Er is een heel groot verschil wat niet onderschat moet worden: VW rijders zijn mensen die met hun ratio beslissingen nemen, Alfa en Lancia rijders laten veel meer ook emotie spreken. Die gaan voor eeen deel ook voor de merkidentiteit en geschiedenis. Seat heeft geen geschiedenis, anders dan dat het een Fiat fabriek was zonder eigen identiteit. Wat daarna kwam was een zoekende periode tot VW om de hoek kwam kijjken. Scoda was een geweldig merk, maar dan hebben we het over de vooroorlogse tijd en die kent niemand meer inmiddels. Twee merken waar je dus met een gerust hart en de botte bijl kunt gaan puinruimen en opbouwen en dat heeft VW goed gedaan. Bij Alfa en Lancia zijn de verkopen niet geweldig en dat is jammer. Van de Delta werd veel meer verwac ht, ook door de leasemaatschappijen (ik was zelf een van de allereerste lease-Delta-rijders en was verbaasd over de mooie restwaarde waar men vanuit ging). Maar het grote goed van deze merken is nou juist hun merkidentiteit en greschiedenis en dat mag j niet zomaar te grabbel gooien door een foute mengeling met een merk als Chrysler. Dat is een combi die totaal niet bij elkaar past. Houden ze de Chryslers in Amerika (wat ze waarschijnlijk wel zullen doen) dan kan het meevallen. Maaar een Voyager met Lancia gril? Ik moet er niet aan denken...
Koen