Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1357
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Wandelende krukas bij een 3.0 V6 12V, wat is wijsheid?

di sep 14, 2010 16:16

Bij de Spider 3.0 V6 12V van mijn ouders is bij stationair een klein dotje gas geven wat gerammel te horen vanuit de motorruimte. Ik voelde de bui al hangen en dacht meteen al wel dat het de lagers zouden zijn, en dit is inmiddels door de dealer bevestigd.

Ze noemen het een "wandelend lager". Het schijnt vaker voor te komen bij V6 12V-motoren en de motor kan er volgens hun oud mee worden, zolang je er maar niet al te sportief mee rijdt. De auto en de motor hebben nog geen 100.000 km. gelopen, dus het is wel vroeg voor slijtage aan de lagers. De oorzaak ligt waarschijnlijk in het door de vorige eigenaren niet vaak genoeg olie verversen of rijden met goedkope olie. :?

Nu vraag ik me af of het zin zou hebben de lagers preventief te laten vervangen, om op die manier de kans op het alsnog kapot lopen van het blok uit te sluiten. Stel dat het vervangen van de lagers € 500 kost en je daarmee de kans op een motorrevisie van € 2.500 uitsluit, is het mijns inziens serieus het overwegen waard. :!:

Denken jullie dat je er met het vervangen van de lagers al bent, of is er waarschijnlijk al meer schade opgetreden? Ik heb verder geen verstand van motortechniek, vandaar dat ik het hier vraag. Het blok loopt verder heel mooi, en trekt als een beer. Alleen vind ik dat 'ie stationair soms wat onregelmatig loopt, maar dit kan natuurlijk aan de lagers liggen (distributie staat strak op tijd)...

Voor wat het waard is: bij het stellen van de kleppen is geconstateerd dat de nokkenassen nog als nieuw zijn,verder is er sinds de oliewissel van meer dan 1000 km. gelelden geen enkel olieverbruik waarneembaar. Het is dus absoluut geen gaar blok.
Laatst gewijzigd door GT 75V6 op vr sep 17, 2010 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

di sep 14, 2010 16:31

Zijn het de drijfstanglagers? Die zijn vrij eenvoudig te vervangen maar de kans bestaat dat de krukas al schade heeft opgelopen waardoor de lagers zeer snel weer zullen slijten...
Nu:
Giulietta 1.7 QV ‘10

Voorheen:
156 SW 1.8 TS ‘05
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1357
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

di sep 14, 2010 16:32

Geen idee. Welke lagers zitten er allemaal in zo'n blok? Zoals ik al zei: heb geen verstand van motortechniek... :oops:
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

di sep 14, 2010 16:42

Lagers zijn onder de auto te wisselen. Riem los (eitje bij de 12v) en carterpan er onder vandaan. Dan kan je pas verder kijken. Als de krukas niet beschadigd is ben je aan materiaal een paar 100 euro kwijt (lagers, waterpomp, riem, spanner ;) )
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1357
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

di sep 14, 2010 17:07

Begrijp ik nou goed dat de krukas kan gaan beschadigen als je te lang met versleten lagers (zijn in dit geval nog niet al te ver heen volgens mij) rondrijdt? Met andere woorden: het is raadzaam de lagers z.s.m. te vervangen?
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

di sep 14, 2010 17:13

Ik zou in ieder geval laten uitzoeken welke lagers slecht zijn. Dat verhaal van dat autobedrijf vind ik vaag dus laat dat door hem onderbouwen.

