Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 01:03

Stilletjes huil ik van binnen. In de jaren 70 en 80 waren de auto's kwalitatief veel minder, maar hadden een hart. Nu wordt het merk geregeerd door tarwanten die niets met dat hart hebben maar wel met pegels en de jacht naar "de premiummerken" Laat die merken voor wat ze zijn en maak weer auto's met een ziel die meer power uit een blokje persen dan een ander. Of ben ik blijven hangen in iets wat sentiment heet. Heren maak me wakker of laat me in het idee dat vroeger alles anders (beter???) was.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 11:18

Hou bedrijfsvoering en een auto hart en liefde voor het merk nou eens uit elkaar.

Met alle respect hoor, maar je bedrijf gaat niet ineens rendement draaien als je er een paar prachtige klassiekers in de showroom zet. Of als je een insteek hebt van die nieuwe auto's met hun klote GM componenten hoef ik hier niet te zien. Dan moet je geen officieel dealer worden. Wat is het bestaansrecht van een dealer, voornamelijk after-sales, daarna sales. Je wilt in after-sales echt geen oude 33's in je werkplaats, alles zit vast, klant wil tot de cent af precies weten wat hij moet betalen, onderdelen slecht verkrijgbaar en grote kans dat je gewoon moet toeleggen op dit soort reparaties. Ik heb het meegemaakt bij een zeer gerenommeerd Duits merk. Wat wil je wel, de 156 en eventueel nog de 145 / 146. Wij zijn hier op het forum allen ontzettend schijnheilig, want waar brengt 80% van ons hun 156 heen? Juist, niet naar de dealer, maar naar een specialist. Of beter nog, we doen het zelf! Want we leven allemaal nog in de perceptie dat de officiële Alfa dealer verschrikkelijk duur is. Dus eigenlijk doen wij de liefhebbers die ons merk moeten ondersteunen net zo hard mee aan het afbreuk van de dealers. Ik geloof dat er meer specialisten zijn dan dealers.....

Sales is niet hetgeen waar een dealerbedrijf op draait, After Sales wel! De tegenvallende verkoopcijfers zouden niet de hoofdreden moeten zijn van terugval. Dan moet je pro actiever gaan draaien met je after sales. Dit is overigens wel abstract gezien en makkelijker gezegd dan gedaan.

Maar.... we vinden het wel allemaal heerlijk om rond te lopen in de showrooms van de officiële dealer, en dan tegen de verkoper zeggen dat ze vroeger velen malen beter waren die Alfa's, en verontwaardigd zijn als de verkoper niet weet wat een transaxle is. En dan kunnen we hier gaan klagen over hoe slecht de dealers wel niet zijn.

Boven een importeur staat nog altijd een organisatie die de richtlijnen op heeft gesteld en hieraan heeft een importeur te voldoen. Ik geloof het best hoor, dat die tegels duur zijn blabla. Maar het dealernetwerk van Alfa was toch ook wel een beetje een zooitje. Berlinista, vraag eens aan die bekende van je wanneer hij het laatste een investering heeft moeten doen in zijn showroom aankleding? Waarom denken we dat Kroymans Alfa heeft overgenomen van Fiat? Alfa was gewoon verschrikkelijk ondergeschoven, panden waren smoezelig en vies, bij veel panden dacht je dat je in de showroom van een handelaar stapte ipv een officiele Alfa Romeo dealer. Kijk eens om je heen, alle andere merken (Fiat inmiddels ook) hebben panden met een verschrikkelijke chique uitstraling. Moet Alfa hierbij dan achterblijven omdat voor ons alleen het merk en prestaties van belang is? Kijk eens naar dealer Stemerdink in Veenendaal (kom ik dagelijks langs), dat ziet er toch prachtig uit? Zo hoort toch een Alfa dealer eruit te zien, dat is merkwaardig!

Ik zal nu wel een hoop mensen tegen de schenen geschopt hebben, en misschien zie ik het wel ontzettend zwart wit. En het is niet mijn bedoeling om mensen te beledigen, vergis je niet, ik vindt het vreselijk dat één van de meest bekende en legendarisch Alfa dealer het verschrikkelijk zwaar heeft. Maar open je ogen, Toyota dealers (ja die hebben zo'n hybride geval ding!) gaan ook failliet, het is niet alleen Alfa.

