Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1289
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

Stotteren en stationair...

wo okt 07, 2009 19:21

En deze week weer het volgende...

Viel me zojuist op dat ik bij constante snelheid en toerental af en toe een klein stottertje voel, zeker als ik even gas los laat en later weer op het gas ga.

Daarnaast viel me op dat ik na een 45 minuten in de regen te hebben gereden, voor de stoplichten sta en dat het toerental dan even blijft hangen op 1800-2000rpm voordat hij langzaam terugzakt naar 1000-1200rpm.

Vermoed zelf dat ik de ECU even moet resetten, want het gedonder vorige week met de LMM heeft 'm wellicht geen goeds gedaan.
Iemand anders een idee? (En hoe reset ik de ECU van een 156? Accupolen 10 minuten tegen elkaar?)
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Stotteren en stationair...

wo okt 07, 2009 20:03

Zou misschien kunnen helpen ja. 10min min pool los is beter. Polen tegen elkaar kan verkeerd uitpakken, je kortsluit dan de spanning buffers in de verschillende controllers, vinden ze niet leuk, hoeft niet gelijk stuk te gaan omdat ze meestal beveiligd zijn. Toch de gok niet nemen.

Dat stottertje misschien gewoon een beetje vuiligheid in de benzine? Staat van het benzine filter? Een keer injectie reiniger erin vinden ze altijd wel even fijn.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Andretti Molletti

RE: Stotteren en stationair...

wo okt 07, 2009 20:14

Op benzine of LPG, ik neem maar even aan dat het de 156 betreft op G3?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Stotteren en stationair...

wo okt 07, 2009 20:44

Nergens valse lucht?
Gasklephuis schoonmaken.

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1289
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: Stotteren en stationair...

wo okt 07, 2009 21:38

Het is inderdaad op LPG, zit daar ook een filter tussen?

Maar wat ik vreemd vind:

- Vorige week heeft de wegenwachter het gasklephuis schoongemaakt
- Sinds zondag stond de 156 met een leeggetrokken accu, heeft dat niet hetzelfde effect als de minpool losmaken?
- En bij valse lucht zou ik toch over het hele toerenbereik gekkigheid merken?

:roll: Zucht... :roll:
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Stotteren en stationair...

wo okt 07, 2009 21:51

Even uitlezen lijkt me geen slecht plan. Verder de gebruikelijke relaisvoeten bij de accubak even nakijken.

Andretti Molletti

RE: Stotteren en stationair...

wo okt 07, 2009 21:53

Oke probeer eens wat minder te zuchten ;)
en dan:
de gasklepstand gas los, moet ingeleerd worden als zijnde de stationairstand.
Dit kan als volgt:
Contact aan 30 sec wachten, contact uit 30s wachten...Contact aan 30 sec wachten, contact uit 30s wachten, dan mag je starten en zou het goed moeten zijn.
Is lang geleden dus als iemand met zekerheid weet het is zus of zo ... dan roept u maar :lol:

Maar aannemelijk is dat de gasklep speling heeft en dat de sensor niet de werkelijke stand meet.
De procedure herhalen maar nu met de rubber slang van het gasklephuis los en al kijkend naar de gasklep elke keer aals het contact aangezet wordt na het openflippen en weer dicht flippen zachtjes met een houten stokje de gasklep dicht drukken... dan wachten zoals eerder geschreven... en dan contact uit. Wederom herhalen...

Ik schreef met opzet stokje want als je dit met je vingers doet en de gasklpe klapt open, jij schiet met je vingertje langs de gasklpe en de gasklep gaat dicht... dan snijdt de gasklep zowat je vinger eraf!!! wees gewaarschuwd, nooit je vinger in de gasklep stopppen!!!
8)


en als dat niet werkt... de stekker net boven je gaspedaal doorsolderen die maakt wel eens slecht contact= je gsspedaalsensorbedrading.


