matramurena
Full Member
Full Member

AR33 benzinepomp, droog draaien?

zo okt 24, 2010 22:37

Ik heb een benzinepomp uit een 33 om mijn v6 blok te voeden. Ik heb al een paar keer gehoord dat deze slecht tegen droog draaien kunnen. Nu wil ik hem hoog naast mijn benzinetank plaatsen omdat dit de ideale plek is in mijn toch al niet te ruime motorruimte. Ik denk eraan om een terugslagklep in da aanzuigleiding te plaatsen. Deze zou dan in de tank helemaal onderin komen zodat als de leiding eenmaal vol gezogen is tot aan de pomp deze nooit meer leeg kan raken.

Zou dit echter nodig zijn? Of is het genoeg om eenmalig te zorgen dat de leidingen vol benzine zitten bij het starten en zal het systeem dan vol blijven? In ieder geval vol genoeg zodat de pomp geen moeite heeft met benzine aanzuigen?
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: AR33 benzinepomp, droog draaien?

zo okt 24, 2010 22:39

Ze zitten niet voor niets laag op een 33. Ik zou een andere pomp gaan halen die er wel tegen kan als ik jou was. Als je dat niet nu doet, kan je het zometeen vanzelf doen als je 33 pomp stuk is gegaan.

matramurena
Full Member
Full Member

zo okt 24, 2010 22:45

In dat geval zou een terugslagklep ook moeten werken. Dan kan hij nooit meer droog draaien zolang ik de tank niet compleet leeg rijd.

Installatie hiervan is echter niet zo makkelijk, vandaar de vraag.
2008 Lancia Phedra 2.0

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 24, 2010 23:50

terugslagklep zou moeten werken als hij echt 100% afdicht. :wink: De meeste terugslagkleppen die ik heb gezien waren makkelijk te monteren, hebben gewoon aan beide kanten een slangnippel zitten. :)

Opvoerpompje in de tank of een pomp die wel aanzuigend bedoeld is is natuurlijk beter...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Stef33
Guru
Guru

ma okt 25, 2010 17:41

Al die injectiepompen kunnen slecht tegen drooglopen en zuigen slecht aan. Dus daarom zit ie laag en zit er bijv. bij de 75 ook nog eens een opvoerpompje. En of een extra terugslagklep nut heeft? Er zit er al eentje aan de hogedrukzijde van de pomp...
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

matramurena
Full Member
Full Member

Re: RE: AR33 benzinepomp, droog draaien?

ma okt 25, 2010 23:01

Al die injectiepompen kunnen slecht tegen drooglopen en zuigen slecht aan. Dus daarom zit ie laag en zit er bijv. bij de 75 ook nog eens een opvoerpompje. En of een extra terugslagklep nut heeft? Er zit er al eentje aan de hogedrukzijde van de pomp...
Ik ben bang dat de aanzuigleiding leeg loopt bij (lang) stilstaan. Een klep aan de perszijde helpt hier naar mijn idee niet zo veel tegen. Ik ben momenteel aan het zoeken naar een geschikte tankdoorvoer zodat ik mijn aanzuigleiding aan de onderzijde van de tank kan maken. Dan kan ik ook de pomp laag houden en is het probleem opgelost.
2008 Lancia Phedra 2.0

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 25, 2010 23:23

Je hebt van die speciale tules om een aftappunt te maken in een tank oid. Zijn een soort van lange holle bouten in inchmaten met aan het einde een opstaande rand en schroefdraad. Je boort dan een gat in de tank op de goede diameter en steekt de pilaar er van binnenuit doorheen, een koperen/rvs ring zorgt voor een goede afdichting tussen de kraag en de tank, waarna je de moer op de schroefdraad draait om hem vast te zetten. op de schroefdraad kun je dan weer een slangpilaar oid schroeven.

bosta heeft ze in het programma, op blz 495 van de catalogus. :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 26, 2010 09:10

Ik vermoed dat er in z'n tank wel een fatsoenlijke aansluiting zit maar dat het puur om de pomp gaat. Een Facet silver Top (of vergelijkbaar) zou hier prima werken als opvoer, maar er zou nog een aparte swirl tank moeten komen om de alfa 33 pomp als drukpomp te kunnen gebruiken. Je krijgt wel een complete raceauto-opstelling zo, maar je weet wel zeker dat je altijd brandstof hebt, ook als je tank bijna leeg is en je goed rap door de bocht heen gaat. Wat al genoemd is, de setup van de 75 is misschien ook nog te gebruiken, maar dat betekent waarschijnlijk hakken, zagen en lassen in je eigen tank. Het alternatief is om je pomp gewoon laag te hangen zoals eigenlijk alle externe brandstofpompen op produktieauto's.

