Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Bougiedraad reparatie Twin Spark 16V (geslaagd!)

ma aug 10, 2009 20:55

Verband houdende met dit topic, waar ik afgelopen week eindelijk het vervolg aan heb kunnen geven, ben ik helaas gestuit op een kapotte draad van één kleine bougie.

Nu heb ik al wat rond gevraagd, maar ik heb nog geen duideljk antwoord op welke oplossing nu het beste is?

Volgende ben ik tegengekomen op het www, waarbij mij opviel dat het vooral bij moterfietsen en Citroën's ook nogal eens voor schijnt te komen:
1. een helicoil, van helicoil.
2. een draadbus (insert).
Allebei zonder de kop te lichten, zuiger op BDP (kleppen in- & uit gesloten) en afzuigen of uitblazen van spaanders via het bougiegat.

De bougie zelf is: diameter M10 x spoed 1,0 x lengte 15mm. Midlock levert in deze spoed geen oplossing.

Van de helicoil oplossing begrijp ik dat dat voor bougiegaten minder geschikt is, maar een insert kit lijkt nou niet zo 1,2,3 voorhanden in de juiste diameter?

Deze website: timesert heeft wel een "deep hole kit" in M10x1.0x15,0mm (of 9,0mm). Alleen dit zit aan de overkant van die grote plas.

Nu zag ik dat Wurth ook time-sert (registered, maar dan met verbindingstreepje. Zelfde?) grossiert? Zie: Wurth pag. 8
Alleen kom ik er niet goed achter of er ook een bougievariant leverbaar is in de juiste maten en dan bedoel ik lengte. Er is namelijk een M10x1.0, maar die is behalve te kort, ook speciaal voor Honda bougieschroefdraad. Die bougies hebben een soort borst, dus dat is behalve te kort qua draad ook niet geschikt voor het tappen.

Daarnaast worden ze in verkoperde en verzilverde varianten geleverd, wat voor welk doel?

Ik begrijp dat er geen Loctite of iets dergelijks bij gebruikt hoeft worden?

Weet iemand meer? Ook tips voor het zo precies mogelijk centreren etcetera zijn welkom, hier spreekt namelijk een newbie op het gebied van ruimen en tappen. Alvast bedankt, Leo
Laatst gewijzigd door Leo Veloce op vr aug 21, 2009 22:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Uitgelopen bougie ("helicoil" M10 x 1,0 x 15mm

ma aug 10, 2009 22:42

Ik kwam dit nog tegen bij het zoeken naar het onderdeelnummer 4412e (M14 ipv M10), maar dit geeft de burger moed. Lees zelf maar:

Time-Sert Spark Plug Repair Kit
[3/15/2007] Reviewed by: Mike Fukuda
Applicable to: '90 - '97 '99-'05 '06+ 1.6 liter 1.8 liter

Tools to repair stripped or cross-threaded spark plug socket.

When I bought my car, I found that the PO had managed to strip the #4 spark plug threads to the point that I only had two or three threads remaining (out of ten) - enough to hold the plug in place but definitely a problem when I added the SC. A series of compression and leakdown tests I recently performed resulted in totally stripping the remaining threads to the point of unusability. Rather than replace the head, I decided to have a mechanic repair the stripped threads using a Helicoil, Threadsert, or other means. I wanted the work done by a mechanic I trust because I didn't want to mess around with drilling and tapping the new threads, cleaning out the resulting shavings, and then installing the thread repair insert or coil. After a bit of research, I decided that I could repair the threads myself using the Spark Plug Thread Repair Kit from Time-Sert. In fact, a mechanic on a motorcycle forum said this tool was as "perfect as it gets" and I agree. I'm of the opinion that these inserts are stronger than the head material itself, likened to cylinder sleeve linings used in an aluminum block. When I get around to it, I'm going to install inserts for the remaining spark plugs. I will also make this tool available to anyone who is local (e.g. SoCalM Tech Day) and needs it - you will, however, have to provide your own inserts. CHEERS!!!

