Gebruikersavatar
Chili
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 10:30

Ombouwen kat-versie 75 TS '88

di mar 31, 2009 18:22

Buon giorno

Kan mij iemand vertellen hoe je een TS kan ombouwen om zo zonder kat te rijden? Ik wil er wat vermogen bij hebben...
Ik heb me laten vertellen dat je dan de LMM ook moet veranderen.?
Als dit zo is laat ik het erbij.

Arrivederci, Koen
Eerste bolide:
Renault R4 '78

Vroeger:
145 TD '94
1300 Gt junior '68
156 jtd sw '03
75 2.0 TS '88

Nu:
156 jtd sw '03
33 1.5 I.E. '93

Toekomst:

Giulietta 116 2.0?

Vroeger:

Ducati Mostro 900 carbu
Ducati 1098

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

di mar 31, 2009 18:28

Het emissie blokje van het Bosch Motronic ML 4.1 systeem

Een auto moet voor verschillende landen aan verschillende emissie eisen voldoen. Voor Nederland was het zo dat alle auto's op een gegeven moment voorzien moesten zijn van een 3-weg geregeld uitlaatgas emissie systeem. Kortom een katalysator en lambdasonde. De lambdasonde was nodig om de katalysator te beschermen tegen onverbrande brandstof. Anders zou de katalysator letterlijk verbranden. Een lambdasonde meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen en kan zodoende ervoor zorgen dat er precies genoeg benzine ingespoten wordt, dus niet te veel maar ook niet te weinig.

In Nederland golden alleen weer ander eisen dan bijvoorbeeld in België. Daar hoefde de auto's nog geen uitlaatgas regeling te hebben. De fabrikant moest dus iets verzinnen om een en dezelfde auto op verschillende markten met verschillende emissie eisen aan te bieden. Dit deden zij door het monteren van een soort doorverbindstekker in de kabelboom van het motormanagementsysteem. Zo kon men eenvoudig de inspuitcomputer duidelijk maken wat hij moest doen. Wel regeling of geen regeling, wat voor soort brandstof RON 91, 95 of 98. Dat was belangrijk voor de voorontsteking, anders kon de motor wel eens gaan pingelen. De 33 1.7 16v heeft bijvoorbeeld zo'n doorverbindblokje. Het blokje ziet eruit als een relais en is van kunststof. Het zit meestal in een oranje stekkervoet gemonteerd vlak bij de injectiecomputer. Alle 33 1.7 16v's hebben dit blokje met uitzondering van de allerlaatste ('94) versies. Hierbij is het in de kabelboom verwerkt. Dit is te herkennen aan zogenaamde "004" software. Dit is aangegeven op de sticker van de injectiecomputer. In Nederland kennen we 001 t/m 004 software. De 001 is al snel ge-update naar 002. 001 komt dus eigenlijk niet voor. 002 en 003 komen het meeste voor.

In Nederland werden zoals gezegd alleen 33 16v geleverd met de zogenaamde USA '83 norm of "U9". Dat wil zeggen 3-weg geregelde uitlaatgas emissies. Katalysator en lambdasonde. In de kabelboom vinden we daarom een geel blokje. Hieronder staat een overzicht en de configuratie die daarbij hoort.

Blauw: RON 91 met katalysator en lambda sonde. USA '83 norm.
Geel: RON 95 met katalysator en lambda sonde, USA '83 norm.
Rood: RON 95/98 ongelode benzine zonder katalysator en zonder lambdasonde, ECE norm.
Geen blokje: RON 98 ongelode of gelode benzine zonder katalysator en zonder lambdasonde.

Dit blokje is een typisch verschijnsel bij de Bosch Motronic ML4.1 systemen. Het komt ook voor op de 164 (tot '92) en de Alfa Spider met Motronic. Ook de 75 1.6/1.8/2.0 schijnt een dergelijk blokje te hebben Een 75 3.0 V6 en de SZ/RZ heeft 'm niet. Maar ondanks dat is de computer toch voorbereidt. Hieronder is een overzichtje gegeven van de pin nummers van de inspuitcomputer en de betekenis die te maken hebben met deze emissie eisen.

