WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr nov 20, 2009 17:43

De plof en de kracht van benzine is feller en anders dan die van LPG (LPi/G3) en daar zit dus krachtverschil.
Hoe je het ook brengt en beweert dat er geen vermogensverlies met LPG is: het zijn 2 verschillende ontbrandingen.
Dat is de verbrandingssnelheid. Je kan een mooi grafiekje maken van de drukopbouw tijdens de compressieslag en de arbeidsslag van een 4 takt ottomotor. Afhankelijk van hoe snel het mengsel ontbrandt en wat de verbrandingssnelheid is, krijg je een bepaalde drukopbouw bij bepaalde ontstekingstijdstippen. Om het nog ingewikkelder te maken, zodra je begint met verbranden, krijg je daardoor extra drukopbouw, waardoor het vlamfront ook weer sneller kan. Het is een heel complex proces en lpg/lucht reageert anders dan benzine/lucht.

Afhankelijk van hoe groot de begindruk en "vulgraad" van de verbrandingsruimte is, is soms benzine sneller/feller en soms lpg. Afhankelijk van hoeveel mengsel je in de verbrandingsruimte weet te krijgen, zal je meer of minder koppel/vermogen uit zo'n verbranding krijgen. Als je drooggas LPG gebruikt, zal je niet genoeg mengsel naar binnen krijgen om bij gelijkblijvende omstandigheden meer vermogen dan uit benzine uit je motor te halen. Met LPi zijn er wat voordelen waardoor dat vaak wel lukt.

Andretti Molletti

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr nov 20, 2009 20:59

Het zou fijn zijn als iemand eens de waarheden, maar vooral de onwaarheden hier uit zou filteren. (tech mod?)
Voor de leken: er staat een hoop, maar niet alles klopt ;)
Voor de mensen die posten: zou je dit durven herhalen voor een groep techneuten op zeg HTS/TH niveau? :lol: 8)
Wat zo grappig is, techniek bestaat voor een groot deel uit feiten, dus daar valt weinig over te discussiëren.
Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat ik alles weet, maar een niet echt kloppend antwoordt haal ik er wel uit. :wink:

My 14,7 cts

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr nov 20, 2009 21:31

14,7, wat was daar ook alweer mee?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr nov 20, 2009 21:40

14,7, wat was daar ook alweer mee?
Stoichiometrie of stoechiometrie (uit het Grieks: stoicheion betekent element en metron betekent maat) is de verhouding waarin chemische verbindingen met elkaar reageren en de verhouding tussen de uitgangsstoffen en reactanten van een chemische reactie.

14,7 : 1= de ideale mengverhoding lucht : benzine om Spa rood uit de uitlaat te krijgen :lol:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr nov 20, 2009 21:48

:lol:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr nov 20, 2009 22:50

Over feiten gesproken, rijdt zelf met LPI installatie van vialle
Heb Juni dit jaar er een 3,0 in gebouwd, met GTA nokkenassen, en verhoogde compressie van 10,5 op 1
Blok is totaal gereviseerd, gebalanceerd uitgewogen enz.

Resultaat op lpg is vanaf 4500rpm tot 7200 rpm beter dan op benzine.
LPG 260pk 296Nm
benzine 244pk 288Nm


Afbeelding
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

za nov 21, 2009 10:20

Ik zeg ook niet dat LPG meer of minder koppel betekent. Ik stel alleen bij gelijk blijvend koppel is de druk op de zuiger en dus op lagerwerk ook gelijk. Het (draai)moment is tenslotte kracht x arm.

Dus bij hetzelfde koppel geloof ik niet in een lagere lagerbelasting als je op LPG blijft.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

za nov 21, 2009 14:56

Ik zeg ook niet dat LPG meer of minder koppel betekent. Ik stel alleen bij gelijk blijvend koppel is de druk op de zuiger en dus op lagerwerk ook gelijk. Het (draai)moment is tenslotte kracht x arm.

Dus bij hetzelfde koppel geloof ik niet in een lagere lagerbelasting als je op LPG blijft.
Het klinkt heel logisch maar Is dat wel zo? Het gemeten koppel op de krukas is een gemiddelde, maar het zou best kunnen zijn dat de piekbelastingen in het ene geval groter zijn dan de andere.

---
Eric

Andretti Molletti

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

za nov 21, 2009 23:53

maar het zou best kunnen zijn dat de piekbelastingen .....
Koffiekan, theekan, Wim Kan ...niet meer

:lol:

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

zo nov 22, 2009 00:13

ik dacht dat de verbrandingswaarde van lpg altijd minder is dan die van benzine ?

en zodoende nooit evenveel pk's kan leveren .

je kan er toch niet meer gas inspuiten zonder er meer lucht in te krijgen?

Andretti Molletti

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

zo nov 22, 2009 00:19

Voordat je gaat posten hier kun je natuurlijk even wat moeite doen in te lezen... http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_(brandstof)

google is your friend 8)

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

zo nov 22, 2009 00:38

thanks!!

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

zo nov 22, 2009 15:34

14,7, wat was daar ook alweer mee?
Stoichiometrie of stoechiometrie (uit het Grieks: stoicheion betekent element en metron betekent maat) is de verhouding waarin chemische verbindingen met elkaar reageren en de verhouding tussen de uitgangsstoffen en reactanten van een chemische reactie.

14,7 : 1= de ideale mengverhoding lucht : benzine om Spa rood uit de uitlaat te krijgen :lol:
Aangezien je geen oneindig lange slag hebt, haal je met deze verhouding ook niet volledige verbranding..voor maximaal vermogen moet je mengsel wat rijker zijn.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

zo nov 22, 2009 15:40

er staat ook niks over maximaal vermogen... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Andretti Molletti

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

zo nov 22, 2009 21:17

14,7, wat was daar ook alweer mee?
Stoichiometrie of stoechiometrie (uit het Grieks: stoicheion betekent element en metron betekent maat) is de verhouding waarin chemische verbindingen met elkaar reageren en de verhouding tussen de uitgangsstoffen en reactanten van een chemische reactie.

14,7 : 1= de ideale mengverhoding lucht : benzine om Spa rood uit de uitlaat te krijgen :lol:
Aangezien je geen oneindig lange slag hebt, haal je met deze verhouding ook niet volledige verbranding..voor maximaal vermogen moet je mengsel wat rijker zijn.
Soms op zaterdag is het wat mistiger dan op zondag...

maar voor jou is de zondag wat mistiger dan de zaterdag begrijp ik uit je lange slag in de rondte :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”