This kit is AWESOME, the repair took about 20 minutes and is one of the easiest procedures I have undertaken. The earlier issues I noted are non-issues with this kit; specifically, The repair can be done on the car, just make sure that the cylinder to be repaired is not at TDC so that there is room for the tools. No drilling is necessary. The kit comes with a "step-tap" where the first threads are the same 14mm size as a spark plug; thus, aligning and starting the tap is a no-brainer. All that needs to be done is to thoroughly grease the lans and grooves of the tap before threading it into the head (the grease will catch the shavings and keep them from falling into the cylinder). The larger section of the step tap will cut the threads for the insert. Once the larger threads are cut, you leave the tap in place and overlay a seat-cutter on it and prepare the seat around the new hole. Once this is done, withdrawing the step tap removes the shavings as well. At this point you can vacuum the cylinder out with a shop-vac but I found this unnecessary since I didn't see any shavings on top of the piston. After cleaning the prepared hole, you oil the insertion tool, lightly thread a repair insert on the tool, and then screw the insert into the prepared hole. It is impossible to install the insert too far because it has a flange/flare that limits how far it will go. There comes a point where a lot of force is required to turn the insertion tool. This is the point where the unfinished threads at the deepest end of the insert are cold-rolled to expand and seat the insert, these cold-rolled threads keep the insert from backing out as a coil would. When the insertion tool spins freely, the installation is complete. You simply remove the insertion tool, inspect the seat, and install the spark plugs per normal procedures. If you ever need to remove the insert, it can be backed-out using a counter-bore screw extractor or drilled out with an appropriate drill/tap. Basically, this repair seems to be permanent. The recessed spark plugs on the Miata require that the kit be the "extended reach" kind (p/n 4412E); otherwise the tools are too short and won't work. The thread inserts themselves are of a specific length and cannot be shortened. In my case, I used the 14mm diameter X 15mm length (p/n 44129) for my spark plugs which are NGK BKR5E. The tool is expensive but the inserts are fairly cheap.

Under 30 minutes to remove completely


bron


:schrik: ....al zal ik zelf voor mijn eigen gemoedsrust, toch zeker een stofzuiger en een luchtspuit er door heen halen....

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Uitgelopen bougie ("helicoil" M10 x 1,0 x 15mm

di aug 11, 2009 00:39

Zelf heb ik geen ervaring met Helicoils oid. Maar als ik het verhaal lees, zuiger niet in BDP in verband met ruimte die nodig is voor het gereedschap.
The repair can be done on the car, just make sure that the cylinder to be repaired is not at TDC so that there is room for the tools.
Wurth heeft op blz 11 nog meer M10x1 bussen met lengtes van 6,2, 9 en 15mm. En die laatste zal jij nodig hebben.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Uitgelopen bougie ("helicoil" M10 x 1,0 x 15mm

di aug 11, 2009 20:01

Don Z, bedankt voor je reactie. Ik heb Wurth NL vandaag gebeld en gevraagd waarom de set in de catalogus op pagina 8 spreekt over zowel M10 als M14x1,25.

Tegelijk de vraag gesteld of het nu leverbaar is met inhoud van 15mm inserts en of het een diepliggende bougiekit betreft. Men heeft er even de tijd voor genomen en is zeer behulpzaam geweest aan de hand van mijn fax.
Uitkomst: het is zetfout in de folder en betreft wel degelijk M10x1.0 op pagina 8. Alleen geen extended version, helaas. Levertijd vanuit Duitsland zou 3-5 werkdagen in beslag nemen. Prijs was moelijk te indiceren want als particulier kun je geen rechtstreeks zaken doen. In elk geval een goede ervaring met de service van Wurth!

Rechtstreeks contact gezocht met Time-Sert in de USA middels contactform, afwachten of zij overzees leveren.

Ik ga verder zoeken, zo lijkt Mercedes ook problemen te kennen met de gloeistiften M10x1.0 in hun CDI motoren... kijken hoe ze dat oplossen. Ook de plaatselijke automaterialenzaak doet nog zijn best voor een oplossing.