Pinnummer Signaal Betekenis Emissie norm

10 massa RON 95 loodvrij USA '83
10 vrij RON 98 loodvrij/loodhoudend ECE
27 massa Lambdasonde regeling aan USA '83
27 vrij Lambdasonde regeling uit ECE

ECE = Ongeregelde systemen (rood blokje)
USA '83 = Geregelde systemen (geel blokje, "U9" op kenteken).

LET OP: DIT GELDT ALLEEN EN UITSLUITEND VOOR MOTRONIC ML4.1 SYSTEMEN

Hoe maak je de aanpassing?
Heel makkelijk, blokje verwijderen.

Hoe maak je de aanpassing als er geen voorbereiding voor een blokje is?
Dan moet je de computerstekker openmaken en een onderbreking maken in de bewuste draden. Maak er dan een schakelaar tussen zodat je het weer eenvoudig in de orginele staat kan terug brengen (ivm APK). De pinnummers staan op of in de stekker afgedrukt.

Maar wat heb je hier nou aan ?
Bij de overgang van ongeregelde naar geregelde systemen zagen we bij vrijwel alle modellen en vermogens daling. Voor de 33 was dit van 137 naar 132 pk. Voor de 164 was het van 192 naar 184 pk. Waarom? RON 95 heeft een lagere klopvastheid dan RON 98 dus de ontsteking kon niet zo vroeg staan als daarvoor. Kortom vermogensverlies. Daarbij was het ook een bekend verschijnsel dat het verbruik iets omhoog ging. Dit kwam omdat er met een geregeld mengsel werd gereden, dus altijd lambda 1.00. Terwijl men onder verschillende omstandigheden best met een armer mengsel kan rijden.

Ongeregelde systemen waren ook voorzien van een luchtmassameter waar nog een potentiometer opzat om het CO af te stellen. Bij de geregelde systemen is deze stelschroef als het goed is afgestopt. Wanneer deze toch open blijkt te zijn en je maakt de aanpassing laat dan toch het CO even controleren en zo nodig af stellen op de waarde die voor een ongeregeld systeem geldt. Het kan namelijk best zijn dat een monteur aan deze schroef heeft zitten draaien (de schroef heeft bij "U9" geen invloed). Het inlaatsysteem moet dan natuurlijk wel in perfecte staat verkeren (geen valse lucht).

Een ongeregeld systeem heeft invloed op de werking en levensduur van de katalysator. Deze verbrandt bij een te rijk of te arm mengsel. Doe dit dus NIET als de katalysator nog gewoon onder de auto zit.


Bron: http://www.squadra-tuning.com/

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

di mar 31, 2009 19:07

Kat leeghalen helpt ook wat. en idd het emissieblokje verwijderen. Wat IK ook vind werken is lambdasonde loskoppelen. Sommige vinden het onzin :wink:
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
Chili
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 10:30

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

di mar 31, 2009 19:27

GRAZIE MILLE PER L'INFORMATIONE!
Eerste bolide:
Renault R4 '78

Vroeger:
145 TD '94
1300 Gt junior '68
156 jtd sw '03
75 2.0 TS '88

Nu:
156 jtd sw '03
33 1.5 I.E. '93

Toekomst:

Giulietta 116 2.0?

Vroeger:

Ducati Mostro 900 carbu
Ducati 1098

Gebruikersavatar
Chili
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 10:30

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

di mar 31, 2009 19:31

Ola, nog iets.

Enkel het blokje verwijderen is dus voldoende?
Of moet je er de kat dan ook uithalen?
Deze vraag om zeker te zijn.

Dank u
Eerste bolide:
Renault R4 '78

Vroeger:
145 TD '94
1300 Gt junior '68
156 jtd sw '03
75 2.0 TS '88

Nu:
156 jtd sw '03
33 1.5 I.E. '93

Toekomst:

Giulietta 116 2.0?