En als het je drijfstanglagers zijn kun je die het beste zsm vervangen. Maar zoals hierboven wordt aangegeven moet je de krukas bij demontage van de lagers laten controleren op slijtage.
Nu:
Giulietta 1.7 QV ‘10

Voorheen:
156 SW 1.8 TS ‘05
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wi

di sep 14, 2010 17:17

Begrijp ik nou goed dat de krukas kan gaan beschadigen als je te lang met versleten lagers (zijn in dit geval nog niet al te ver heen volgens mij) rondrijdt? Met andere woorden: het is raadzaam de lagers z.s.m. te vervangen?
Ja, als het om drijfstanglagers gaat wel. Maar dat weet de garage ook, dus dan zeggen ze niet dat hij er oud mee kan worden. Vermoedelijk is de axiale speling van de krukas aan de hoge kant, dat euvel heb ik tenminste wel vaker gehoord. En dat is niet iets dat je voor 500e kunt oplossen, maar daarvoor moet het blok eruit en uit elkaar. Maar axiale speling is inderdaad niet iets dat leidt tot ernstige gevolgschade, daar kunnen ze inderdaad oud mee worden.

---
Eric

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1357
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

di sep 14, 2010 17:48

Ah, in dat geval laten we het lekker voor wat het is. Zal wel even gaan vragen welke lagers het precies zijn.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

vr sep 17, 2010 09:30

Bij de Spider 3.0 V6 12V van mijn ouders is bij stationair een klein dotje gas geven wat gerammel te horen vanuit de motorruimte. Ik voelde de bui al hangen en dacht meteen al wel dat het de lagers zouden zijn, en dit is inmiddels door de dealer bevestigd.

Ze noemen het een "wandelend lager". Het schijnt vaker voor te komen bij V6 12V-motoren en de motor kan er volgens hun oud mee worden, zolang je er maar niet al te sportief mee rijdt. De auto en de motor hebben nog geen 100.000 km. gelopen, dus het is wel vroeg voor slijtage aan de lagers. De oorzaak ligt waarschijnlijk in het door de vorige eigenaren niet vaak genoeg olie verversen of rijden met goedkope olie. :?

Voor wat het waard is: bij het stellen van de kleppen is geconstateerd dat de nokkenassen nog als nieuw zijn,verder is er sinds de oliewissel van meer dan 1000 km. gelelden geen enkel olieverbruik waarneembaar. Het is dus absoluut geen gaar blok.
Hier staat het ene haaks op het andere. Of nokkenassen en klepbekers zijn in het verleden al vervangen. Als er averij is door oliestand of kwaliteit dan zijn bij dit type motor de nokkenassen en bekers het eerst aan de beurt - sterker nog: het is bijna een kwaal te noemen bij deze 12v variant.

Tip: laat een specialist (dat is iemand die reviseert en bouwt) eens de pan lichten en een goede meting laten doen.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

vr sep 17, 2010 12:40

Klopt het dat het geluid zich manifisteerd als de motor erg warm is!? KLinkt het als of een een 'houten balk' ergens op 'bonkt'?!

Dit is de speling van de hoofdlagers, bekent fenomeen van de Busso V6, met name de 12v (ouder en dus met grotere toleranties gemaakt dan de latere 24v's).


Enfin, kan ie gewoon oud mee worden.

Ik rijd een 155 2.5 V6 en mijn blok heeft deze 'bonk' ook al vanaf de aanschaf, dat was 53.xxxkm. Bij 57.xxx heb ik de koppen bewerkt en 3.0 spider nokkenassen erin gemikt. Hij gaat met regelmaat naar de 7000 RPM en de teller staat inmiddel op 79.xxx.

:lol:

Note

Zijn het de drijfstanglagers dan zou ik deze wel prevenief (laten) vervangen!
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1357
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

vr sep 17, 2010 20:20

We hebben de auto vandaag weer opgehaald en ze bleken het mij per ongeluk verkeerd verteld te hebben. :!:

Het gaat om een wandelende krukas, dus niet de lagers. De krukas is scheef afgesleten, vandaar dat je het gerammel hoort. Volgens de dealer komt het vaker voor bij 12V's, en kunnen ze er oud mee worden. We laten er (ook op hun advies) dus niets aan doen.

Het geluid is alleen te horen bij een klein dotje gas geven bij stationair lopen. Tijdens het rijden hoor je niets raars!
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Terug naar “Algemene Technische vragen”