Andretti Molletti

Re: RE: Turbodruk opeens weg ??

do dec 25, 2008 16:33

Een loszittende pingelsensor? een defecte gasklepsensor? de MAP sensor?

Shoot shoot shoot... hoe meer je schiet hoe meer kans dat je raak schiet! :
Wat kies je?? Is het multiple choice?? meer antwoorden mogelijk?? Of weet je het niet???
ontstekings-vertraging
wij autotechneuten noemen dit denk ik... verlating... dus het moment van ontsteken is dan later, minder voorontsteking dus...hoe traag de ontsteking gaat is afhankelijk van het mengsel namelijk...
lleen in komt op het moment dat de ECU denkt dat er iets pingelt, dus niet permanent.
Als IT man moet jij weten dat dat een keuze is van de programmeur. Dus daar is niks zinnigs over te voorspellen. Wat wel logisch is voor automensen is dat als de sesnor doet wat i moet doen: detonatie meten, dat er dan pas verlating van de ontsteking plaats vind... Is de sensor stuk, dan geeft dat een permanente storing.
Alle symptomen leken op extreem weglekken van turbodruk of het niet niet draaien van de turbine te wijzen
De turbodruk kan pas weglekken als er druk is, en die was er niet: dat ziet Kosta op zijn drukmeter in de auto. De logica ontgaat me ook: er is druk die weglekt en of er is geen druk??? De auto is zwart van kleur of wit en mogelijk een tussenliggende kleur...??
Het is ineens gebeurd, bij een storing waardoor de ECU permanent het ontstekingstijdstip zwaar verlaat, zou je een sensor of bekabeling helemaal stuk moeten hebben zonder haperen vooraf
Een slecht contact: oxidatie in een stekker... het werkt nog en "ineens"niet meer.. denk aan de relais ve 155 ze doen het of ze doen het niet... maar of dat nou ineens komt.... dat is maar net hoe je het bekijkt.

Ik denk dat je door heel veel dingen door elkaar te roepen het onwijs complex maakt voor jezelf maar ook de topicstarter. Daarnaast klankbord je ook met jezelf in topic: je gooit een balletje op maar weet niet of het klopt...en soms klopt het dus niet. Het lijkt me beter een korter antwoordt te geven en meer de interactie te zoeken: voel eens aan je turbo asje... dat was/is een zinnige opmerking en daarna denken we verder. Een schaakspel kun je van te voren 38564384 zetten diep doordenken, maar of dat wenselijk is en te volgen is voor minder technisch begaafde mensen valt te bezien... KISS Keep It Simple...... is zo gek nog niet ;)
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op do dec 25, 2008 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7064
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Turbodruk opeens weg ??

do dec 25, 2008 16:36

@whizzman,

Andretti is goed bekend met de 1.8Tb en het motormnagementsysteem ervan... :wink:

Het is niet het meest geweldige systeem in ieder geval :roll: , foutmeldingen van pingelsensor komen erg vaak voor bijvoorbeeld. :?

@ Kosta,

ga eerst maar eens aan dat asje van de turbo voelen... Als dat al vast zit dan is in ieder geval de turbo toast. Daarna even bougies eruit draaien en controleren op kleur.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Turbodruk opeens weg ??

do dec 25, 2008 17:18

Een loszittende pingelsensor? een defecte gasklepsensor? de MAP sensor?

Shoot shoot shoot... hoe meer je schiet hoe meer kans dat je raak schiet! :
Wat kies je?? Is het multiple choice?? meer antwoorden mogelijk?? Of weet je het niet???
ontstekings-vertraging
wij autotechneuten noemen dit denk ik... verlating... dus het moment van ontsteken is dan later, minder voorontsteking dus...hoe traag de ontsteking gaat is afhankelijk van het mengsel namelijk...
lleen in komt op het moment dat de ECU denkt dat er iets pingelt, dus niet permanent.
Als IT man moet jij weten dat dat een keuze is van de programmeur. Dus daar is niks zinnigs over te voorspellen. Wat wel logisch is voor automensen is dat als de sesnor doet wat i moet doen: detonatie meten, dat er dan pas verlating van de ontsteking plaats vind... Is de sensor stuk, dan geeft dat een permanente storing.
Zet het bier en de borrelnootjes maar weer klaar mensen...

Als IT man weet ik dat de programmatuur maar een paar seconden die vertraging aan laat staan, daarna gaat de standaardinstelling weer werken op de 75 TB. Dat is geen voorspelling maar een waarneming. Als de sensor stuk is, kunnen er 2 dingen gebeuren. Of er is een onderbreking van de stroomkring, dat zal de ECU opmerken en permanent in storing staan. Er zal dan nog steeds turbodruk ontstaan, dus dat is hier niet het geval. Of er is geen onderbreking van de stroomkring, maar de sensor geeft geen signaal meer door. DeECU zal geen enkele storing of pingelen opmerken en rustig verder gaan zonder vertraging te geven. Dat lijkt me hier dus ook niet relevant.

De sensor is een microfoon en meet alleen maar trillingen, die worden doorgegeven aan de ECU in de vorm van een klein analoog wisselstroom-signaaltje. Die gaat vervolgens de resonantiefrequentie van de cylinders er uit filteren met wat electronica die nog het meeste op een transistorradiootje lijkt. Daarna pas wordt er een digitaal signaal van gemaakt wat het computerdeel van de ECU vertelt of er wel of niet detonatie plaatsvind. In dit circuit kan er dus van alles stukgaan zonder dat de ECU direct in storing zou schieten en daar in zou blijven.

