WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 08:10

Hoewel wegenwachters ook mensen zijn en wel eens een foutje maken, lijkt het me niet dat een lek wat 3 liter vloeistofverlies in een uurtje oplevert niet opgemerkt wordt. Het lijkt me veel logischer dat het een klein lekje was, wat er voor heeft gezorgd dat je vloeistofpeil zo laag was dat de sensor niet meer in de vloeistof hing. Dan doet ie het inderdaad niet meer... Als jij vervolgens gaat trappen waardoor je motor goed warm wordt, is de kans niet ondenkbaar dat het kleine lekje in de oude slang groter scheurt door de hogere druk.

Ik maak zelden gebruik van de service van de WW. Ik heb het laatst moeten doen en helaas heeft de meneer die me geholpen heeft iets over het hoofd gezien. Hij heeft me (dachten we toen allebei) keurig op weg geholpen, maar helaas kwamen de klachten na een kwartiertje weer terug. Ik had ondertussen zelf gereedschap tot m'n beschikking (passagiere bij haar eigen auto afgeleverd) en wist redelijk waar ik het zoeken moest, omdat bijna alle andere oorzaken al uitgesloten waren. Ik heb toen in 2 minuutjes m'n probleem opgelost en gelijk de WW opgebeld. Ze zijn zo coulant geweest om een deel van de kosten voor de spulletjes die vervangen waren, zonder dat dat de oorzaak wegnam, terug te geven in de vorm van een kadobon. Ik ben helemaal niet ontevreden over de WW. Het heeft me uiteindelijk nog best wat centjes gekost, maar ik ben wel netjes van de vluchtstrook af getrokken en weer op weg geholpen. Voor de beperkte middelen en tijd die ze hebben, plus de grote hoeveelheid verschillende merken waar ze mee moeten werken, doen ze het gewoon heel goed. Natuurlijk, ze kunnen niet alle rare dingen van alle merken weten, maar ze doen het een stuk beter dan de gemiddelde universele garage en ook nog eens op straat, zonder dat je eerst een afspraak moet maken. De concurrent kan wat eenvoudige dingetjes fiksen en moet anders afslepen naar de dichtstbijzijnde garage. Niet naar je eigen garage, maar eentje die zij voor je uitzoeken. Nou heb ik een oudere alfa (en nog een paar) en de gemiddelde garage kan daar helemaal niets mee, behalve hem verder stuk maken. Ik heb genoeg ervaring met garagebedrijven en helaas zijn degene die wel wat met oudere alfa's kunnen een uitzondering. Ik blijf fijn bij de WW, ook al is het dit keer niet perfect gegaan.

Hele discussies over smaad lijken me wat overdreven. De toon waarop de topicstarter over de WW praat is misschien niet positief maar je kan ook overal spoken zien. Het is niet leuk als je werkgever (onterecht) in een negatief voetlicht wordt gezet, maar je kan er ook voor kiezen om de discussie inhoudelijk te houden. Wijs degene op zijn eigen fouten en vraag of hij dan nog steeds denkt dat de WW het zo slecht heeft gedaan. Vraag hoe hij het anders had opgelost als hij geen lid was geweest. Ik denk dat je daar een positiever beeld van de WW mee krijgt dan met een discussie over smaad te starten.

Dat het forum een dictatuur zou zijn lijkt me iets wat in de lijn der verwachting ligt. De SCARB is een stichting, zonder leden en zonder gegarandeerde inspraak. Een forum als verlengstuk van die stichting, zal dan ook niet anders zijn. Je kunt als donateur en ook als niet-donateur het forum lezen en er op posten. Dat is niet verplicht, je kiest er zelf voor om te lezen, te posten of weg te blijven. Er zijn in Nederland ongeveer net zoveel alfa-forums als alfa-bezitters, dus er moet er wel eentje zijn waar je het wel leuk vindt om te posten. Of, begin er zelf eentje, er is kennelijk markt voor. ;)

