Ze noemen het een "wandelend lager". Het schijnt vaker voor te komen bij V6 12V-motoren en de motor kan er volgens hun oud mee worden, zolang je er maar niet al te sportief mee rijdt. De auto en de motor hebben nog geen 100.000 km. gelopen, dus het is wel vroeg voor slijtage aan de lagers. De oorzaak ligt waarschijnlijk in het door de vorige eigenaren niet vaak genoeg olie verversen of rijden met goedkope olie.

Nu vraag ik me af of het zin zou hebben de lagers preventief te laten vervangen, om op die manier de kans op het alsnog kapot lopen van het blok uit te sluiten. Stel dat het vervangen van de lagers € 500 kost en je daarmee de kans op een motorrevisie van € 2.500 uitsluit, is het mijns inziens serieus het overwegen waard.

Denken jullie dat je er met het vervangen van de lagers al bent, of is er waarschijnlijk al meer schade opgetreden? Ik heb verder geen verstand van motortechniek, vandaar dat ik het hier vraag. Het blok loopt verder heel mooi, en trekt als een beer. Alleen vind ik dat 'ie stationair soms wat onregelmatig loopt, maar dit kan natuurlijk aan de lagers liggen (distributie staat strak op tijd)...
Voor wat het waard is: bij het stellen van de kleppen is geconstateerd dat de nokkenassen nog als nieuw zijn,verder is er sinds de oliewissel van meer dan 1000 km. gelelden geen enkel olieverbruik waarneembaar. Het is dus absoluut geen gaar blok.