Ik zit niet in de doelgroep van Alfa Romeo met mijn oude slopers, en het maakt mij niet uit waar mijn 33 in onderhoud is, als het maar een specialist is. Ja, want een dealer heeft a) niet de kennis meer van zo'n auto, en b) zijn ze daarom vaak al veel te duur. Ik ga daarom ook niet oordelen over het functioneren van de importeur en het bedrijf Fiat.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Snooker
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:08
Locatie: Utrecht
Contacteer: ICQ

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 14:02

Ik denk toch dat het allemaal begint bij aansprekende modellen! Natuurlijk draaien dealers op de after-sales, maar als je geen auto's verkoopt heb je ook geen after-sales, dat lijkt me logiesj. En dan gaat het denk ik met name om de lease-markt, want daar valt volgens mij het geld te halen qua after-sales. Als je dan ook nog door je importeur gedwongen bent tot giga investeringen om je pand op te pimpen, en vlak daarna valt de hele automarkt stil, tsja... dan wordt het zelfs voor de sterkste bedrijven moeilijk toch?

Gebruikersavatar
arjz1300
Full Member
Full Member
Berichten: 421
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 19:49

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 15:41

Aansprekende modellen?
Zijn die er niet dan?
Ik ben het voor een groot deel eens met Maxtor.
De conclusie dat wij, de liefhebbers, niet de doelgroep van de huidige AR-organisatie zijn is jaren geleden door de toemalige PR-man (Hans) al getrokken.
Het is alleen jammer dat daar niet voldoende mee gedaan is.
Auotbranche breed gaat het slecht, dan moet je je onderscheiden. Daar zit het probleem, geen afzet, geen continuïteit. Dus geen bestaansrecht!

Ook ik ga met mijn auto's, muv de SZ en RZ, niet naar de dealer. Simpelweg omdat de gemiddelde monteur een onderdelen vervanger is geworden, daar vertrouw je je liefje toch niet aan?
Gelukkig kan ik terugvallen op een goede monteur, die voor mij alles rijdend houdt. Geen doelgroep? Jawel, maar enkel met goed personeel!

AR Specialisten bestaan bij de gratie van liefhebber, ook de dealers bestellen hier hun onderdelen!
Als er jaren terug een goed bedrijfsplan was gemaakt had het zo ver niet hoeven komen.

In een niet zo grijs verleden heeft Alfa ook al op het randje gestaan. Mede door introductie van de 33 en 164 hebben 'we' het toen gered.
Ook nu zal het merk er wel weer bovenop komen, blijft jammer dat er niets van de geschiedenis is geleerd!

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 16:00

Hou bedrijfsvoering en een auto hart en liefde voor het merk nou eens uit elkaar.

Met alle respect hoor, maar je bedrijf gaat niet ineens rendement draaien als je er een paar prachtige klassiekers in de showroom zet. Of als je een insteek hebt van die nieuwe auto's met hun klote GM componenten hoef ik hier niet te zien. Dan moet je geen officieel dealer worden. Wat is het bestaansrecht van een dealer, voornamelijk after-sales, daarna sales. Je wilt in after-sales echt geen oude 33's in je werkplaats, alles zit vast, klant wil tot de cent af precies weten wat hij moet betalen, onderdelen slecht verkrijgbaar en grote kans dat je gewoon moet toeleggen op dit soort reparaties. Ik heb het meegemaakt bij een zeer gerenommeerd Duits merk. Wat wil je wel, de 156 en eventueel nog de 145 / 146. Wij zijn hier op het forum allen ontzettend schijnheilig, want waar brengt 80% van ons hun 156 heen? Juist, niet naar de dealer, maar naar een specialist. Of beter nog, we doen het zelf! Want we leven allemaal nog in de perceptie dat de officiële Alfa dealer verschrikkelijk duur is. Dus eigenlijk doen wij de liefhebbers die ons merk moeten ondersteunen net zo hard mee aan het afbreuk van de dealers. Ik geloof dat er meer specialisten zijn dan dealers.....

Sales is niet hetgeen waar een dealerbedrijf op draait, After Sales wel! De tegenvallende verkoopcijfers zouden niet de hoofdreden moeten zijn van terugval. Dan moet je pro actiever gaan draaien met je after sales. Dit is overigens wel abstract gezien en makkelijker gezegd dan gedaan.

