Hou bedrijfsvoering en een auto hart en liefde voor het merk nou eens uit elkaar.
Met alle respect hoor, maar je bedrijf gaat niet ineens rendement draaien als je er een paar prachtige klassiekers in de showroom zet. Of als je een insteek hebt van die nieuwe auto's met hun klote GM componenten hoef ik hier niet te zien. Dan moet je geen officieel dealer worden. Wat is het bestaansrecht van een dealer, voornamelijk after-sales, daarna sales. Je wilt in after-sales echt geen oude 33's in je werkplaats, alles zit vast, klant wil tot de cent af precies weten wat hij moet betalen, onderdelen slecht verkrijgbaar en grote kans dat je gewoon moet toeleggen op dit soort reparaties. Ik heb het meegemaakt bij een zeer gerenommeerd Duits merk. Wat wil je wel, de 156 en eventueel nog de 145 / 146. Wij zijn hier op het forum allen ontzettend schijnheilig, want waar brengt 80% van ons hun 156 heen? Juist, niet naar de dealer, maar naar een specialist. Of beter nog, we doen het zelf! Want we leven allemaal nog in de perceptie dat de officiële Alfa dealer verschrikkelijk duur is. Dus eigenlijk doen wij de liefhebbers die ons merk moeten ondersteunen net zo hard mee aan het afbreuk van de dealers. Ik geloof dat er meer specialisten zijn dan dealers.....
Sales is niet hetgeen waar een dealerbedrijf op draait, After Sales wel! De tegenvallende verkoopcijfers zouden niet de hoofdreden moeten zijn van terugval. Dan moet je pro actiever gaan draaien met je after sales. Dit is overigens wel abstract gezien en makkelijker gezegd dan gedaan.
Maar.... we vinden het wel allemaal heerlijk om rond te lopen in de showrooms van de officiële dealer, en dan tegen de verkoper zeggen dat ze vroeger velen malen beter waren die Alfa's, en verontwaardigd zijn als de verkoper niet weet wat een transaxle is. En dan kunnen we hier gaan klagen over hoe slecht de dealers wel niet zijn.
Boven een importeur staat nog altijd een organisatie die de richtlijnen op heeft gesteld en hieraan heeft een importeur te voldoen. Ik geloof het best hoor, dat die tegels duur zijn blabla. Maar het dealernetwerk van Alfa was toch ook wel een beetje een zooitje. Berlinista, vraag eens aan die bekende van je wanneer hij het laatste een investering heeft moeten doen in zijn showroom aankleding? Waarom denken we dat Kroymans Alfa heeft overgenomen van Fiat? Alfa was gewoon verschrikkelijk ondergeschoven, panden waren smoezelig en vies, bij veel panden dacht je dat je in de showroom van een handelaar stapte ipv een officiele Alfa Romeo dealer. Kijk eens om je heen, alle andere merken (Fiat inmiddels ook) hebben panden met een verschrikkelijke chique uitstraling. Moet Alfa hierbij dan achterblijven omdat voor ons alleen het merk en prestaties van belang is? Kijk eens naar dealer Stemerdink in Veenendaal (kom ik dagelijks langs), dat ziet er toch prachtig uit? Zo hoort toch een Alfa dealer eruit te zien, dat is merkwaardig!
Ik zal nu wel een hoop mensen tegen de schenen geschopt hebben, en misschien zie ik het wel ontzettend zwart wit. En het is niet mijn bedoeling om mensen te beledigen, vergis je niet, ik vindt het vreselijk dat één van de meest bekende en legendarisch Alfa dealer het verschrikkelijk zwaar heeft. Maar open je ogen, Toyota dealers (ja die hebben zo'n hybride geval ding!) gaan ook failliet, het is niet alleen Alfa.
Ik zit niet in de doelgroep van Alfa Romeo met mijn oude slopers, en het maakt mij niet uit waar mijn 33 in onderhoud is, als het maar een specialist is. Ja, want een dealer heeft a) niet de kennis meer van zo'n auto, en b) zijn ze daarom vaak al veel te duur. Ik ga daarom ook niet oordelen over het functioneren van de importeur en het bedrijf Fiat.
ik ben het geewoon met je eens!!!
echter, mijn specialist was ooit een dealer en is subdealer geworden en is nu gewoon specialist (met supdealer funktie). het erge is alleen dat deze man met monteur een soort 1 mans bedrijfje hebt sinds ´78 met een hele goeie monteur erbij. toen alfa nl/fiat nl dacht dat het netwerk opgeschrieft most worden istie snel van dealer naar specialist gegaan. waarom. deze man heeft het geld niet voor marmer nieuw pand meerdere verkopers in pak en monteuren in schoon overal. nee deze man doet het gewoon zoals hij het 30 jaar doet, alfas maken, onderhouden en repareren. en als je een 33 lampje wil hebben... dan kijktie ff in de pc (tegenwoordig) en heeftie m hoogst waarschijnlijk nog op de plank liggen.
verder klopt het wel. we verzieken het gewoon zelf. voornamelijk de mannen die vinden dat een alfa tot de 75 een alfa was (met alle respect overgens, ieder z zn mening) maar het merk moet wel blijven bestaan!!!! vergelijk het eens met onze duitse vrienden, vag bijv. die maken 1 model per segment en zetten er 40 verschillende plaatjes op. is dat dan wat we willen??? dan doet fiat het nog best aardig.
alleen tegen wanbeleid in nl (wat naar mijn mening al 100 jaar is bij alfa) is niks te doen. en het word er ook niet echt beter op.