ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

zo okt 24, 2010 15:15

Ja klopt wel, je moet alle speling er zelf "uitdraaien" totdat alle speling op de spannerkant komt. Doe je dat niet dan moet de spanner erg ver uitrekken met slap staan als gevolg.

Nog niet zo eenvoudig... :-k
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 24, 2010 17:56

Je hebt niet stiekem de cilinderkoppen heel erg gevlakt? :?

Wel apart zoiets, je zou idd aan een te lange riem gaan denken. Heb je hem al eens met de oude riem vergeleken?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

ericj
Full Member
Full Member

zo okt 24, 2010 18:23

Cylinderkophoogte zou je kunnen checken:

Afbeelding

Maar zolang je de spanner nog op de voorgeschreven spanning kunt zetten kan dat eigenlijk niet het probleem zijn lijkt me.

Zou het bewegen van de riem bij gas los niet gewoon normaal zijn? De oorzaak dat hij is versprongen bij het rondzetten van de motor heb je immers opgelost in het beter vastzetten van de spanner. Zitten de tapeinden voor de spanner trouwens wel ver genoeg in het blok, zodat er genoeg draad is om hem vast te zetten? De tapeinden hebben in het midden een vlak stukje, de moer moet daar niet op stuiten natuurlijk.

---
Eric

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 24, 2010 19:20

Eric, zou volgens mij allemaal goed moeten zijn, er is niets aan veranderd, koppen niet enorm gevlakt (good one Remco :lol: ) spul heeft jaren zo gedraaid. Enige variabele op deze motor is de nwe riem nu...
Zoals hierboven al gememoreerd, morgen een verse Gates halen en die eens monteren. Helaas heb ik de oude riem niet meer om te vergelijken.
Of het klapperen normaal is, geen idee.Maar erg vertrouwenwekkend ziet t er niet uit kan ik je melden... :?

Morgen verder.

Grtz,fRank

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 24, 2010 20:37

Deze riem en poulies zijn in ieder geval het "oude" type allebei, dus zouden samen moeten werken. Als je met maximaal spannen nog te weinig spanning hebt volgens het palletje, zal je riem te lang zijn. Je bimetaalding kan ook afbreken en ik weet niet of je dat wel met een fohn kan ontdekken. Het lijkt me logisch van wel, maar zeker weten?

Dayco en Gates worden allebei door Alfa gebruikt als OEM leveranciers en de kans dat je een van de 2 op je auto hebt als je ricambi haalt is dan ook ongeveer 100%. Ik denk niet dat je met Gates ipv Dayco, of omgekeerd, een betere kwaliteit in huis haalt als het om riemen voor Alfa gaat.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 24, 2010 20:47

Dat bimetaal veertje wat aan de grote opgerolde veer vastzit zie je wel degelijk wijzigen in lengte als je er een half minuutje oid de haarfohn ophoudt.

Of de Gates betere resultaten gaat geven weet ik nog niet maar niet geschoten is altijd mis.In de huidige situatie heb ik nou ook niet zo heel veel vertrouwen...

Grtz,fRank

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo okt 24, 2010 20:57

die riem met halfronde nokjes gaat heelemaal niet passen. Je krijgt em niet eens op beide poelies.
Als je de spanner met een bandenlichter eerst op spanning zet, dan heb je nog een goede cm ruimte over voordat ie helemaal op max gespannen staat. dan kan je de spanrol apart ook nog iets op spanning zetten mocht je dat nodig hebben (was bij mij niet t geval)

Ik kan mij haast niet voorstellen dat er verschillende lengtes zijn voor riemen, althans niet voor alfa v6-en.. :wink:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

zo okt 24, 2010 21:01

....Ik kan mij haast niet voorstellen dat er verschillende lengtes zijn voor riemen, althans niet voor alfa v6-en.. :wink:
Ik ook niet,maar wellicht tussn de verschillende merken onderling...?

Grtz,fRank

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

zo okt 24, 2010 21:11

....Ik kan mij haast niet voorstellen dat er verschillende lengtes zijn voor riemen, althans niet voor alfa v6-en.. :wink:
Ik ook niet,maar wellicht tussn de verschillende merken onderling...?