Maar.... we vinden het wel allemaal heerlijk om rond te lopen in de showrooms van de officiële dealer, en dan tegen de verkoper zeggen dat ze vroeger velen malen beter waren die Alfa's, en verontwaardigd zijn als de verkoper niet weet wat een transaxle is. En dan kunnen we hier gaan klagen over hoe slecht de dealers wel niet zijn.

Boven een importeur staat nog altijd een organisatie die de richtlijnen op heeft gesteld en hieraan heeft een importeur te voldoen. Ik geloof het best hoor, dat die tegels duur zijn blabla. Maar het dealernetwerk van Alfa was toch ook wel een beetje een zooitje. Berlinista, vraag eens aan die bekende van je wanneer hij het laatste een investering heeft moeten doen in zijn showroom aankleding? Waarom denken we dat Kroymans Alfa heeft overgenomen van Fiat? Alfa was gewoon verschrikkelijk ondergeschoven, panden waren smoezelig en vies, bij veel panden dacht je dat je in de showroom van een handelaar stapte ipv een officiele Alfa Romeo dealer. Kijk eens om je heen, alle andere merken (Fiat inmiddels ook) hebben panden met een verschrikkelijke chique uitstraling. Moet Alfa hierbij dan achterblijven omdat voor ons alleen het merk en prestaties van belang is? Kijk eens naar dealer Stemerdink in Veenendaal (kom ik dagelijks langs), dat ziet er toch prachtig uit? Zo hoort toch een Alfa dealer eruit te zien, dat is merkwaardig!

Ik zal nu wel een hoop mensen tegen de schenen geschopt hebben, en misschien zie ik het wel ontzettend zwart wit. En het is niet mijn bedoeling om mensen te beledigen, vergis je niet, ik vindt het vreselijk dat één van de meest bekende en legendarisch Alfa dealer het verschrikkelijk zwaar heeft. Maar open je ogen, Toyota dealers (ja die hebben zo'n hybride geval ding!) gaan ook failliet, het is niet alleen Alfa.

Ik zit niet in de doelgroep van Alfa Romeo met mijn oude slopers, en het maakt mij niet uit waar mijn 33 in onderhoud is, als het maar een specialist is. Ja, want een dealer heeft a) niet de kennis meer van zo'n auto, en b) zijn ze daarom vaak al veel te duur. Ik ga daarom ook niet oordelen over het functioneren van de importeur en het bedrijf Fiat.
ik ben het geewoon met je eens!!!

echter, mijn specialist was ooit een dealer en is subdealer geworden en is nu gewoon specialist (met supdealer funktie). het erge is alleen dat deze man met monteur een soort 1 mans bedrijfje hebt sinds ´78 met een hele goeie monteur erbij. toen alfa nl/fiat nl dacht dat het netwerk opgeschrieft most worden istie snel van dealer naar specialist gegaan. waarom. deze man heeft het geld niet voor marmer nieuw pand meerdere verkopers in pak en monteuren in schoon overal. nee deze man doet het gewoon zoals hij het 30 jaar doet, alfas maken, onderhouden en repareren. en als je een 33 lampje wil hebben... dan kijktie ff in de pc (tegenwoordig) en heeftie m hoogst waarschijnlijk nog op de plank liggen.

verder klopt het wel. we verzieken het gewoon zelf. voornamelijk de mannen die vinden dat een alfa tot de 75 een alfa was (met alle respect overgens, ieder z zn mening) maar het merk moet wel blijven bestaan!!!! vergelijk het eens met onze duitse vrienden, vag bijv. die maken 1 model per segment en zetten er 40 verschillende plaatjes op. is dat dan wat we willen??? dan doet fiat het nog best aardig.

alleen tegen wanbeleid in nl (wat naar mijn mening al 100 jaar is bij alfa) is niks te doen. en het word er ook niet echt beter op.
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Gebruikersavatar
Snooker
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:08
Locatie: Utrecht
Contacteer: ICQ

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 16:54

Aansprekende modellen?
Zijn die er niet dan?
Nou, de 159 kan toch niet tippen aan de verkoopcijfers van de 156? En de MiTo wordt met dit prijsniveau ook een niche-auto. Let wel, ik heb het puur over verkoopcijfers, niet of de modellen mij persoonlijk aanspreken.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 17:16

