paul29

Inhouden 147, alleen in 4e versnelling

di feb 09, 2010 23:08

Heb een vreemd probleem met mijn 147 veloce. Als ik naar de vierde versnelling schakel houdt de motor in. Ik dacht eerst dat dit alleen bij rijden op gas gebeurt, maar het is hetzelfde als ik op benzine rijdt. Het ligt ook niet aan het toerental. Het gebeurt als ik laag in de toeren van 3 naar 4 schakel maar ook als ik van 5 naar 4 schakel en dan hoog in de toeren zit. Heb uiteraard het forum afgezocht en soortgelijke problemen tegen gekomen, alleen niet versnelling gerelateerd, iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Alfa 147 veloce 5drs 1.6 LPG G3 88kw
km stand 165.000
distri vervangen bij aanschaf (140.000KM) (helaas niet geadviseerd om nokken as versteller ook te vervangen, nu ratelend geluid bij start)
Bougies vv bij 160.000

Afgelopen zomer ratelend geluid bij uitlaat geconstateerd, bleek een losse "klep" in katalysator te zijn. Scheen geen kwaad te kunnen volgens dealer. Nu hoor ik dit geluid niet meer.

Ik zag van een andere gebruiker de volgende opmerking:
Jeroen156
BerichtGeplaatst: 26 Jan 2005 13:51 Onderwerp: RE: Katalysator stuk Reageer met quote Report Post
Ik had eerst een 146 1.6 boxer

De katalysator begon te rammelen omdat de steen (dat honingraatgeval) losgebrand was. Dit komt vaker voor vooral bij auto's op LPG.

Op zich moet het geen kwaad kunnen. ik ben gewoon doorgereden totdat alle rotzooi vergruisd en eruit geblazen was. Dat gebeurde op de snelweg. ik voelde ineens een vertopping en de auto hield enorm in. Ik bleef gewoon hardnekkig doorgassen totdat ik de opstopping los hoorde schieten (baff!!). Daarna geen gerammel meer.

Kan het zijn dat dat bij mij ook het geval is, of zou het probleem dan in iedere versnelling voorkomen?

ps. op het moment dat dit gebeurt krijg ik tevens de melding "storing motormanagement"

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Inhouden 147, alleen in 4e versnelling

di feb 09, 2010 23:24

als je katalysator-problemen zou hebben, dan zou dat in elke versnelling gevolgen hebben.

Omdat je schrijft dat er ook een motorstoring optreedt, zou je de ecu eens moeten laten uitlezen om te zien wat de gegenereerde foutcode is.

.........ff hardop denkend: houdt de ecu bij in welke versnelling er wordt gereden? Als dat niet het geval is dan is het misschien mogelijk dat de versnellingspook in de 4e versnelling ergens tegen kontakt maakt??? (of zoek ik het nu te ver???)......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 10, 2010 11:17

Het kan goed zijn dat je pas bij de 4e versnelling zoveel vermogen van de motor vraagt dat je voelt dat hij inhoudt. Er zit geen klep" in de katalysator, dus het kan goed dat je zelf al de juiste diagnose gesteld hebt en dat de inhoud van je katalysator nu de uitlaat aan het verstoppen is.

Ik zou in ieder geval de auto uit (laten) lezen en eens goed (op de brug of zo) met de uitlaat rammelen. Bij twijfel, uitlaat en kat demonteren en kijken of je de losse zooi er uit kan schudden.

Je kan doorrijden zonder inhoud in je kat, maar je krijgt een storing in je ECU en je zult de APK niet halen naar alle waarschijnlijkheid.

Mocht het wat anders zijn, dan zal je dat waarschijnlijk met uitlezen ook wel kunnen gaan opsporen.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Inhouden 147, alleen in 4e versnelling

wo feb 10, 2010 11:36

Het kan goed zijn dat je pas bij de 4e versnelling zoveel vermogen van de motor vraagt dat je voelt dat hij inhoudt. Er zit geen klep" in de katalysator, dus het kan goed dat je zelf al de juiste diagnose gesteld hebt en dat de inhoud van je katalysator nu de uitlaat aan het verstoppen is.

