Forza Trentatre
Full Member
Full Member

Alfa Romeo verlengt sponsoring motorsport

di mar 17, 2009 13:54

Ik lees zojuist op de website van Alfa Romeo dat men doorgaat met de sponsoring van het Superbike kampioenschap en het Ducati team.
Ik vraag me af waarom? Wat heeft een automerk in de motorsport te zoeken?

Men meent dat het de naamsbekendheid van het merk Alfa Romeo vergroot, maar is de motorsport dan het meest effectieve platform om dat te doen? Spreekt men hier niet een verkeerde/kleine doelgroep aan, namelijk motorliefhebbers? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kijk zelden naar de SBK en vraag me dan ook af of je wel zoveel naamsbekendheid verwerft door dit kampioenschap te sponsoren.

Kan men het geld niet beter besteden door de autosport te sponsoren of door meer geld te steken in algemene marketingactiviteiten voor het grote publiek? Want hoe vaak zie je nu een Alfa reclame op tv..? Steek het geld desnoods in andere activiteiten, zoals de ontwikkeling van nieuwe modellen. Dat geld kan goed gebruikt worden in deze economisch zware tijden.

Tot slot kun je ook stellen dat het een beetje beschamend is dat Alfa wel geld steekt in het Ducati team en het Superbike kampioenschap, maar niet meer in een eigen race afdeling/team... Een merk als Alfa Romeo hoort thuis in de autosport, bijvoorbeeld het WTCC of Le Mans (met de 8C 8)). Je zou het geld ook in een nieuwe raceklasse kunnen steken met Mito GTA's...De mogelijkheden zijn er voldoende. Misschien dat het bedrag dat men investeert in de SBK en Ducati veel kleiner zal zijn dan in een van de bovengenoemde voorbeelden, maar naar mijn mening levert dat meer op aan naamsbekendheid (en trouw blijven aan je afkomst).

Wat vinden jullie?
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Alfa155
Full Member
Full Member

RE: Alfa Romeo verlengt sponsoring motorsport

di mar 17, 2009 14:00

zat laatst sbk te kijken en de mito komt daar echt wel goed in beeld.. plus dat er overal langs de baan reclame staat.. en natuurlijk bij de uitreiking.. dan staat het podium ook vol alfa logo's...

maar ben het helemaal met je eens. Alfa zou zich met autoracen bezig moeten houden.. liefst in een wtc of dtm.. maar ja....
GTV 2.0 16v

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

di mar 17, 2009 14:15

Het autosportbeleid van Alfa is uitermate teleurstellend en 't feit dat men wel geld in motorsport en zeilen stopt is nog meer frustrerend .
Als je ziet hoe Renault bvb. e.e.a. aanpakt word ik groen van jaloezie .
Ook het feit dat Seat (in wtcc) en Audi & Peugeot (in LM) zich profileren als Dieselpioneers met de CommonRail technologie die Alfa introduceerde is hemeltergend .
Ik blijf hopen op 'n terugkeer naar't wtcc met de "149" voordat het kampioenschap teloor gaat en 'n cup met MiTo's of zo .
Het is mooi dat Abarth zoveel aandacht krijgt maar spijtig genoeg ook ten koste van Alfa ...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Dinky Boy
Miniaturista

di mar 17, 2009 14:16

Ik zou ook m'n naam liever op een positieve manier aan een dergelijk sportief evenement koppelen dan in het WTCC met te zware 159's achteraan gaan rijden.

Ik heb niks met motorrijden en motorsport maar kijk naar het SBK als ik weet dat het op de buis is: spannende races en coureurs die gewoon een gesprek voeren met de interviewer in plaats van plichtmatig antwoorden geven zoals bij de F1 rijders.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 17, 2009 14:34

ik ben wel motor gek (en ook zeker SBK-fan HAGA RULES!!!!)

denk dat dit een schijntje kost als een jaar WTCC meedraaien, SBK heeft ook met sportiviteit te maken (alleen maakt alfa geen echte leuke sportive auto's meer, dus zou WTCC ook nergens op slaan)...
zo kan je dus op alles gaan zeuren, maar wat ik dan echt onbegrijpelink vind is dat 2 merken uit 1 concern 2 compleet verschillende teams aan het sponseren zijn.... en dan zit fiat zelfs nog bij het Japanse Yamaha :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di mar 17, 2009 15:35

Inderdaad, liever trouw blijven aan de eigen racerij.
Maar de meeste motrorijders hebben daarnaast ook een koekblik.
Want ik ken er niet veel die ten allen dagen motorrijden.

Wat staat er dan leuk naast je Ducati? Een Alfa Romeo...

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 17, 2009 15:53

Ik ken de budgetten niet, maar ik vermoed dat sponsoring van het Ducati team een schijntje kost in vergelijking met het succesvol maken en houden van een team in (bijvoorbeeld) het WTCC. Alle sentimenten lopen over als ik aan het DTM tijdperk met de 155 denk, maar met een klein beetje financieel geweten is het niet waarschijnlijk dat er op dit moment geld is om dat te herhalen. Hoe hard je ook tegen de conjunctuur in wilt investeren...

Gegeven een beperkt budget is de keus inderdaad tussen goeie exposure krijgen met het sponsoren van een merk dat zijdelings associaties oproept met Alfa, of met eigen producten achteraan meerijden.