Vroeger:

Ducati Mostro 900 carbu
Ducati 1098

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

di mar 31, 2009 19:39

Om echt effect te krijgen wel lijkt me. Kat biedt weerstand. En anders gaat hij toch maar kapot door het te rijke mengsel.
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

di mar 31, 2009 23:42

Het blokje verwijderen merk je meer dan kat weghalen. Bovendien is kat leeghalen bij 75 geen leuke klus.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Speeder

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

wo apr 01, 2009 00:34

Ik zou de katalysator ertussenuit halen en er een mooie katvervanger voor maken. Wat misschien makkelijker is om een katloze middendemper van een 75 te scoren, kost ook geen drol meer nowadays. Blokje eenmaal verwijderd zal het rijke mengsel de kat iig vergallen, wat ik persoonlijk zonde vind. Daarnaast werkt een katalysator altijd nog als restrictor, en dempt hij tevens het geluid.

Gebruikersavatar
Chili
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 10:30

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

wo apr 01, 2009 07:15

En wat gebeurt er dan met de lambda sonde, indien ik de kat vervang door een gewone demper?
Eerste bolide:
Renault R4 '78

Vroeger:
145 TD '94
1300 Gt junior '68
156 jtd sw '03
75 2.0 TS '88

Nu:
156 jtd sw '03
33 1.5 I.E. '93

Toekomst:

Giulietta 116 2.0?

Vroeger:

Ducati Mostro 900 carbu
Ducati 1098

Speeder

Re: RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

wo apr 01, 2009 08:01

En wat gebeurt er dan met de lambda sonde, indien ik de kat vervang door een gewone demper?
Die komt te vervallen. Daar is tevens dan ook geen schroefgat meer voor aanwezig in het uitlaatsysteem. Voor de APK is dat geen probleem voor een '92. De lambdasonde heeft overigens ook geen functie meer als je het blokje verwijderd..

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4461
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

wo apr 01, 2009 12:57

Nog een aanvulling: leeg gehaalde kat geeft een lelijk blikkerig geluid. En leeghalen is nog rot werk ook.
Vervang gewoon de voorpijp voor een nieuwe katloze. Heb je ook gelijk weer een voorpijp die rond is in plaats van plat gedrukt zoals meestal.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

wo apr 01, 2009 13:25

ben ik het niet helemaal mee eens...

(ik zou alleen wel de kat behouden maar leeg kloppen, dan is hij zichtbaar nog aanwezig en heb je nooit gezeur omdat er wel een kat op je kenteken staat!!)

daarnaast maakte het bij mij een zwaar donker geluid in combinatie met loze pijp ipv tussendemper en met een magnum supersprint einddemper (dus absoluut geen blikkerig geluid, dan heb je alleen als je een standaard einddemper hebt)

en het leegkloppen is absoluut geen probleem, is 5 min werk bij een 75! Je pakt je kat en een dikke stalen pijp, je ramt een paar keer en het komt er allemaal netjes uit (het is alleen niet echt bevoordelijk voor je gezondheid!!!)


maar als laatst, merkbare pk's win je er niet mee vond ik....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

wo apr 01, 2009 16:54

Hij is wel een stuk lichter na het leegkloppen :lol:

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

wo apr 01, 2009 21:08

Aanvullend aan bovenstaand, de adviezen zijn gericht op de Nederlandse regelgeving. Wat zeggen de regels in Belgie m.b.t. het verwijderen of leeghalen van Kat?
In Nederland is het geen probleem voor de 75TS, als de CO waarde maar lager is dan 0.5%.
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88

wo apr 01, 2009 22:18

Aanvullend aan bovenstaand, de adviezen zijn gericht op de Nederlandse regelgeving. Wat zeggen de regels in Belgie m.b.t. het verwijderen of leeghalen van Kat?
In Nederland is het geen probleem voor de 75TS, als de CO waarde maar lager is dan 0.5%.
tja, dat voor NL is toch een discussie die we vaker gevoerd hebben...
als je een grote politie controle tegen komt waar ook een technische controle bij zit kan je zo maar met een kentekenbewijs waar een kat-code opstaat toch lelijk het schip in gaan als je geen kat meer hebt... Echter is de gemiddelde technische kennis (en zeker van een alfa 75) bij een agent dermate matig dan ze niet het verschil tussen dat dempertje van een katloze versie en een kat zullen zien....
(maar als ze moeilijk willen doen en ze hebben gezien dat je geen kat meer hebt, pakken ze je op een milieu delict en dan zijn de bekeuringen vrij hoog!)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”