Andretti Molletti

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 10:57

Dank je voor je solidariteit naar de ANWB/WW.
Gelukkig zien we hier op het forum ook genoeg voorbeelden van mensen die goed geholpen zijn (in hun beleving iig).
Toch is mijn punt van (wat ik noem) smaad niet opgelost en dat komt omdat je een deel vergeet te noemen. Er is reeds eerder een posting met technische vraag gedaan door dezelfde persoon waarin de ANWB ook al met een vraagteken bestempeld werd (zeg ik het zo netjes?). Nadat ik in beide topics op de !!!! had gedrukt wordt er slechts eentje gewoon domweg geheel verwijdert. De ander wordt onaangeroerd gelaten en blijft zo als hij is. (in het weggehaald topic stond zeker meer nuttige technische info/antwoorden dan hier!)Ik heb moeite met deze inconsequente handeling die tevens mij de indruk verschaft van onverschilligheid jegens de technische hoek.
Ik zie vaak genoeg dat hier in de technische hoek topics gemakshalve maar volledig weggefilkkerd worden, want de moderators vertikken het gewoon een technisch iemand toe te laten tot de groep moderators, We zien allemaal ook dat dit ingrijpgedrag in de algemene en evenementen-topics duidelijk anders is. Daar wordt vaak de rommel uit een topic gehaald, maar het topic blijft staan.
Alfa Romeo is geen geouwehoer merk maar een stuk techniek, dus de rubriek Älgemene technische vragen" verdient een moderator die wel verstand heeft van techniek en Alfa in het bijzonder.

Betreffende de dictatuur en jouw uitspraak "dat ligt in de lijn der verwachtingen" wil ik nog het volgende kwijt:
Ik heb grofweg 10 jaar in de TC gezeten en tevens los daarvan Technische Artkelen geschreven voor het KB. Ik heb te allen tijden de indruk van Aad gekregen dat hij als opperhoofd van de TC alles democratisch met ons (de TC-ers) afstemde. Ik heb ook met het afstemmen van het KB nooit een dictatuur gevoel gehad. M.a.w. intern is er zeker een andere vorm waarneembaar. Het kan zijn dat dat alleen was bij de onderdelen van de stichting waar ik mee bezig was (dan had ik die goed geindoctrineerd ;)) maar dat lijkt me stug. Uit die ervaring start ik met de openingszin in mijn vorige opmerking.

Dus samengevat; waarom wordt er selectief ingegrepen en niet consequent? (lees heerst hier een dictauur en geen open mentaliteit?)
Waarom wordt er telkens geroepen we zijn er niet constant maar wordt er wel 1 van de 2 gelijiktijdig gemelde topics weggehaald? (als je er dan bent doe het dan goed)
Waarom wordt er niet naar de inhoud gekeken bij techniek maar gewoon geveegd en niet een technisch iemand bijgehaald? (en zoals meerdere vragen een toelichting gegeven?)
Omgekeerd waarom is men zo zuinig op de eigen topics? (kunnen we van dit topic ook een Sticky maken? :wink: )

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 11:44

Andretti Molletti heeft een punt :!: er zijn meerdere topics weggevaagd met een heleboel technische inhoud waarbij randverschijnselen veroorzaakten dat het topic werd weggehaald.
Dat is voor verbetering vatbaar.

Sterker nog: ik wil mij bij deze wel opgeven als moderator voor het technische gedeelte.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 13:04

Andretti Molletti heeft een punt :!: er zijn meerdere topics weggevaagd met een heleboel technische inhoud waarbij randverschijnselen veroorzaakten dat het topic werd weggehaald.
Dat is voor verbetering vatbaar.

Sterker nog: ik wil mij bij deze wel opgeven als moderator voor het technische gedeelte.
Dat lijkt me een aanbod waar serieus naar gekeken moet worden. :)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 13:27

Volgens mij hebben jullie een wat vertekend beeld over de taken van een moderator. Het hier geopperde idee lijkt mij dus niet zo'n goed plan.

Mede ook omdat de lijn van dit topic duidelijk aantoont dat jullie van mening zijn dat deze om dezelfde reden als dat het andere onderwerp is verwijderd eveneens niet meer had mogen bestaan. Het komt niet bij jullie op om te bedenken dat wat jullie als mogelijke reden zien wel eens niet de motivatie van de moderator geweest kan zijn.

Ik denk dat WhizzMan hierboven het wel behoorlijk uitlegt. Info oppakken en vanuit deze invalshoek nogmaals het bericht voor de geest halen waar het mee begon. Vervolgens bedenken wat er fout kan zijn gegaan, hand in eigen boezem steken, en dit onderwerp daarna lekker laten wegzakken in de archieven. Het probleem met de waterslang is opgelost.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 14:50

Ik denk dat je in techniek mensen de ruimte moet geven om fouten te maken. In ieder geval als moderator, lijkt het me dat je geen berichten moet gaan weghalen of aanpassen omdat er technisch onjuiste dingen in staan.