N.b. twee van de drie gebelde dealers hier in de buurt hadden dit nog nooit aan de hand gehad en konden geen advies geven. De derde (overigens Fiat dealer) vertelde dat bij hun de kop gelicht en weggebracht werd.

Ondertussen blijven alle tips welkom, groet Leo

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: Bougiedraad reparatie Twin Spark 16V

do aug 13, 2009 21:58

Okay, voor degene die dit volgen de tussenstand:

De locale automaterialenhandel uit Zwijndrecht is erg meedenkend geweest en heeft zonder verplichting een set gloeibougiedraad reparatiebussen laten komen van Midlock voor o.a. Alfa, BMW en Mercedes.
Het zijn 14mm busjes, zwart staal, zonder kraag en de buitendraad is niet volledig: er zit een gladde kant van een mm of 4 aan de onderzijde van de buitenkant. Er zit een ruimer bij en een aparte tap met allebei een conisch begin voor goede centrering en een staaf koelpasta.

Omdat er geen kraag haaks op de bovenkant zit, maak ik me een beetje zorgen over te diep indraaien en compressieafdichting. Dat eerste zou nog op te vangen zijn door de tap niet helemaal "door" te draaien, dat vereist geduld door telkens de tap er weer uit te halen.
Daarnaast twijfel ik over het feit dat er zo weinig draadgangen straks in de kop dragen. Anderzijds, dit is diesel ontworpen, dus compressie zou geen probleem mogen zijn.

Ondertussen heb ik telefonisch contact gehad met Time-Sert USA nadat er direct werd gereageerd op een ingevuld contactform op hun website. Normaal werken ze met distributors, maar willen helpen nadat ik heb uitgelegd dat Wurth niet het hele assortiment importeert.
Ik heb per fax een offerte gevraagd naar de prijs inclusief shipping. UPS zou binnen een week moeten kunnen leveren, echter ik hoor om mij heen dat de douane erg kan vertragen? Wie heeft hier ervaring mee?

Groet, Leo

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Bougiedraad reparatie Twin Spark 16V

do aug 13, 2009 23:38

Het zou moeten kunnen met de Midlock set: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=5060

---
Eric

Gebruikersavatar
FeleMele
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 20:52
Locatie: Aartselaar

RE: Bougiedraad reparatie Twin Spark 16V

vr aug 14, 2009 04:26

Wat het tappen betreft zou ik de desbetreffende cilinder in uitlaat zetten zodat je de bramen langs je uitlaatpoort weer naar buiten kan blazen met perslucht !

Waar ik werk, hebben we dit soortgelijke probleem gehad bij een peugeot 105 en dit hebben we velvolgens opgelost d.m.v een soort insertschroefdraad met een klein kraagje rond, zodat deze niet kan doordraaien. dit in samenwerking met wat locktide en de nodige kilometers is dat busje (vervangschroefdraad) vast komen te zittten door de koolresten en de locktide.

Verder heb ik deze auto nooit meer gezien en ga i ker van uit dat het probleem zich niet meer voor doet en de bougiewissel vlekkelos verloopt ?

Hoop dat ik je hiermee een beetje help. Heb je topic niet heel erg uitvoerig gelezen, maar als je al naar de parts shop bent gegaan etc...

Anyway ben net thuis en ga eens pitten !

Ciao !
Alfa Romeo 33 1.7 16V P4 - 1992
Alfa Romeo 156 sw 1.9 JTD 16v - 2005
Alfa Romeo 147 JTD 8v - 2004 ( 210 PK/430Nm)
Alfa Romeo Berlina 1750 - 1969
Alfa Romeo 75 TB Prima seria - 1986

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

Re: RE: Bougiedraad reparatie Twin Spark 16V

vr aug 14, 2009 19:47

Wat het tappen betreft zou ik de desbetreffende cilinder in uitlaat zetten zodat je de bramen langs je uitlaatpoort weer naar buiten kan blazen met perslucht !Ciao !
Leg eens uit wat je bedoelt met de cylinder in 'uitlaat' zetten?

