Bertoontje
Full Member
Full Member

afstelling weber (bertone 1600)

za apr 03, 2010 22:09

Tja.... daar sta je dan :( is de wagen helemaal gerestaureerd....en dan moet ie ook nog aanslaan... even de huidige problemen op een rijtje. Hoop dat iemand me op het juiste spoor kan zetten.

Carbs zijn uit elkaar geweest. Alles is schoon, nieuwe pakkingen, rubbertjes, alle jets ed. allemaal vernieuwd, veer van pomp beweegd vrij. Motor is totaal gereviseerd.

huidige werkwijze:
- klepspeling is gemeten en in orde
- olie op zuigers en kamers bij de nokkenas zijn gevuld
- motor op tijd gezet
- statische timing ingesteld en staat oke

zonder sparkplug....laten lopen, geen vreemde geluiden.... na flink "doorstarten" is er olie druk, metertje staat tussen 6 en 8

sparkplugs erin, benzinefilter is vol, ook staat de vlotterkamer vol benzine... so far so good.

-achterste carb helemaal gesloten....schroef van verbinding naar tweede carb net tegen aanslag gelegd...(ik hoop dat duidelijk is wat ik hiermee bedoel)
-mixer screws tot aan aanslag en vervolgens een slag naar buiten
-nu starten en hopen dat ie aanslaat....maar geen resultaat.
-Motor aan massa gelegd....geen resultaat

Gecontroleerd of ik een vonk had...had ik wel...maar was een mager geval!. Heb de oude bobine genomen....waarna ik vervolgens wel een stevige vonk heb.... nog een keer starten....geen leven te bekennen!

-mixer screws twee slagen naar buiten ipv een.....geen leven te bekennen.
-mixer screws weer terug naar eenslag open
-shoke helemaal open
-starten....af en toe maakt de motor een slag...maar at is het dan!

-nu met gaspedaal half in.....starten....en eindelijk leven te bekennen....hoewel het niet van harte was....sloeg iig niet direct aan

Moter loopt als een tractor...zal ik maar zeggen ;) , geen backfirers... echter bij het loslaten van het gas slaat ie weer netjes af :roll:

Tja....het lijkt er dus op dat ik
-voldoende vonk heb
-tijd lijkt me ook correct te staan als ie ff kan lopen
-olie druk heb ik ook

Mijn conclusie...de carbs staan niet juist ingesteld... :-k

......maar waar gaat het nu mis.... welke instellingen moet ik nu aanhouden? Ben ff door mijn checks heen :twisted:..... en mijn beide accu's ](*,)
Laatst gewijzigd door Bertoontje op za apr 03, 2010 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Bertoontje
Full Member
Full Member

RE: afstelling weber (bertone 1600)

za apr 03, 2010 22:55

zojuist nog ff het vloeistof niveau van de carbs gemeten.

Volgens opgaaf zou de hoogte, gemeten vanaf de aanslag van de main jets 29 (+/- 4,5) mm moet zijn.

bij mij zijn de waarden volgens deze opgave oke....
voorste carb 25mm
achterste carb 28 mm

dit zou dus ook oke moeten zijn...

*zucht*
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

za apr 03, 2010 23:08

Ik zou de onsteking iets vroeger of wel later zetten en dat is proberen.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za apr 03, 2010 23:38

MIjn ervaring is, maar dat is met solexen, dat de schroeven wel wat verder open moeten om hem te laten lopen....

Daarbij moet ook de stationairschroef(de aanslag) ver genoeg ingedraaid worden, ander staat de gasklep dicht als je hem loslaat. Je kan hem beter wat te ver opendraaien, en dan langzaam terugdraaien. Ook belangrijk, staan ze wel synchroon?

Afstellen is echt een geduld karweitje, veel proberen, met de mixschroeven en de stationairstelschroef. Ik ben geen expert, maar het is mij altijd nog weer gelukt mijn blokkie weer netjes te laten lopen...

Bertoontje
Full Member
Full Member

za apr 03, 2010 23:46

@giardinetta: De timing aanpassen zou ik kunnen doen...maar dan lijkt me alleen later zetten een optie...anders krijg ik vonk als de zuigers nog omhoog gaan en dat wil je niet...toch?