Wat ik wel een valide punt vind is dat je geen hele onderwerpen weg moet gooien omdat iemand een bepaald garagebedrijf of een pechhulpverlener af zit te kraken. Er zijn forumregels waar in staat dat je zoiets niet mag doen, maar om dan gelijk het kind met het badwater weg te gooien is naar mijn mening een overtrokken reactie. Als je dan in ieder geval nog het gehak van de technische inhoud kan onderscheiden, kan je het topic tenminste laten staan.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 14:55

Als je echt een technische database wilt opbouwen, is een forum niet de meest geschikte vorm. Structuur is moeilijk aan te brengen, onzinnige post scheppen verwarring, foto's verdwijnen etc. Daarnaast bestaat de kans dat topics verdwijnen of onleesbaar worden bij een software update.
Dit alles speelde bij "Alfa 155 club" mee om, naast een forum, een website op te bouwen voor dit soort zaken.
zie voorbeeld klik
Welke domeinnaam kan er voor Dré worden geregistreerd? :-)

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 17:12

Een taak als technisch moderator is nooit geheel te volbrengen, niemand kan alles weten.
Er is altijd een grijs gebied tussen ervaring in de praktijk en theoretische kennis.
Een moderator die de veiligheid aspecten van de tips in de gaten houdt zou niet verkeerd zijn.

Een technisch moderator wordt hier direct afgeschoten door andere die denken het beter te weten. :roll:
Voor mijzelf kan ik mij nog wel een aantal discussie's herinneren waar mijn tips niet werden gewaardeerd.
Helaas is er hier geen normale discussie mogelijk, het is namelijk veel te leuk om iemand zijn antwoord de grond in te boren als het door gebrek aan kennis of ervaring niet logisch klinkt.

Dus met mijn beperkte kennis onthoud ik en waarschijnlijk vele anderen vaak van antwoorden, laat staan om te denken aan een functie als "technisch moderator"
Transaxle loos!

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 20:27

ik heb een idee:

de technische vraag moet als volgt (bijv.) opgebouwd worden:
- Probleem
- Zelf waargenomen mankementen die dit probleem wel of juist niet zouden kunnen veroorzaken
- eigen idee van evt oplossing

de beantwoording is dan
- aangeven of het probleem duidelijk omschreven is ("je bedoelt dus dat...")
- mogelijke extra controlepunten ("heb je al gekeken naar...")
- evt mogelijke oplossing

op deze manier wordt de technische kennis van zowel de vraagsteller als de beantwoorder duidelijk en is het voor de vraagsteller ook in te schatten of de beantwoorder weet waar hij over praat of dat hij enkel een klok heeft horen luiden.

dit moet te modereren zijn denk ik?
indien de vraagsteller zijn vraag niet correct formuleert kan het topic op slot worden gegooid tot de vraagsteller zijn vraag volgen methodiek opnieuw opstelt. de off-topic antwoorden kunnen dan weggeveegd worden.


:idea: of niet?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 20:45

Of...


Iets beter nadenken voor je iets post (ook ik!!) en iets minder gekwetst reageren als dit gebeurt (snel gefokt)

Dit is echt niet uniek, gebeurt overal, alle fora of het nu autos of iets anders is. Er zijn nu eenmaal mensen met gevoel voor humor, en mensen zonder. Er zijn mensen die denken dat ze humor hebben, en mensen die daar niet tegen kunnen. Je hebt mensen die alles eruit flappen, en mensen die alles weloverwogen doen. Er zijn ook mensen die iets willen zeggen en iets bedoelen, het alleen niet handig opschrijven. Ruzie, een meningsverschil of ruis in de communicatie heb je zo, helemaal op internet waar je de lichaamstaal niet hebt die oh zo handig is om wat gezegd wordt goed te interpreteren.

Maar om je hier nou heel erg druk over te maken? Om dan moderators in twijfel te trekken, of regels? Weet je, er zijn ergere dingen in het leven, zoals een Bert of een Guil die je net af hebt in de vangrail zien schuiven, of nog erger, je scoort een meid, je hebt een leuke nacht en 2 weken later valt je pik eraf, of nog erger, het alle ergste, er gebeurt iets met een dierbare of geliefde. Waar hebben we het over, mijn pik hangt nog, mijn project is nog lang niet af om in de vangrail te zetten en ik hou van jullie allemaal (behalve de verkoper van de alfa die ik kocht....maar dat komt misschien ooit nog wel eens) Dus ik vind dit op zn hoogst vermakelijk.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 21:00

ik heb een idee:

de technische vraag moet als volgt (bijv.) opgebouwd worden:
- Probleem
- Zelf waargenomen mankementen die dit probleem wel of juist niet zouden kunnen veroorzaken
- eigen idee van evt oplossing

de beantwoording is dan
- aangeven of het probleem duidelijk omschreven is ("je bedoelt dus dat...")
- mogelijke extra controlepunten ("heb je al gekeken naar...")
- evt mogelijke oplossing

op deze manier wordt de technische kennis van zowel de vraagsteller als de beantwoorder duidelijk en is het voor de vraagsteller ook in te schatten of de beantwoorder weet waar hij over praat of dat hij enkel een klok heeft horen luiden.

dit moet te modereren zijn denk ik?
indien de vraagsteller zijn vraag niet correct formuleert kan het topic op slot worden gegooid tot de vraagsteller zijn vraag volgen methodiek opnieuw opstelt. de off-topic antwoorden kunnen dan weggeveegd worden.