En ondertussen heel erg hard hopen dat er binnenkort toch weer fabrieksteams met Brera's, 149's, Mito's, 8C's of zelfs 169's in één of andere klasse vooraan mee rijden! En dat er van die racers ook straatversies (weer eens een échte GTA?) worden gemaakt. Dan wordt het weer heel veel leuker op straat!! :P
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Alfa155
Full Member
Full Member

di mar 17, 2009 16:11

las ergens dat racen in de btcc iets van 250.000 per jaar kost... en dat de meeste kosten te maken hebben met het steeds weer reviseren van de motor.. Weet ook bijna zeker dat dat bedrag voor de wtcc veel hoger zal zijn...

iemand enig idee hoevel het kost om ducatti te sponsoren???

Blijft wel dat met de sponsoring Alfa ook leuke marketingkansen heeft.. zie de 147 ducati corse...
GTV 2.0 16v

tommaso
Guru
Guru

di mar 17, 2009 16:24

Mogelijk dat de motorsport sponsering bedoelt is voor landen als Italie en Spanje waar ze compleet motorsport gek zijn.
Ook zullen wel genoeg liefhebbers in andere landen te vinden zijn.
Kijk zelf ook regelmatig naar de SBK.

De DTM werd destijds gesponsord vanuit Alfa Romeo Duitsland begreep ik.
Was een marketingtruc om de 155 onder de aandacht te brengen wat dus heel goed gelukt was.
Ook het touringcar avontuur met de 156 was zeer succesvol.
Zelfs met een auto die al uit productie was konden nog resultaten geboekt worden.

Op dit moment dus even stil maar wie weet wat er weer gaat komen.
Er was eerst sprake van een Mito cup maar of dat doorzet geen idee.
Beetje zoals de 147 cup die veel aandacht trok of de Duitse 147 diesel cup.

Dit jaar zullen wel weer een paar diesel Alfa's aan de start komen tijdens de 24h van de Nurburgring.
Echter prive inzet hoewel er in het begin fabriekswerk achter zat.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

timmeke alfa
Junior Member
Junior Member

di mar 17, 2009 21:27

het sbk sponseren is geen slechte zet van alfa om de sponsering met het sbk te verlengen.
Het sbk is ook aan een steile opmars bezig ivm toeschouwersaantalen, vermits dat de races spanender worden. Een ik ben er zeker van dat het sbk binnen 5 jaar evenveel volk zal trekken dan de moto gp.
Over de sponsering met fiat een yamaha kan ik zeggen dat dit voor 90% aan Valentino rossi ligt. Rossi heeft tamelijk hele goede banden met fiat, dat zie je ook aan zijn F1 testen met Ferrari. en in de rally's die hij rijd.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 17, 2009 21:38

Motorrijders en motorsport liefhebbers zijn over het algemeen liefhebbers van mooie en snelle dingen. Ik denk dus idd geen slechte zet om Alfa Romeo daar veel te blijven promoten te blijven profileren als een merk gebonden aan snelheid (motorraces) en stijl (bootraces)!

Kijk eens wat de ontwikkeling van een eigen race afdeling zal kosten. Dan heb je dus nog niks. Moet je nog rijders hebben, materiaal, een compleet team van minstens 50 man... Is echt wel vele malen duurder dan 'een beetje' sponsoring bij de motorraces...

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Hylke
Moderator
Moderator

di mar 17, 2009 23:38

Dus, Alfa Romeo vooruitstrevend door milieuvriendelijk racen (motor is tenslotte een schoner racemiddel) en ook nog eens economisch verantwoord!

Dat hebben ze slim bedacht, de crisis vooruit.
Netzoals ze met de JTD voor alles en iedereen uit marcheerden.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Aernoudt
Guru
Guru

wo mar 18, 2009 07:11

Hoeveel miljoen euro betaald alfa voor de SBK sponsoring eigenlijk ?
Daar kun je (bijvoorbeeld) echt wel een WTCC team voor hebben en in de traditie van het merk blijven. Ik heb op zich niks tegen de SBK sponsoring, vind het alleen niet slim, maar een merk met de race traditie als Alfa Romeo is het onwaardig om geen race team te hebben ! Tenzij de keuze definitief is om een 'lifestyle' produkt te worden wat het nu is"het ziet er mooi uit en lijkt sportief maar is het helaas niet...
De 159 is inderdaad veel te zwaar dus de hoop is op de Milano/149 gevestigd wat dat betreft voor de (nabije) toekomst.

En dan zijn er nog altijd mensen die vinden dat Fiat de redding voor Alfa is geweest :lol: ](*,)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa Romeo verlengt sponsoring motorsport

wo mar 18, 2009 10:11

Hoeveel miljoen euro betaald alfa voor de SBK sponsoring eigenlijk ?
Daar kun je (bijvoorbeeld) echt wel een WTCC team voor hebben en in de traditie van het merk blijven
nu hadden ze het laatst over budgetten en nu meen ik mij te herinneren dat het 6 miljoen p.j. was (laat alfa romeo voor de helft opdraaien is dus 3 miljoen per motor per jaar)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Alfa Romeo verlengt sponsoring motorsport

wo mar 18, 2009 10:22

En dan zijn er nog altijd mensen die vinden dat Fiat de redding voor Alfa is geweest :lol: ](*,)

Ik geef het ook niet graag toe,maar ik ben bang dat er zonder Fiat al jaren geen Alfa Romeo meer zou zijn............................. :shock: :?

Terug naar “Het Forum Café”