Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Veilig sleutelen

vr jan 07, 2005 13:34

We hebben elkaar onlangs allemaal een goed en gezond 2005 toegewenst.

Hier nog wat tips om het gezond te houden: Veilig-sleutelen-topic van het oude forum.

Aanvullingen zijn uiteraard meer dan welkom.

Egbertone
Guru
Guru

vr jan 07, 2005 14:08

Tja, zomaar een paar...

- zorg voor voldoende licht, zodat je ziet wat je doet;
- zet een auto op de brug of op veilige assteunen als je er onder moet werken;
- als je onder de auto moet werken, doe dit dan bij voorkeur als er iemand bij is (je weet nooit...)
- zorg voor voldoende water in de buurt, om te koelen in geval van kneuzing of verbranding

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr jan 07, 2005 14:13

Dat licht is idd ook belangrijk ik heb vaak dat dan zo'n looplamp zit te flikkeren of steeds zo verdraait dat die nog steeds in je ogen schijnt. Dat irriteerd nogal.
Bovendien wil een andere lamp in de vorm van een peertje :idea: altijd snel kapot gaan.
Of het draadje brand door of je hoort achter je op eens PATS........ :arrow: :shock: #-o ](*,)

Conclusie: ik ga even op zoek naar een fatsoenlijke looplamp.
:wink:
Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 07, 2005 14:17

Dit vind ik nou eens een ZEER nuttig topic ! :thumbs:

• * Staat wel in elke handleiding deze, maar toch:
    Let op voor electrische koelventilators :!:
    (ik kon onlangs nog net m'n hand wegtrekken...)
  • * Remvloeistof is ZEER slecht voor je huid ! Geloof me of niet, maar ik had 2 dingen die op snijwonden geleken, doch 't waren er geen ! ik vermoed dus: opengebarsten door die smeerlapperij !
  • * Op een (kruis)wieldopsleutel gaan springen is ook geen goed idee !
  • * Koppel je accu af bij werken aan electriciteit, maar ook bv. bij het vervangen van je distributieriem (je contact zal maar aan staan wanneer je 'm rond draait bij de krukas), of laswerken !
  • * Lijkt misschien dom, doch 't gebeurt helaas regelmatig: ga niet langs de snelweg op de pechstrook aan of onder je wagen sleutelen
En vooral: het staat wel in het oude topic, maar het lijkt me de moeite dit terug op te brengen: sleutel NIET onder een wagen die op een krik staat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De mijne stond onlangs op een hydraulische krik. Ik moest even weg om iets te gaan kopen. Voor ik vetrek zet ik er een assteun onder, handvast, enkel voor de veiligheid.
Toen ik een uur later teugkwam zat de assteun MUURVAST en moest ik krikken om hem er onder uit te krijgen. HET BEWIJS DUS DAT DIE KRIKKEN ZAKKEN !!!!!!!!!
Ikzelf ben nogal voorzichtig van aard en vertrouw zelfs geen assteunen (overdreven ja, ik weet het). Enkel met een lading wielen er onder gestapeld voel ik me om m'n gemak.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista

vr jan 07, 2005 14:23

Met z'n tweeën sleutelen: zeg steeds wat je doet, of gaat doen. Zeker als je elkaar even niet kan zien. Dus niet dat de één de motor maar eens probeert te starten terwijl de ander nog staat te prutsen....

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr jan 07, 2005 14:24

Dit vind ik nou eens een ZEER nuttig topic ! :thumbs:
  • * Op een (kruis)wieldopsleutel gaan springen is ook geen goed idee !

Ach wees blij dat zo'n sleutel niet op kruishoogte zit, want als je er dan vanaf glipt dan merk je dat wel even denk ik :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 07, 2005 14:29

:blue_lol:

Maarreeuh.... Vooral als de bout losschiet, daar doelde ik eigenlijk op: die kruissleutel tegen je scheenbeen, doet geen deugd hoor ! ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

1750GTV
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 07, 2005 14:33

En, niet te vergeten, zorg voor genoeg koffie binnen handbereik.

;)

gtv 105.21
Full Member
Full Member

vr jan 07, 2005 15:13

ik ben van mening dat zoals met allees als je je gezonde verstand gebruikt. :twisted:

ik ben altijd alleen aan het sleutelen en tot op heden is me nog nooit wat gebeurd, en eerlijk gezegd ben ik ook het liefste alleen aan het sleutelen.

en klinkt misschien niet leuk maar de troep uit de 5 gulden bak laten liggen, want goed gereedschap werkt niet alleen veiliger maar ook nog eens makkelijker.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

kroehlur

vr jan 07, 2005 15:59

Zorg dat er een verbanddoos in je sleutelruimte is.

Zorg dat er een spiegel in je sleutelruimte is - niet om je haar te kammen maar als je (ondanks de veiligheidsbril die je altijd draagd, toch?) iets in je oog krijg, het er weer uit kan zien te spoelen - met de oogspoelvloeistof in je verbanddoos.

Draag handschoenen tegen aggresieve vloeistoffen, maar ook om kleine snijwonden en ontvelling te voorkomen.

Heb een masker tegen stof en andere tegen oplossingsmiddelen - en kontrolleer de filters die daarop zitten dat ze niet te oud zijn. Zo voorkom je dat je IQ zakt naar engels voetbal hooligan niveau.

Oordoppen of een (goede) oorbeschermer voorkomt dat je continu monophone ringtones hoort achteraf. Ook goed als je vaker naar rock koncerts gaat (AMHIK). :evil:

Eric
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 07, 2005 16:04

Als je gaat lassen/slijpen: Zorg voor een BRANDBLUSSER!
SCARB 00694

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 07, 2005 16:12

Gebruik Idd GOED en dus ook GOEDPASSEND gereedschap en gebruik het waar het voor gemaakt is.........
Brandblusser of anders een emmer zand is ook prima. Koppel de accu af als je gaat sleutelen en doe eventuele ringen/ horloges af.
Zorg ook voor goede ventilatie als je oplosmiddelen/ verfstoffen gebruikt anders wordt je erg dizzy....
Dit zijn alleen al de zaken waar ikzelf mijn les uit geleerd heb..... :oops: :oops:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 07, 2005 16:18

Spuit nooit met tectyl terwijl je alles niet helemaal meer helder hebt..... Het spuitgaatje precies op je oog mikken terwijl je verwacht je onderstel te raken is geen feest..... :oops: :oops: :oops: Dat zal mij niet gebeuren....... :oops: :oops: :oops: Jaja! :wink:

Ohja, nog zo'n fijne, lassen met een erg donkere laskap. Zie je netjes je werkplek nagloeien, totdat je je kap afzet en blijkt dat je verse tectyl in de fik staat........ :roll: Nooit gezien! :oops:
Dirk - Giulia2000TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 07, 2005 16:27

:blue_lol: :blue_lol: :blue_lol:

Was idd nog een leuke toen ik de eend aan het lassen was..

Lekker licht hier,......ik kan zo goed opschieten................. :P las,las,las etc........ :shock: :shock: :shock:

Weg bekleding. :oops: :oops:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 07, 2005 16:30

[quote="Giulia2000TS"]Spuit nooit met tectyl terwijl je alles niet helemaal meer helder hebt..... Het spuitgaatje precies op je oog mikken terwijl je verwacht je onderstel te raken is

heb ik dus laatst gehad met een verfspuitbus, gelukkig was mijn oogreactie fenomenaal maar wel mijn voorhoofd in de kleur van de auto :biggrin:
156

Terug naar “Het Forum Café”