Als je de motor zo draait dat de uitlaatklep openstaat lijkt het mij nog sterk dat je met perslucht alle bramen omhoog, langs de klep de uitlaat in kunt krijgen.

Anyway, volgens mij is de kit van Midlock inderdaad prima geschikt voor deze reparatie. Kameraad van mij heeft deze set ooit eens gebruikt voor een alfa 164 v6 24, voor een cylinder in de achterste kop en dat werkte prima.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Bougiedraad reparatie Twin Spark 16V

vr aug 14, 2009 20:10

Bedankt voor het meedenken en een 24v heeft toch geen M10 bougies of zit ik er nu naast? M14 leveren ze inderdaad wel bij Midlock.

Ondertussen besloten te gokken dat UPS zijn timetabels waar gaat maken. Lift off dus vanuit de USA, moet zeggen dat het telefonisch en faxverkeer met Time Sert goed is verlopen [-o<

Lukt het niet voor volgend weekend, dan ga ik voor de hierboven aangehaalde 14mm lange busjes voor een gloeibougie van Midlock. Vakantie staat voor de deur ondertussen.

Gebruikersavatar
FeleMele
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 20:52
Locatie: Aartselaar

Re: RE: Bougiedraad reparatie Twin Spark 16V

za aug 15, 2009 15:22

Wat het tappen betreft zou ik de desbetreffende cilinder in uitlaat zetten zodat je de bramen langs je uitlaatpoort weer naar buiten kan blazen met perslucht !Ciao !
Leg eens uit wat je bedoelt met de cylinder in 'uitlaat' zetten?

Als je de motor zo draait dat de uitlaatklep openstaat lijkt het mij nog sterk dat je met perslucht alle bramen omhoog, langs de klep de uitlaat in kunt krijgen.

Anyway, volgens mij is de kit van Midlock inderdaad prima geschikt voor deze reparatie. Kameraad van mij heeft deze set ooit eens gebruikt voor een alfa 164 v6 24, voor een cylinder in de achterste kop en dat werkte prima.
Als je met je persluchtpistool met lange snuit zegnmaar omringt met een rubber die het bougiegat afdicht, kunnen de bramen enkel en alleen de cilinder velaten door de uitlaatpoort hoor. Je verwacht toch niet dat de bramen weer uit het bougiegat gaan komen wanneer je langs die weg perslucht blaast ? (als alle kleppen gesloten zouden zijn )

Anyway, dat terzijde. Aan Leo, veel succes en houd de moed er in ! De aanhouder wint altijd !

Groetjes Felice
Alfa Romeo 33 1.7 16V P4 - 1992
Alfa Romeo 156 sw 1.9 JTD 16v - 2005
Alfa Romeo 147 JTD 8v - 2004 ( 210 PK/430Nm)
Alfa Romeo Berlina 1750 - 1969
Alfa Romeo 75 TB Prima seria - 1986

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Bougiedraad reparatie Twin Spark 16V

ma aug 17, 2009 19:26

You won't believe it, but they kept promise :!:

TIME SERT FASTENER CO., INC. Reno USA heeft een fantastische customer service =D> Thank you :D

Vanmorgen om 10 uur, binnen 3 dagen en nota bene inclusief een weekend, stond UPS op de stoep hier in NL. Met het begeerde pakketje en, dat was even minder maar on-ontkoombaar, een onverwachtse Hollandse factuur met BTW en provisie. Enfin, beter duur dan niet te koop.

Zodra het gelukt is en ik eindelijk een gemakkelijke manier heb gevonden meerdere foto's op het net te zetten, laat ik jullie het resultaat zien. Mischien kan ik anderen er dan ook nog mee van dienst zijn.

