Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: getik in aandrijving tijdens afremmen Alfa 146

wo feb 18, 2009 09:25

... maar bij een aantal motoren heeft de rechter aandrijfas (de langste) een extra gelagerd steunpunt aan de motor.
Het is de linker as... vanmorgen van mijn vrouw gehoord dat het nu altijd is en dat koppeling intrappen ook niet meer helpt. Ze meldt ook dat het stuur erg trilt. Gisteren de auto in versnelling heen en weer geduwd en dan hoor je het ook.
Zaterdag de aandrdijfas maar eens losmaken en kijken of het geluid dan weg is.
[-o< Hopelijk is het wat mooi weer want ik moet het buiten doen...
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: getik in aandrijving tijdens afremmen Alfa 146

wo feb 18, 2009 16:05

Zolang je niet weet wat er exact loos is zou ik niet wachten tot zaterdag. Het klinkt best ernstig. Ik zou iig alle moeren ( ook de wielmoeren nog een keer ) en bouten controleren of ze vast zitten. Centrale moer op de aandrijfas ook. Of er geen meter meer mee gaan rijden.

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 18, 2009 17:59

Zolang je niet weet wat er exact loos is zou ik niet wachten tot zaterdag. Het klinkt best ernstig
Zaterdag betekent in dit geval ook niet mee rijden :D
Heb net een klein stukje gereden met de auto en op de oprit geparkeerd en wiel opgekrikt. Alles zit vast, geen speling in het wiel te voelen. Maar tijdens het rijden lijkt het net alsof er een enorme slingering in het wiel zit.
Ga de as maar eens demonteren, als het in de bak blijkt te zitten moet de as er toch ook af.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 18, 2009 18:05

Even op een hele andere boeg gooien..... slag in het wiel? (en dat die dus ergens tegenaan tikt, zoals remklauw of veerpoot)
Is zo gecheckt en/ of uitgesloten. :idea:

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 18, 2009 20:02

Aandrijfas aan bakzijde losgehaald. Lijkt weinig speling te zitten op de homokineet, alhoewel het zo lastig voelen is met het andere eind nog in de naaf. Wel kan ik de steekas uit de bak wat heen en weer bewegen en dan hoor je wat metalig geluid, speling op het dif of tandwielen lijkt het.
Maaarr... ik kon aan wielzijde wel de hele tijd een rammeltje horen dat ik niet kon localiseren. :-k Uiteindelijk bleek het de remschijf op de naaf te zijn: nadat ik de borging van de naafmoer probeerde los te krijgen ging de schijf los zitten (schroefje is immers verwijderd). Er blijkt een heel klein randje te zitten in het midden van de naaf. Als de schijf daar niet goed overheen gaat bij het monteren van het wiel (wielbout druk immers ook de schijf op zijn plek) dan kan de schijf heel iets scheef komen te zitten. Wielbouten kun je dan gewoon aanhalen. Als ik de schijf nu met de hand tegen de naafflens druk, dan kan ik toch de schijf iets bewegen en het geluid lijkt erg op wat ik in de auto hoor. En kan ook een slingerend gevoel veroorzaken. Voordat ik verder zoek eerst de klauw maar eens demonteren en zorgen dat de schijf goed gecentreerd en stijf tegen de flens aan kan zitten (misschien zit daar nu wel vuil). Achteraf vond ik de bouten opnieuw niet erg vast zitten, terwijl de garage ze eergisteren aangetrokken heeft en niets had gevonden.
[-o< O let it be. Hopelijk blijkt het geen wishful thinking.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 18, 2009 20:14

klinkt wel logisch. zou die slingering in het wiel wel verklaren als de schijf er een beetje scheef opzit. asvlakken en randen goed schoonmaken en maar gauw even voorzichtig uitproberen. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 18, 2009 20:40

Zitten er nu 4x98 velgen onder of toch 4x 100? Dit ivm met het niet goed centreren van de velg. De schijf mag gewoon niet bewegen als de wielbouten vast zitten. Kan ook niet overigens. Draadgat in de naaf is net zo groot als het gat in de schijf waar de bout doorgaat. Dat er dan geen boutjes inzitten die de schijf vasthouden mag ook geen probleem zijn.

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

za feb 21, 2009 14:44

Zitten er nu 4x98 velgen onder of toch 4x 100? Dit ivm met het niet goed centreren van de velg.
Er zitten 4x100 velgen op en een extra centreerring in het naafgat. Dat heeft al 2 jaar goed gezeten, en ga ik ook niet veranderen.
De schijf mag gewoon niet bewegen als de wielbouten vast zitten. Kan ook niet overigens. Draadgat in de naaf is net zo groot als het gat in de schijf waar de bout doorgaat.
Dat is niet waar, de gaten in de schijf zijn iets groter dan de schroefdraadgaten in de naaffles.
Dat er dan geen boutjes inzitten die de schijf vasthouden mag ook geen probleem zijn.
Nee, normaal gesproken niet. Is zoals aangegeven al 2 jaar met die auto het geval en bij mijn eigen 156 zitten er ook geen boutjes meer in. Zonder problemen.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

za feb 21, 2009 14:59

\:D/ :D
GEVONDEN!!

Gisteren de aandrijfas aan bakzijde maar weer vastgeschroefd, er was weinig te voelen aan de homokineten, en mijn vermoeden met de remschijf werd steeds groter.
Dus klauw en blokjes verwijderd, en de schijf van de naafflens gepakt.
Geconstateerd:
- glimmende randje net rond de verhoging op de naafflens (wat door de schijf heen steekt).
- binnenkant schijf niet helemaal lekker afgesleten.
- klauw kon niet erg makkelijk heen en weer schuiven, zat wat vast allemaal (2 jr. geleden voor het laatst los geweest....)
Dus de roestige randen van de remschijf met staalborstel op de boor gereinigd, remzadel en remblokhouder idem op de kritische plekken. Vervolgens netjes alles in het kopervet weer gemonteerd. Meteen valt op dat de klauw een eind verder geschoven is over zijn geleidepennen.
Schijven netjes vastgezet met boutjes. Toen geen geluid meer te horen als ik er met de vuist tegenaan bibberde (was eerst wel zo). Boutjes helaas weer verwijderd (past niet in de velg, nu op zoek naar inbusboutjes) en wiel gemonteerd en vrijhangend wielbouten aangetrokken met het juiste moment. Daarna proefritje en het geluid is weg !!!

Achteraf denk ik dat het volgende was gebeurd:
- schijf net iets scheef op de naafflens
- wielbouten klemmen schijf wel vast, maar deze zit er toch heel iets scheef tussen (schrank)
- klauw zit ook wat vast, door kleine slingering in de schijf komt deze telkens tegen een blokje aan maar die gaat niet opzij
- schijf komt daardoor telkens tegen de naafflens aan, metaal op metaal. Een hele kleine speling kan al voor gerammel zorgen.

't Is even afwachten maat tot nu toe gaat het goed.

Van het voorjaar schokbrekers en onderste wieldraagarmen doen, die zagen er toch ook niet al te best uit...
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”