Dat is de verbrandingssnelheid. Je kan een mooi grafiekje maken van de drukopbouw tijdens de compressieslag en de arbeidsslag van een 4 takt ottomotor. Afhankelijk van hoe snel het mengsel ontbrandt en wat de verbrandingssnelheid is, krijg je een bepaalde drukopbouw bij bepaalde ontstekingstijdstippen. Om het nog ingewikkelder te maken, zodra je begint met verbranden, krijg je daardoor extra drukopbouw, waardoor het vlamfront ook weer sneller kan. Het is een heel complex proces en lpg/lucht reageert anders dan benzine/lucht.De plof en de kracht van benzine is feller en anders dan die van LPG (LPi/G3) en daar zit dus krachtverschil.
Hoe je het ook brengt en beweert dat er geen vermogensverlies met LPG is: het zijn 2 verschillende ontbrandingen.
Afhankelijk van hoe groot de begindruk en "vulgraad" van de verbrandingsruimte is, is soms benzine sneller/feller en soms lpg. Afhankelijk van hoeveel mengsel je in de verbrandingsruimte weet te krijgen, zal je meer of minder koppel/vermogen uit zo'n verbranding krijgen. Als je drooggas LPG gebruikt, zal je niet genoeg mengsel naar binnen krijgen om bij gelijkblijvende omstandigheden meer vermogen dan uit benzine uit je motor te halen. Met LPi zijn er wat voordelen waardoor dat vaak wel lukt.