GEVONDEN!!
Gisteren de aandrijfas aan bakzijde maar weer vastgeschroefd, er was weinig te voelen aan de homokineten, en mijn vermoeden met de remschijf werd steeds groter.
Dus klauw en blokjes verwijderd, en de schijf van de naafflens gepakt.
Geconstateerd:
- glimmende randje net rond de verhoging op de naafflens (wat door de schijf heen steekt).
- binnenkant schijf niet helemaal lekker afgesleten.
- klauw kon niet erg makkelijk heen en weer schuiven, zat wat vast allemaal (2 jr. geleden voor het laatst los geweest....)
Dus de roestige randen van de remschijf met staalborstel op de boor gereinigd, remzadel en remblokhouder idem op de kritische plekken. Vervolgens netjes alles in het kopervet weer gemonteerd. Meteen valt op dat de klauw een eind verder geschoven is over zijn geleidepennen.
Schijven netjes vastgezet met boutjes. Toen geen geluid meer te horen als ik er met de vuist tegenaan bibberde (was eerst wel zo). Boutjes helaas weer verwijderd (past niet in de velg, nu op zoek naar inbusboutjes) en wiel gemonteerd en vrijhangend wielbouten aangetrokken met het juiste moment. Daarna proefritje en het geluid is weg !!!
Achteraf denk ik dat het volgende was gebeurd:
- schijf net iets scheef op de naafflens
- wielbouten klemmen schijf wel vast, maar deze zit er toch heel iets scheef tussen (schrank)
- klauw zit ook wat vast, door kleine slingering in de schijf komt deze telkens tegen een blokje aan maar die gaat niet opzij
- schijf komt daardoor telkens tegen de naafflens aan, metaal op metaal. Een hele kleine speling kan al voor gerammel zorgen.
't Is even afwachten maat tot nu toe gaat het goed.
Van het voorjaar schokbrekers en onderste wieldraagarmen doen, die zagen er toch ook niet al te best uit...