaal, op een droog en nat wegdek?
Gasgeven in de bochten, remmen in de bochten (zowel nat als droog) paniekremmen in alle situaties, veel te hard een bocht in sturen en maar doordraaien.
Volgens mij ook de wagen met de meeste mechanische grip en mogelijk hogere G-krachten in de bochten dan de SZ. Laatste werd overigens wel door Alfa Romeo tegen gesproken.
Dat is de GTV 2.0TS 16V, ja een FWD.
Moet eerlijk zeggen dat een 2.0ts ook echt super strak ligt. Vond de 156 1.8 al strak sturen en daar durfde ik net me tegen de grens te rijden. In De gtv heeft het een hele tijd geduurd voordat ik dat durfde. Dat ding gaat echt serieus hard door de bocht , teminsste , dat vind ik :wink:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Terug naar “Het Forum Café”