@HAAK28: wat bedoel je met de stationaire schroef....zijn dat de vier scroeven (twee per carb.) deze heb ik tot twee slagen los gedraaid. Je zegt carbs moeten in synch staan....wat bedoel je hiermee? is dat de linkage tussen de voorste en achterste carb? Ik wil hem graag afstellen maar ehm...dan moet ie eerst eens gaan lopen zonder dat ik op het gas hang ....zo'n lange schroevedraaier heb ik niet (lol)

yana artc37
Junior Member
Junior Member

za apr 03, 2010 23:52

Je hebt naar ik aanneem het blok op bdp gezet aan het einde van de compressieslag?
Anders staat de ontsteking 180 gr verkeerd.
Als hij loopt zonder luchtfilter een plastic slangetje in de inlaten stekenen het andere eind in je oor.
Alle gaten beluisteren voor eenzelfde inlaatgesis, zoniet dan stellen met de balansschroef.
Dit moet eerst perfect zijn, anders krijg je de mengselschroeven nooit goed afgesteld.
Je had olie op de zuigers? Als je Golden Lodge bougies hebt, zijn deze zeer gevoelig voor vetslaan
en krijg je ze bijna niet meer goed. Eerst proberen met bijv.champions,succes

Bertoontje
Full Member
Full Member

zo apr 04, 2010 00:03

Timing is idd gezet op einde compressieslag. nokkenas lobs van eerste cilinder staan naar buiten. Verder is met een dieptemeter het hoogste punt opgezocht. Komt exact overeen met merkteken op poelie

10 graden later gezet (tweede merkteken), Lampje aangesloten op ontsteking. ...lampje was aan (metalen strip op timing staat netjes naar voren toe, komt overeen met aanduiding eerste cilinder op de timingkap) huis van timing tegen de klok ingedraaid lampje gaat uit...en daarna het huis zoveel terugdraaien dat het lampje net weer aan gaat (dit volgens procedure van de workshop manual).... da's toch goed zo...of zit ik hier helemaal fout:S

overigens als de lob van de timing max is zit de opening van de contactpuntjes tussen de 0.45 en 0.5 mm

Wat bedoel je met de balans schroeven? Is dat de schroef om de voorste en laatste carb gelijk te zetten?.... als ik de testmethode zo lees lijkt me dat een andere of?

Eventuele aanslag op de bougies zal ik morgen ff checken! Thanks....dat kan een goeie zijn!!

Bertoontje
Full Member
Full Member

zo apr 04, 2010 01:02

Ik ga morgen de air by-pass screws controleren..... dat schroefje met dat platickapje... wellicht dat dat de problemen veroorzaakt :S

en dan volgens onderstaande procedure...het kreng zal toch moeten aanslaan....grrrrr :(

“Lean Best Idle” Procedures

After confirming the linkage allows the throttle lever to seat against the Idle Speed Screw. Back off the Idle Speed Screw, then turn the screw in until it contacts the throttle lever and turn it in ½ turn. Turn in the Mixture Screw in until it “LIGHTLY” seats, then back it out 1 full turn. Loosen the 8mm wrench size nuts on the “air bleed” screws, turn in the air screws until it seats then tighten the nut.

a. Start the engine, it will run slow and like a tractor. As long as it will stay running, the idle speed is not important at this point.

b. First, turn in the mixture screw until the engine runs worse, then back out the screw ¼ turn at a time. The engine should start to smooth out. Continue to back the screw out ¼ turn at a time until the screw does nothing or runs worse. Then turn it back in to the point where it ran best. You want to tune the engine by sound. Adjust each mixture screw to the best, fastest and smoothest running point. Do this procedure with each mixture screw.

c. Now you may adjust the Idle Speed Screw. It should be sensitive and only require ¼ turn in or out to achieve the idle speed you like.

d. These Carburetors are commonly used in pairs, this makes the synchronization important, be sure to bring the high flowing Carburetor down to the low flow Carburetor. Then bring them both up to “proper” Idle speed. The Idle Speed Screws are not opened more than ½ turn in.

e. After synchronizing multiple Carburetors, reconfirm steps b. c. & d.

Afbeelding

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: RE: afstelling weber (bertone 1600)

zo apr 04, 2010 12:37

@giardinetta: De timing aanpassen zou ik kunnen doen...maar dan lijkt me alleen later zetten een optie...anders krijg ik vonk als de zuigers nog omhoog gaan en dat wil je niet...toch?