Aansprekende modellen?
Zijn die er niet dan?
Nou, de 159 kan toch niet tippen aan de verkoopcijfers van de 156? En de MiTo wordt met dit prijsniveau ook een niche-auto. Let wel, ik heb het puur over verkoopcijfers, niet of de modellen mij persoonlijk aanspreken.
Tja die Mito, ken niemand, alfisten buiten beschouwing gelaten, die hem mooi vinden, echt NIEMAND!
Als ik aan mijn vrienden vraag en dan heb ik het over mensen tussen 18-25 jaar (was toch de doelgroep van de Mito?) of ze deze mooi vinden, krijg ik altijd negatieve opmerkingen.
Laat staan dat ze er zo'n bedrag voor neertellen :? . Top punt van al is dat ze dan zeggen: "Nee ik geef dan liever wat meer en koop een Mini :? :lol: ". Zijn trouwens nog veel milieuvriendelijker ook. Denk dat ook daar het schoentje knelt..zeker met het oog op de toekomst...

Gebruikersavatar
Snooker
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:08
Locatie: Utrecht
Contacteer: ICQ

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 17:29

Top punt van al is dat ze dan zeggen: "Nee ik geef dan liever wat meer en koop een Mini :? :lol: ". Zijn trouwens nog veel milieuvriendelijker ook. Denk dat ook daar het schoentje knelt..zeker met het oog op de toekomst...
Vanaf september t/m december zijn er iets meer dan 200 MiTo's verkocht; in diezelfde periode werden er bijna 800 Mini's op kenteken gezet.... (Bron: BOVAG). Gezien het feit dat de MiTo gloedjenieuw is en de Mini al jaaaaren meedraait, mag dat toch wel treurig genoemd worden.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 17:34

Top punt van al is dat ze dan zeggen: "Nee ik geef dan liever wat meer en koop een Mini :? :lol: ". Zijn trouwens nog veel milieuvriendelijker ook. Denk dat ook daar het schoentje knelt..zeker met het oog op de toekomst...
Vanaf september t/m december zijn er iets meer dan 200 MiTo's verkocht; in diezelfde periode werden er bijna 800 Mini's op kenteken gezet.... (Bron: BOVAG). Gezien het feit dat de MiTo gloedjenieuw is en de Mini al jaaaaren meedraait, mag dat toch wel treurig genoemd worden.
Dat is het inderdaad. En denk niet dat het nog rap zal veranderen als er niet gauw een even milieuvriendelijke Mito op de weg komt als pakweg de MIniD (met zo'n 104g/CO²).
Want bij die 800 Mini's zitten er waarschijnlijk wel een pak leasebakkies tussen...

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 17:40

Beste Maxtor,

Wat is "after sales"dan??

Ik heb zulke beroerde ervaringen met officiele ALFA dealers die letterlijk je reet kussen als ze maar een handtekening krijgen.........en AFTER sales wat zoooo belangrijk is ff niet thuis zijn......

geloof mij je gaat vanzelf naar een Specialist.......
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 17:53

Als alfa nou eens een MiTo zou maken die in de 20% bijtelling valt en minder kost dan de BMW 1XX en de Golf BlueMotion. Dikke kans dat er dan ineens een boel MiTootjes verkocht worden, of ze lelijk zijn of niet.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 18:00

Als alfa nou eens een MiTo zou maken die in de 20% bijtelling valt en minder kost dan de BMW 1XX en de Golf BlueMotion. Dikke kans dat er dan ineens een boel MiTootjes verkocht worden, of ze lelijk zijn of niet.
Das juist mijn punt :wink: .

Gebruikersavatar
Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 670
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:37
Locatie: Oosterhout
Contacteer: Website

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 21:13

http://www.alfaromeo.nl/cgi-bin/pbrand. ... 1074381373

Mito valt volgens dit artikel in de 20% regeleing ( benzine dan )
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 21:19

http://www.alfaromeo.nl/cgi-bin/pbrand. ... 1074381373

Mito valt volgens dit artikel in de 20% regeleing ( benzine dan )
Zal toch niet voor België zijn, auto van 138g/CO2 benzine valt hier onder de 75percent aftrekbaarheid.
Terwijl dat bij een mini 90% is, scheelt dus een pak..

rboudewijns

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 17, 2009 21:56

Nederland:

Mito benzine 1.4 78 pk = 20 %
Mito diesel 1.3 90 pk = 20%

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”