Grtz,fRank
ik hoop voor je dat een foutje van de leverancier is...
Dayco 134 sx 254 is wat ik er nu op heb ik liggen (zag ik net :wink: )

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 24, 2010 21:16

Destijds had ik ook wat moeite om de mechanische spanner op de 3.5 netjes zijn werk te laten doen. Bij het handmatig ronddraaien sprong de distributie 2 keer van tijd ondanks dat de merktekentjes goed stonden uitgelijnd. Uiteindelijk ben ik voor de 'lompe' optie gegaan en heb ik de spanner gewoon wat strakker gezet. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en er is niks rampzaligs gebeurd (OK, veel rijd ik niet, maar dan nog). Komend voorjaar vervang ik het hele spul opnieuw en zal ik er eens wat extra aandacht aan besteden. Ik vond destijds wel dat de klembout van de spanner 'raar' aanvoelde bij het vastzetten, alsof ik draad in het blok kapot ging draaien, maar dat was dus niet zo. Toch heeft me dat nooit echt lekker gezeten en ik draai ook zeker een timesert of helicoil in het blok als ik de volgende keer de distributie vervang.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 24, 2010 21:21

Juist, mijn gedacht. Dan maar een beetje strakker. Morgen ff een Gates scoren en vergelijken.

Grtz,fRank

zbo67
Member
Member

zo okt 24, 2010 21:47

Gates of dayco ,volgens mij maakt het niet uit ,een importeur van ital onderdelen beweerde mij dat het dayco merk omverpakte gates waren.
Maar dat is weer een andere discussie.
Riem gewoon strakker zetten kan ,heb ik ook gedaan op de racer maar hij maakt dan eerst wel wat meer lawaai vooral bij warme motor ze groeien wat als ze warm worden die alu motoren,ga dan in geen geval de riem weer slapper zetten als je het te veel vind ,dan zou ik weer een nieuwe riem monteren,kreeg deze tip van meerdere mensen monteurs en motoren tuners .
Ik heb op de racer een omgebouwde olievrije spanner ,maakt 6800 rpm na tuning bij terug schakelen ga ik er soms over en hier heeft de riem het al bijna 4 uur uitgehouden.

Didley 8)
Bodidley Techneut met Alfistische trekjes
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]

Mito 1.4 tb trackdaytool
Giulia Btech

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 24, 2010 23:02

Zo'n omgebouwde olievrije spanner heeft dus geen "ontspanner" bij het "groeien" van het blok. Juist daarom zijn de "natte" en "droge" spanners voorzien van een techniek die bij een warme motor de spanning wat verlaagt. Als je de riem hoort gieren, zal hij weinig draaiuren kunnen maken. Op een racer kan je nog zeggen dat je dat risico wilt nemen want je inspecteert voor elke race en vervangt de riem elke X draaiuren. Ik weet niet of ik het zou doen, want een riem krijgt wel een bak meer op z'n donder op een racer dan op een straatauto, maar dat moet iedereen helemaal zelf weten natuurlijk. Op een straatauto zou ik sowieso een riem die te strak staat niet zo laten. Ik kan op een straatauto geen enkel ander argument dan "ik heb geen geld voor een riem" verzinnen om het zo te laten eigenlijk.

zbo67
Member
Member

ma okt 25, 2010 08:45

In dat laatste heb je helemaal gelijk en riem kost je de hoofdprijs niet en ik zou ook op zeker gaan door een ander riempje om te leggen.
De olievrije spanner die ik gebruik kan wel degelijk bewegen hoor ook bij warme motor,gewoon de veren erin laten er is al eens een topic over geweest meende ik,en ja ik laat deze riem dus geen 20.000 zitten.

Didley 8)
Bodidley Techneut met Alfistische trekjes
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]

Mito 1.4 tb trackdaytool
Giulia Btech

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 25, 2010 17:48

Zijn we weer.

Vannacht nog ff liggen denken over die $^#&$%(%(@))@(*())&riem ( :oops: )

Heb vanmorgen ter vergelijk de distri kap van de SZ gedraaid om die te controleren op het klapperen. Deze is met een Gates riem en met originele spanner. Nah, deze gestart en laten lopen.
Wat blijkt; deze riem klappert zo mogelijk nog harder... :?
Aangezien ik met deze auto intussen al +7000 km gedaan heb (oa naar Milaan and back) zonder enige aanwijzing op distri troubles ben ik wel voor een groot deel gerustgesteld. :lol:

Heb de riem van de 75 terug ontspannen en weer opgespannen.Niet op de 'pieletjes' gezet maar ook niet op t eind van zn verstelling , ergens daartussen in.Starten en laten draaien , mankeert niks... :wink:
Voorlopig lijkt t erop dat v6 riemen een beetje 'opbollen' bij variatie in belasting,punt.

De afdekkappen laat ik er nog ff af, zo enorm ben ik nou ook weer nog niet overtuigd. :lol:

Bedankt voor de reacties en adviezen, mocht ik nieuws hebben hieromtrent zal ik dat hier posten. (hoop t niet uiteraard :( )

Grtz,fRank

Terug naar “Algemene Technische vragen”