@HAAK28: wat bedoel je met de stationaire schroef....zijn dat de vier scroeven (twee per carb.) deze heb ik tot twee slagen los gedraaid. Je zegt carbs moeten in synch staan....wat bedoel je hiermee? is dat de linkage tussen de voorste en achterste carb? Ik wil hem graag afstellen maar ehm...dan moet ie eerst eens gaan lopen zonder dat ik op het gas hang ....zo'n lange schroevedraaier heb ik niet (lol)
Met stationair schroef, bedoel ik de idle speed screw, die de gasklep iets openzet, waarmee je het stationair toerental regelt. Als je deze wat verder opendraait, blijft hij ook lopen, weliswaar rottig, als de mixture schroeven en de linkage niet goed staan.

Met synchroon bedoel ik idd de linkage. Maar in principe heb je dat goed gedaan, als ik je eerste bericht lees.

Nu kun je gaan spelen met de mixture schroeven 1 voor 1 een kwartslag meer open of dicht draaien, totdat hij mooier gaat lopen(toerental gaat dan meestal omhoog. Nu de stationairschroef iets terugdraaien, etc.

Van de andere schroeven blijf je beter af, heb ik me laten vertellen door een expert.

Bertoontje
Full Member
Full Member

zo apr 04, 2010 13:18

@Haak28: thanks...duidelijk

-heb de bougies gecontroleerd....waren goed vettig, kan ook niet anders eigenlijk. Zijn geheel schoongemaakt.
-de air by-pass scroeven stonden niet correct....zijn ingedraaid...

en weer gestart....nopes nada, njente :(

timing gecontroleerd...en nu begin ik me af te vraen of ik toch niet verkeerd zit! Hieronder mijn werkwijze...

-zet motor op TDC (eerste cilinder), lobs staan naar buiten, 1ste zuiger staat boven en P merkteken bij poelie staat op pijltje
-verdelerkap verwijderd.... en lampje tussen aansluiting contactpuntje en massa gezet
-motor op F gezet.... maar hier begin ik nu te twijfelen!!! ik heb de motor teruggedraaid(als je voor de motor staat is dat dus linksom!)...maar klopt dit wel?....moet ik de motor niet rechtsom draaien totdat het merktekentje F voorbij komt? Dat maakt wel ff een verschil in afstelling :S

Ga ik hier de mist in?!

-ignition aan
-lampje is aan, verdeler houder verdraaid (tegen de klok in!) totdat lampje uit gaat, weer terug gedraaid totdat lampje net weer aan gaat en de houder vastgezet. (is dat tegen de klok in juist?!)

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

zo apr 04, 2010 14:48

@Haak28: thanks...duidelijk

-heb de bougies gecontroleerd....waren goed vettig, kan ook niet anders eigenlijk. Zijn geheel schoongemaakt.
-de air by-pass scroeven stonden niet correct....zijn ingedraaid...

en weer gestart....nopes nada, njente :(

timing gecontroleerd...en nu begin ik me af te vraen of ik toch niet verkeerd zit! Hieronder mijn werkwijze...

-zet motor op TDC (eerste cilinder), lobs staan naar buiten, 1ste zuiger staat boven en P merkteken bij poelie staat op pijltje
-verdelerkap verwijderd.... en lampje tussen aansluiting contactpuntje en massa gezet
-motor op F gezet.... maar hier begin ik nu te twijfelen!!! ik heb de motor teruggedraaid(als je voor de motor staat is dat dus linksom!)...maar klopt dit wel?....moet ik de motor niet rechtsom draaien totdat het merktekentje F voorbij komt? Dat maakt wel ff een verschil in afstelling :S

Ga ik hier de mist in?!

-ignition aan
-lampje is aan, verdeler houder verdraaid (tegen de klok in!) totdat lampje uit gaat, weer terug gedraaid totdat lampje net weer aan gaat en de houder vastgezet. (is dat tegen de klok in juist?!)