Andere mogelijkheid is lekkende gas injectoren en daar heb ik al zo vaak over geschreven dat ik simpel zeg UTFS ;)
heb je het op benzine niet dan zijn de gasinjectoren wel een goede mogelijkheid!

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1289
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: Stotteren en stationair...

wo okt 07, 2009 22:01

:o

Dank jullie beide, ga het deze week nakijken en proberen!

Grazie mille! :wink:
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Stotteren en stationair...

do okt 08, 2009 06:59

Oke probeer eens wat minder te zuchten ;)
en dan:
de gasklepstand gas los, moet ingeleerd worden als zijnde de stationairstand.
Dit kan als volgt:
Contact aan 30 sec wachten, contact uit 30s wachten...Contact aan 30 sec wachten, contact uit 30s wachten, dan mag je starten en zou het goed moeten zijn.
Is lang geleden dus als iemand met zekerheid weet het is zus of zo ... dan roept u maar :lol:

Maar aannemelijk is dat de gasklep speling heeft en dat de sensor niet de werkelijke stand meet.
De procedure herhalen maar nu met de rubber slang van het gasklephuis los en al kijkend naar de gasklep elke keer aals het contact aangezet wordt na het openflippen en weer dicht flippen zachtjes met een houten stokje de gasklep dicht drukken... dan wachten zoals eerder geschreven... en dan contact uit. Wederom herhalen...

Ik schreef met opzet stokje want als je dit met je vingers doet en de gasklpe klapt open, jij schiet met je vingertje langs de gasklpe en de gasklep gaat dicht... dan snijdt de gasklep zowat je vinger eraf!!! wees gewaarschuwd, nooit je vinger in de gasklep stopppen!!!
8)


en als dat niet werkt... de stekker net boven je gaspedaal doorsolderen die maakt wel eens slecht contact= je gsspedaalsensorbedrading.


Andere mogelijkheid is lekkende gas injectoren en daar heb ik al zo vaak over geschreven dat ik simpel zeg UTFS ;)
heb je het op benzine niet dan zijn de gasinjectoren wel een goede mogelijkheid!
De 2.0TS heeft een gaskabel, de selespeed heeft wel een echte stappenmotor. (electronisch gaspedaal)

Maar ik dacht wel dat de stationair regeling is in te leren, ik heb ooit eens iets gelezen over 10s i.p.v. 30s . (maar zeker weten doe ik dat ook niet) :wink:

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1289
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: Stotteren en stationair...

do okt 08, 2009 10:04

Viel me trouwens net wel op dat het "stottertje" alleen op LPG optreed. Het "stationair verhaal zal ik straks even moeten testen...
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Stotteren en stationair...

do okt 08, 2009 14:41

LPG stottertjes zijn ook vaak te wijten aan water in je gascomputer. Loshalen, openmaken en met blue silicone waterproofen.

Andretti Molletti

Re: RE: Stotteren en stationair...

do okt 08, 2009 18:11

De 2.0TS heeft een gaskabel, de selespeed heeft wel een echt electronisch gaspedaal
he bah!
ik moet iemand gelijk geven ;)

is idd waar had ik even over het hoofd gezien :oops:

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1289
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: Stotteren en stationair...

do okt 08, 2009 21:13

Thx voor de tips! Ik ga volgende week toch even langs de garage om een radio-frontje op te halen, vraag ik meteen of ze even willen kijken.

Zojuist merkte ik dat het ook op benzine gebeurde, dus ik vermoed toch het gasklepje.

Wat ik trouwens vreemd vind is dat het benzinemetertje naar verhouding snel daalt, ook als ik op LPG rijd. Kan het zijn dat hij soms op beide brandstoffen loopt (of is dat een hele domme vraag?)
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Stotteren en stationair...

do okt 08, 2009 22:39

Als hij op beide brandstoffen rijdt, dan blift je lpg lampje knipperen
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1289
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: Stotteren en stationair...

do okt 08, 2009 22:57

Thx, nee, dat doet-ie niet...
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Terug naar “Algemene Technische vragen”