Ik zou in ieder geval de auto uit (laten) lezen en eens goed (op de brug of zo) met de uitlaat rammelen. Bij twijfel, uitlaat en kat demonteren en kijken of je de losse zooi er uit kan schudden.

Je kan doorrijden zonder inhoud in je kat, maar je krijgt een storing in je ECU en je zult de APK niet halen naar alle waarschijnlijkheid.

Mocht het wat anders zijn, dan zal je dat waarschijnlijk met uitlezen ook wel kunnen gaan opsporen.
dan zou dat in 5e versnelling ook van toepassing zijn bovendien komt het in alle toerenallen van de 4e versnelling voor, dat is dan toch vreemd?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 10, 2010 13:29

Dat is het ook, maar het gebeurt best vaak dat mensen dingen toch anders denken te voelen dan dat ze zijn.

Als het echt alleen in de 4e versnelling is, zal de versnellingsbak open moeten om een en ander aan lagers en/of tandwielen te vervangen. Meestal is een 2ehands bak plaatsen dan goedkoper.

paul29

wo feb 10, 2010 19:36

Het is echt alleen in de 4e versnelling. Ik ga het deze week even proberen op de snelweg, weet niet wat er gebeurt als ik vol doortrek in de 4e versnelling. Heb het probleem zeer zeker niet in andere versnellingen, en ook niet alleen bij een bepaald toerental. Kan het zijn dat een mechanisch versnellingsbakprobleem( tandwiel, lagers) een "storing motormanagement"oplevert?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 10, 2010 20:39

Het lijkt me niet dat die storing met dat versnellingsbakprobleem te maken heeft. Bij mijn weten zit er op de 1.6 veloce niets wat er voor zorgt dat de ECU weet welke versnelling er ingeschakeld is?

paul29

do feb 11, 2010 13:30

De storingsmelding en het inhouden heeft zeker wel met elkaar te maken. Ik krijg de storing namelijk te zien op het moment dat ik naar de 4 schakel en de auto begint in te houden. Kan het zijn dat de ecu een storing registreert en dat de motor daardoor inhoudt, of houdt de motor in, en wordt er daarom een storing geregistreerd?

Voor mij lijkt het het laatste namelijk. de melding krijg ik een fractie nadat de motor heeft ingehouden. Deze blijft dan de hele rit staan, ook in andere versnellingen waarin ik geen probleem merk. Soms is de melding na een dag weg, (en verschijnt weer in de 4e versnelling) en soms staat de melding er al als ik de auto start...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 11, 2010 14:28

Omdat er kennelijk verband is tussen de storing en het inhouden, lijkt me de beste methode om dit op te lossen toch om eerst die storing uit te laten lezen (hij blijft 30 keer starten in je ECU zitten, dus ook als ie weg is van je dashboard is ie nog uit te lezen) en op basis van wat daar uit komt verder te gaan handelen. Je kan heel lang blijven filosoferen wat het kan zijn, maar daarmee kom je niet tot een oorzaak en los je het niet mee op.

Andretti Molletti

do feb 11, 2010 16:48

kijk even naar de kabel die langs je pook loopt.

paul29

wo feb 24, 2010 20:56

ECU wordt maandag a.s. uitgelezen, hoop dan wat meer info te krijgen, merk het nog steeds alleen in de 4e versnelling, melding blijft nu permanent op het display.

@Andretti, wat moet ik daar aan kunnen zien?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 25, 2010 00:30

Die kabel zou klem kunnen komen te zitten als je de 4e versnelling inschakelt. Je zult waarschijnlijk een paar dingen moeten proberen, of nog liever kijken terwijl iemand anders schakelt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”