
En: wat gebeurt er bij een kapotte riem bij een boxer? Kleppen + cilinderkoppen kaduuk of zou het mee kunnen vallen? Het gaat me vooral om de 1.7 16V-versie maar alle info is welkom (kon niets zinnigs vinden via "zoeken"...)
Niet goed dus en best te vergelijken met mijn eigen 16V-tje: gegarandeerd 8 kleppen krom en een beste tik voor de drijfas-lagers. Maar wat is nu de termijn? En ging het bij jou ook om een 16V?Een kapotte riem maakte bij mij in het verleden het volgende geluid: RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR. Daarna stilte. Die is jammer genoeg naar de sloop gegaan.
+160000 km of 3 jaar
gelijk waterpomp mee nemen
het is goed zelf te doen alleen je moterkap,gril,radiator moeten er af/uit
als de geschiedenis twijfelachtig is kan het nooit kwaad om het blok even te spoelen (met forté bijv.). dat boxers betrouwbaar zijn trap ik niet meer in...Niet goed dus en best te vergelijken met mijn eigen 16V-tje: gegarandeerd 8 kleppen krom en een beste tik voor de drijfas-lagers. Maar wat is nu de termijn? En ging het bij jou ook om een 16V?Een kapotte riem maakte bij mij in het verleden het volgende geluid: RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR. Daarna stilte. Die is jammer genoeg naar de sloop gegaan.
Ik wil graag de onderhouds-gevoeligheden van een boxer boven water krijgen. Heb er zelf meerdere gehad (Sud tiqv, 33 1.5, 33 tiqv, 33 1.7 8V, maar nog nooit een 16V en bovendien was onderhoud destijds van ondergeschikt belang)
waarom pak jij de drijfstanglagers preventief mee?
(toch de verwachting dat men slechte olie gebruikt of er te lang mee door rijdt?)
de mijne (145) was erger.waarom pak jij de drijfstanglagers preventief mee?
(toch de verwachting dat men slechte olie gebruikt of er te lang mee door rijdt?)
Hierom. 2 klepjes krom wegens een gebroken riem op een 16V boxer. Je hoort nog niets, maar binnen 10.000 km of zo gaat dit ratelen en kan je je krukas weggooien, als je dit niet vervangt.
Ja de jouwe was gewoon helemaal dood, maar jij bent dan ook doorgereden tot je er mee stilstond. Deze schade was (nog) niet hoorbaar geweest en qua oliedruk was het ook nog wel even goed gegaan. Dit is een van de grotere "doodsoorzaken" van motorblokken in zowel de 16V TS als in de boxers. Distributieschade oplossen maar de lagers niet inspecteren, doorrijden omdat het goed klinkt en dan na relatief korte tijd alsnog geratel uit het onderblok....de mijne (145) was erger.![]()