Ten eerste:

Houdt de motor altijd aan de trekkende kant (rechtsom) liever niet terugdraaien!
Of verder terugdraaien en dan weer trekkend op merkpunt zetten.
Poelie op F zetten.
Staat de rotor op bougie 1 in de verdelerkap?
Ontstekingsvolgorde 1342!
Lampje aansluiten aan min bobine en verdeler verdraaien zodat lampje net aan gaat.(contact aan!)
Als de motor loopt ontsteking afstellen met lamp op F en M.
Daarna met carbs pielen.
Dit is mijn werkwijze en heb eigenlijk nooit geen problemen.

gr Jan

Bertoontje
Full Member
Full Member

zo apr 04, 2010 15:45

@jan1300: Thanks. Het is me nog niet geheel duidelijk....

is het motor op P, bij eerste cilinder op hoogste punt ... motor linksom voorbij F en dan op F terugzetten? (rotor staat dan op cilinder 1!)
of
is het motor op P, bij eerste cilinder op hoogste punt ... motor rechtsom draain en dan op F zetten (als ie de eerste keer langs komt.... (rotor staat dan op cilinder 4!)

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

zo apr 04, 2010 16:18

@jan1300: Thanks. Het is me nog niet geheel duidelijk....

is het motor op P, bij eerste cilinder op hoogste punt ... motor linksom voorbij F en dan op F terugzetten? (rotor staat dan op cilinder 1!)
of
is het motor op P, bij eerste cilinder op hoogste punt ... motor rechtsom draain en dan op F zetten (als ie de eerste keer langs komt.... (rotor staat dan op cilinder 4!)
Als je de motor rechtsom draait komt F voor P.
P=BDP
F=ontstekingstijdstip

De nokken op de nokkenas dienen bij P naar buiten te wijzen dan staat cilinder 1 in BDP!
Dan moet de rotor van de ontsteking ongeveer naar cil 1 wijzen.
Draai de motor door naar F en stel de ontsteking af zoals beschreven met lampje.
Dan staat de boel goed!

Als zoals jij bij de F de ontsteking op cil 4 staat dan staat de rotor ook op BDP op cil 4!
Dan kun je er voor kiezen om van de zogenaamde cilinder 4 cilinder 1 te maken door de bougiekabels te wisselen.

Dan zal hij het zeker doen mits de rest ook in orde is!

Succes

Houd me op de hoogte.

gr Jan

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma apr 05, 2010 14:03

Ik ben een stukje verder....

ontsteking staat goed
ik heb een goede vonk ...maar motor wil nog niet aanslaan

ik ben dus een stap verder gegaan en heb de carbs open gemaakt.
-vlotterniveau nauwkeuringer kunnen meten...deze zijn 29 en 28mm. dus..op en top in orde.
-sproeiers eruit...allemaal in orde en totaal open.

-Starterjets eruit gehaald...ook open
-pumpjets eruit....hey....daar zit wat fout. 3 jets zaten er niet vrij in. Op eentje zat plakaanslag...en toch zijn de cabs grondig schoongemaakt, is wel twee jaar geleden maar in die tussentijd hebben ze rustig op zolder gelegen.

-Vervolgens alle pumpjets eruit gehaald....en de pompen bediend...alleen de jet op cilinder 4 geeft benzine, andere blijven droog staan...
-Daarna de inspectionscrews open gemaakt. ...volgens mij staan deze in verbinding met de pumpjets...(benzine gaat mi van pomp naar inspection screws en dan door naar de jets). Ook geen benzine bij het bedienen van de pomp..:(

Mijn vermoeden lijkt in eerste instantie juist...geen benzine!

Maar hoe krijg ik die kanalen nu goed open!?! Alle hulp is welkom!!
Laatst gewijzigd door Bertoontje op ma apr 05, 2010 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma apr 05, 2010 23:30

Dit lijkt het probleem te zijn..... kogeltje en pennetje van eerste foto zittenmuurvast... en dat zit dan in het gaatje van het tweede fotootje :( Met veel pielen heb ik er eentje uit gekregen nog twee te gaan!!... maar die overige twee, daar zit geen enkele beweging in :( Perslucht heb ik geprobeerd, maar probeer dan maar eens alle gaatjes dicht te maken *zucht* :( Dit probleem zal toch wel vaker voorkomen bij carbs die lang stil hebben gestaan?! Wie ow wie heeft al eens met dit bijtlje gehakt?!

Als iemand ideeen heeft heeeeel graag!

Ik zat aan ultrasone reinigen te denken of heeft dat geen nut...gaan mijn pakkingen, rubbertjes er dan niet aan, kan ik nog andere problemen verwachten?!

Ben verder even blank *snik*

Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”