:idea: of niet?
Het is erg lastig om mensen zo ver te krijgen dat ze hun probleem zo uitleggen dat een techneut er in 1 keer wat mee kan. Ik heb dit de afgelopen 20 jaar in mijn vak al meegemaakt, zowel aan m'n buro als aan de telefoon en later (vroegah bestond het nog niet) in de mail, op usenet en forums. Als je er een heel streng formaat aan hangt, gaan mensen niets meer vragen, of haken af als ze worden gemodereerd omdat de vorm van hun vraag niet goed is. Dit is een universeel probleem, het is niet iets wat alleen op dit forum zo is.

Ik denk dat het een verbetering is als er iemand met technische kennis en bereidheid om overtreden van forumregels aan te pakken zich over het stuk forum "techniek" wil ontfermen. Door een redelijke technische kennis is in ieder geval het stuk wat over techniek gaat door zo'n persoon te onderscheiden van gehakketak, jijbakkerij en pek/veren.

Het kan volgens mijn geen kwaad om een paar stickies in techniek te zetten waarin je wat tips zet hoe je je probleem/vraag moet neerzetten (jouw suggesties boven zijn daar handig voor) en een disclaimer dat antwoorden door liefhebbers worden gegeven, niet door professionele monteurs. Er zitten een paar liefhebbers die zeker dat niveau hebben op dit forum, net als een aantal professionele monteurs, maar er is niemand die garantie geeft op de antwoorden. Dat moet je denk ik als club ook niet willen, mensen kunnen bij de specialist/dealer terecht als ze zo'n service wensen, niet?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 22:33

Er moet eerst wat respect voor elkaar zijn..
Het haantjes gedrag moet dan ook maar eens stoppen.

Veel hobby sleutelaars kunnen wel degelijk een grote bijdrage leveren, vaak hebben ze veel specifieke info/ervaring over 1 bepaald type Alfa.
De (algemene) kennis van wat prof techneuten is ook onmisbaar.
Met wat samenwerken en uitleg wederzijds kan iedereen nog veel van elkaar leren.

Zie het dagelijks op mijn werk, 10 techneuten = minimaal 5 meningen.
Met samenwerken en een gezond gesprek komt er meestal iets goeds uit voort.
Ik zie dat hier op een forum niet snel gebeuren. :roll:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 23:17

een goede Moderator stroomlijnt ipv te dirigeren.
Het gaat er mij om dat je de technische zaken laat bestaan en de niet technische zaken filtert en die verplaatst of, in het ergste geval, verwijderd (het liefst even met een korte mededeling over de reden)
althans zo zie ik het.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 23:22

Lijkt mij ook een mooiere oplossing. Gewoon een soort van censuur-balk oid over de 'foute' berichten heen en een standaard pb versturen naar de plaatser van het bericht waarom het gecensureerd is. Vervolgens de gecensureerde berichten na een paar dagen verijderen tenzij ze zijn aangepast door de plaatser. Op die manier is het voor iedereen duidelijk wat er gebeurt en blijven de inhoudelijk wel correcte delen gewoon bestaan.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: onderste radiator slang vervangen alfa 146

wo sep 01, 2010 23:41

Lijkt mij ook een mooiere oplossing. Gewoon een soort van censuur-balk oid over de 'foute' berichten heen en een standaard pb versturen naar de plaatser van het bericht waarom het gecensureerd is. Vervolgens de gecensureerde berichten na een paar dagen verijderen tenzij ze zijn aangepast door de plaatser. Op die manier is het voor iedereen duidelijk wat er gebeurt en blijven de inhoudelijk wel correcte delen gewoon bestaan.
Als ik het woord censuur hoor gaan mijn nekharen overeind staan ;)

Dit allemaal omdat iemand waarvan mij de mening in ieder geval geen reed interesseert de ANWB afzeikt. Begrijp me wel, lang leve de ANWB, ik ben vaste klant, al jaren, zeer tevreden, enige jammere is dat boekje dat je nooit leest.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Terug naar “Algemene Technische vragen”