Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

vr jul 03, 2009 21:58

Jep, en die foutmelding is ook niet te wissen. De andere foutmeldingen blijven nu wel weg. Hoe ziet die klep er uberhaupt uit?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

za jul 04, 2009 22:19

Net nog eens even goed gekeken, maar geen idee waar het stekkertje op zou moeten of dat er iets mist ofzo. Heb maar even fotootje gemaakt in de hoop dat iemand weet waar deze naar toe moet leiden.... Please help!

Afbeelding
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

za jul 04, 2009 23:11

Nog een plaatje wat ik al googlend vond van een 156 2.0 blok. Naast het reservoir voor de vloeistof voor de stuurbekrachtiging zie ik een rond ding, en die zit er bij mij niet. Daar zal t stekkertje wel in moeten...Maar wat is t? Plaatje:

Afbeelding
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 17:42

Niemand enig idee?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 17:55

Ik laat het je zsm weten!
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 19:05

Dat is een vacuüm pot die electrisch gestuurd word.

Als ik mij niet vergis zit aan die pot een stangetje wat een klep in het luchtfilterhuis bediend.
Dus dat is de melding die je krijgt, als er niets aan een stekkertje zit kan de ECU ook geen klep zien/bedienen.

Ik duik even in mijn rommelkelder, misschien heb ik die klep nog wel 1 los liggen.

Btw, als ze de vacuüm aansluiting niet hebben afgedopt dan trek je veel valse lucht, arm mengel dus foutmelding lambdasonde.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 19:12

Dit mis je dus. :roll:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 19:49

Hartelijk dank voor de moeite van het uitzoeken! Ben er enorm mee geholpen! Maar eigenlijk ook niet, want ik weet nu waarom die weg is. De heren van Madeno hebben er destijds een open luchtfilter ingebouwd dus die hele klep is met het luchtfilterhuis verdwenen. En weet ik dus ook nog steeds niet wat er mis is. Wel ging vanochtend het injectielampje branden...Dat is ook weer nieuw...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 20:06

Ah, al niet meer nodig zie ik :wink:
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 20:24

Hartelijk dank voor de moeite van het uitzoeken! Ben er enorm mee geholpen! Maar eigenlijk ook niet, want ik weet nu waarom die weg is. De heren van Madeno hebben er destijds een open luchtfilter ingebouwd dus die hele klep is met het luchtfilterhuis verdwenen. En weet ik dus ook nog steeds niet wat er mis is. Wel ging vanochtend het injectielampje branden...Dat is ook weer nieuw...
Het zal me verbazen als Madeno dat gedaan zou hebben. Die zijn namelijk goed genoeg om dan ook de software aan te passen zodat je auto niet inhoudt en de foutmelding uit te zetten. Ik zou het eens lekker terugbouwen en dan nog eens proberen, het zal me niets verbazen als je ineens meer vermogen hebt.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 20:53

Misschien heb je gelijk, maar ik vermoed dat het ding er nooit op heeft gezeten. Ga nu eens de ECU resetten, misschien dat dat helpt.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 21:14

Die klep zit op/in het spruitstuk.
Het luchtfilter en behuizing zit voor de versnellingsbak.

Kijk eerst maar eens of de vacuümslang afgedopt is en of de klep dan ook geblokeerd is.
Het lijkt mij dat het motormanagment het niet echt leuk vindt als die klep staat te klapperen.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 22:06

Dus als ik het goed begrijp dan bedient het zwarte ding dat ik mis een klep die tussen de inlaat van cyl 1 en 2 zit? Waar loopt die vacuum slag naartoe? Ik hem niet vinden namelijk. Uit de tekeningen bij Tuynder wordt het me ook niet duidelijk hoe t nu precies moet zitten...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 06, 2009 22:16

Waar het slangetje precies naartoe gaat durf ik zo uit mijn hoofd niet te zeggen.
Zit er niet een stalen leiding op het spruitstuk geklemt die uitkomt bij het gasklephuis?

Ook de bewuste klep heb ik nooit gezien want ik heb het inlaatspruitstuk van een TS nooit gesplitst.

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Inhouden 156 2.0

di jul 07, 2009 06:53

De klep die bedient wordt door de vacuum actuator zit verborgen in je inlaatspruitstuk. Die klep verandert de lengte van het aanzuigtraject, maar dat gebeurt allemaal intern.
Vacuum slangetjes zijn altijd aangesloten op vacuum, wat je bij een benzine motor alleen kan vinden tussen gasklep en cylinderkop inlaatzijde. Het inlaatspruitstuk dus weer. Haal de zilveren sierkap/geluiddempkap van de bovenkant van je blok dan kan je het een stuk beter zien. Er zitten meestal nog geen dozijn slangetjes aan dus stuk voor stuk volgen moet kunnen, elk slangetje dat doodloopt zonder afgestopt te zijn is in ieder geval verdacht, als het wel afgestopt is kan het nog steeds verdacht zijn.

Waarschijnlijk is die vacuum actuator stuk gegaan en heeft iemand besloten het niet te maken terwijl het al gedemonteerd was.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”