Als je wikipedia als bron aanhoudt val een ding heel sterk op.
Door top designers in te huren heeft Alfa zich altijd weten te onderscheiden van de massa. Daarbij hebben ze altijd lekkere motoren gebouwd.
Daardoor onder ander zijn wij verknocht aan het merk.
De kritiek die door vele van ons ontstaat op ons merk komt volgens mij door de gedwongen marktwerking van concurentie.
Door met gezamelijke merken onderstellen en plateau's te onwikkelen waar koetsen op geplaatst worden en waar motoren in gehangen worden die ook nog eens gezamelijk ontwikkeld zijn kan Alfa zich zeer moeilijk meer onderscheiden.
Volgens mij is dat ingezet in de periode vanaf 1986 dat FIAT, Alfa overnam van het overheidsbedrijf Finmeccanica.
Denk even aan de Tempra en de 155, de 164, lancia thema en de Saab 9000 en zo kan ik nog wel even een tijdje doorgaan.
Het voordeel in die tijd was dat er nog wel eens een motortje uit eigen fabriek kwam, als was dacht ik de diesel in de 164 van VM.
Ik denk dan ook dat Alfa niet zo gauw zal verdwijnen en ik zal altijd blijven vinden dat Alfa zich ondanks bovenstaande (noodgewongen) geschiedenis zich zal proberen te onderscheiden.
Zelfs in de racerij, als ze daar de kolder in kop krijgen gaan ze net zoals destijds met de 155 gewoon weer met een model ergens een titel ophalen.
Daarnaast hebben we ook nog eens altijd onze eigen keuze ( voor mij liever een 164 dan een SAAB9000)
En als het dan echt helemaal afgelopen zou moeten zijn met nieuwe modellen dan moet mijn Juulekke maar wat vaker naar de spuitert
Peter