Ik weet niet wat de opbrengst van de 33pomp is, is die wel groot genoeg voor een dikke V6?

Ik zou voor de zekerheid ook een crash-sensor in de bedrading van de pomp(en) gaan zetten als ik jou was. Dat is niets anders dan een schakelaar die onderbreekt als je er een tik op geeft. Ze zijn te vinden in de meeste Alfa's vanaf 1993 of zo, onder de bestuurdersstoel. Bij renault zitten ze vaak linksboven onder de motorkap en de meeste andere merken auto hebben ze ook wel ergens zitten. Experimenteer een beetje met de plaatsing en de hoek. Je wilt wel dat ie afgaat als je een botsing hebt, maar niet als je door een kuiltje rijdt.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 26, 2010 20:18

Ik vermoed dat er in z'n tank wel een fatsoenlijke aansluiting zit maar dat het puur om de pomp gaat. Een Facet silver Top (of vergelijkbaar) zou hier prima werken als opvoer, maar er zou nog een aparte swirl tank moeten komen om de alfa 33 pomp als drukpomp te kunnen gebruiken. Je krijgt wel een complete raceauto-opstelling zo, maar je weet wel zeker dat je altijd brandstof hebt, ook als je tank bijna leeg is en je goed rap door de bocht heen gaat dat hangt wel van wat meer dingen af, voornamelijk de grootte van de gemonteerde buffertank Maar het aantal en de plaats van de aftappunten is ook wel belangrijk hierbij. Zo is een aftappunt voor in de tank niet zo handig, dan krijg je bij accelereren dat de brandstof van de aanzuiging weggedrukt wordt. Wat al genoemd is, de setup van de 75 is misschien ook nog te gebruiken, maar dat betekent waarschijnlijk hakken, zagen en lassen in je eigen tank. Het alternatief is om je pomp gewoon laag te hangen zoals eigenlijk alle externe brandstofpompen op produktieauto's.

Ik weet niet wat de opbrengst van de 33pomp is, is die wel groot genoeg voor een dikke V6? ruim voldoende... is hetzelfde als een 75 v6 bijvoorbeeld. is een standaard bosch-buiten-de-tank-pomp.

Ik zou voor de zekerheid ook een crash-sensor in de bedrading van de pomp(en) gaan zetten als ik jou was. Dat is niets anders dan een schakelaar die onderbreekt als je er een tik op geeft. Ze zijn te vinden in de meeste Alfa's vanaf 1993 of zo, onder de bestuurdersstoel. Bij renault zitten ze vaak linksboven onder de motorkap en de meeste andere merken auto hebben ze ook wel ergens zitten. Experimenteer een beetje met de plaatsing en de hoek. Je wilt wel dat ie afgaat als je een botsing hebt, maar niet als je door een kuiltje rijdt. de pomp kan gewoon via de Motronic aangestuurd worden, dan stopt hij ook als de motor afslaat.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 27, 2010 13:31

de pomp kan gewoon via de Motronic aangestuurd worden, dan stopt hij ook als de motor afslaat.
En als de motor doordraait en je hebt een beschadigde retourleiding? Toegegeven, het is vergezocht, maar als je toch een auto aan het opbouwen bent, kan het geen kwaad om dit soort veiligheden in te bouwen. Ze zitten niet voor niets op moderne auto's tenslotte.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 27, 2010 17:40

Als, als, als.... Als mijn tante ballen had was ze mijn oom. :wink:

Natuurlijk zou je dat kunnen doen, zal ook best veilig zijn en zo maar het is idd een beetje vergezocht :oops: . Investeer dan liever in mooie nieuwe koperen brandstofleiding oid. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”