Voor nu: bedankt voor het meedenken en de bemoedigende woorden, ik zag het vorige week namelijk somber in. Nu komt het vast goed. :jumping:

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Bougiedraad reparatie Twin Spark 16V (gelukt!)

vr aug 21, 2009 22:03

Het is gelukt \:D/ \:D/

Nogmaals foto's volgen als ik iets meer tijd heb, maar ik ben als volgt te werk gegaan:

De deep hole kit M10 (Time Sert p/n 4010E) wijkt in de uitvoering af van hun andere spark plug kits. In die zin dat de tap geen ruimer en tap ineen is en dat de zittingfrees niet over de tap heen geplaatst wordt als de tap volledig is ingedraaid. Ze hebben op hun site een prachtig filmpje, maar dat geldt dus niet voor deze kit.

De kit bestaat om te beginnen uit een getrapte boor. De 1e stap boort de oude draad weg (kwamen nog aardige krullen uit), de 2e stap is slechts een enkele mm verder boren zodat er een verdiept bed ontstaat.
De juiste diepte wordt bepaald door een (aanslag)kraag, echter die past niet in een TS kop ... :evil: Hij is voor de laatste mm's net te dik zonder er eerst een fractie af te halen middels een draaibank. Zonder modificatie kom je dus niet diep genoeg :!:

De boor en tap zijn zo lang dat de zuiger in BDP laten staan NIET gaat, met dank aan de tip van ericj die mij verwees naar het andere topic waarin iewke156 waarschuwde voor zijn per ongeluk beschadige kleppen of zuiger :schrik: . De zuiger heb ik dus halverwege de arbeidsslag moeten zetten (kleppen dicht houden gaf mij een beter gevoel qua maximale druk om snippers eruit te kunnen blazen, gewoon via het bougiegat).

Ik heb WD40 gebruikt voor het ruimen en het tappen, tussendoor de boor en ook de tap (3 omwentelingen in, 1/4 terug, enz.) er een enkele keer helemaal uitgehaald voor het verwijderen van de krullen. Vet heb ik niet gebruikt, WD40 plakte voldoende en lost later weer gemakkelijker op met remmenreiniger.

Daarna heb ik ruim remmenreiniger gebruikt i.c.m. een luchtspuit met lange tuut (door het gat heen en naast liggende bougie eruit. Moet zeggen dat er behoorlijk wat snippertjes uit komen en dat ik nooit zou riskeren zonder luchtspuit of stofzuiger te werk te gaan, zoals de MAZDA review van hierboven. Als laatste heb ik zekerheidshalve een stuk vacuumslang ge-ductape-ed aan de stofzuiger.

Het busje, de insert, is van verkoperd staal waarvan de binnenste schroefdraad onvolledig is (laatste 3 gangen of zo). Door het busje met een speciaal, 8-kantig, indraaigereedschap te plaatsen, gaat het eerste stuk soepel. Totdat de kraag van de bus in het bed aanloopt en het gereedschap daarna nog eens doorgedraaid is tot aan die laatste gangen loopt de weerstand op. Doordraaien totdat de weerstand weer afneemt en de bus is daarmee mechanisch geborgd. Zoals de fabrikant ook voorschrijft: zonder Loctite o.i.d.

De insert is er van buiten 100% vetvrij ingezet, de binnenkant volgens voorschrift lichtjes met moterolie gesmeerd (om die laatste gangen te snijden). Daarna nogmaals voor de laatste keer ontvet met remmenreiniger en uitgeblazen en de stofzuiger.

De eerste keer met een oude bougie getest en goed bevonden. Nu zit de nieuwe bougie erin en hij loopt weer.

Foto's zeggen meer dan woorden, die houden jullie tegoed (ik moet eens verdiepen in een alternatief voor tinypic). Dan kan ik ook meer vertellen of er geen streep getrokken is een cilinder, als ik na een paar duizend nog geen olie heb hoeven bijvullen [-o<

Operatie voor zover helemaal geslaagd :D
Met dank aan een ervaren oud-collega en zijn onverwachtse "emotionele" ondersteuning op een late avond en dank aan de automaterialenzaak die zonder afname verplichting het voor een dieselplug bedoeld andere setje bestelde.

Terug naar “Algemene Technische vragen”