Wat natuurlijk wel kan bij de 1.8 TB is dat de sensor veel valse alarmen geeft omdat het ontwerp niet ideaal is. Dat is inderdaad iets wat vaker voorkomt, zeker als de boel ouder wordt. Dan nog zou er redelijk turbodruk opgebouwd moeten worden, inplaats van helemaal niets.
Alle symptomen leken op extreem weglekken van turbodruk of het niet niet draaien van de turbine te wijzen
De turbodruk kan pas weglekken als er druk is, en die was er niet: dat ziet Kosta op zijn drukmeter in de auto. De logica ontgaat me ook: er is druk die weglekt en of er is geen druk??? De auto is zwart van kleur of wit en mogelijk een tussenliggende kleur...??
Je hebt helemaal gelijk, als er een slang los zit draait de turbo wel maar wordt er geen druk opgebouwd. Of toch wel? Voor het verplaatsen van lucht is er een drukverschil nodig, die turbo bouwt dus wel degelijk druk op! Dat het wijzertje het niet aangeeft omdat het te ver weg is en te weinig drukverschil is voor een uitslag, lijkt me nogal logisch in dat geval he?
Het is ineens gebeurd, bij een storing waardoor de ECU permanent het ontstekingstijdstip zwaar verlaat, zou je een sensor of bekabeling helemaal stuk moeten hebben zonder haperen vooraf
Een slecht contact: oxidatie in een stekker... het werkt nog en "ineens"niet meer.. denk aan de relais ve 155 ze doen het of ze doen het niet... maar of dat nou ineens komt.... dat is maar net hoe je het bekijkt.
Het verhaal van slechte contacten bij relais die "vage problemen" opleveren bij een 155 (en 145/146 en nog een rijtje) is just een voorbeeld dat zoiets meestal een tijdje doorettert en niet ineens stukgaat. Zoals ik al eerder zei, het kan wel een oorzaak zijn, maar ik zou het niet als eerste gaan onderzoeken bij deze symptomen.
Ik denk dat je door heel veel dingen door elkaar te roepen het onwijs complex maakt voor jezelf maar ook de topicstarter. Daarnaast klankbord je ook met jezelf in topic: je gooit een balletje op maar weet niet of het klopt...en soms klopt het dus niet. Het lijkt me beter een korter antwoordt te geven en meer de interactie te zoeken: voel eens aan je turbo asje... dat was/is een zinnige opmerking en daarna denken we verder. Een schaakspel kun je van te voren 38564384 zetten diep doordenken, maar of dat wenselijk is en te volgen is voor minder technisch begaafde mensen valt te bezien... KISS Keep It Simple...... is zo gek nog niet ;)
Wat was jouw eerste reactie in dit topic ook al weer?
Nou heb ik niet zo gek veel turbo kennis hoor.. en betreffende auto ken ik al helemaal niet maarrrrrr..
ondanks alle wereld antwoorden he... zou het kunnen dat de beveiliging (elektronisch) ervoor zorgt dat de ontsteking later gezet wordt als er iets mis is om de boel heel te houden??
Zou het kunnen dat met een later ontstekingstijdstip de uitlaat en dus ook de turbo roodgloeiend wordt?
Zou dit dan een bijkomend iets zijn en dus normaal bij een storing?
Als i dan zo onwijs heet wordt zou dan de koelvloeistof ook heet worden??

Andretti Molletti

RE: Turbodruk opeens weg ??

do dec 25, 2008 17:44

@Whizz: Wederom een aantal waarheden en een aantal onwaarheden...maar de turbo draait nog steeds niet goed!
Goede nieuws: Het wordt al opgelost en tzt laten we wel weten wat er aan de hand was/is.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7064
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Turbodruk opeens weg ??

do dec 25, 2008 19:59

@ Whizzman;

Ben je bekend met de 75 tb en zijn managementsysteem? Is geen modern systeem namelijk zoals op bv een 155 en heeft nogal wat rare trekjes. Andretti is namelijk erg bekend met dit systeem en ook met deze auto ( is namelijk van hem geweest...), met hem in discussie gaan hierover is dan misschien een minder goed idee. :wink:

Zolang de turbo genoeg uitlaatgasenergie krijgt zal er druk gegenereerd worden. Als alle slangen erop zitten moet de wijzer uitslaan, een lek dat er voor zou zorgen dat je helemaaal geen druk overhoudt zou wel gigantisch moeten zijn. Als de actuator-stang kapot is en de wastegate open blijft staan zal er ook geen druk worden gegenereerd. De eerste controle zal dan ook moeten zijn of alle slangen er nog opzitten en of de wastegate bediening nog werkt ( na de controle van het asje).

Trouwens ik heb bij mijn oude 75 Tb een keer gehad dat de ontsteking nat werd tijdens zware regenval op de snelweg, resultaat waren grote vlammen en harde knallen. Snel aan de kant gezet en gekeken, bleek een roodgloeiende turbo te hebben door onverbrande benzine. Even goed af laten koelen en de ontsteking drooggemaakt en ik kon weer rijden. Maar ik weet nog goed dat ik knap bang was dat er iets duurs kapot was... :(

Succes met de reparatie! :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Turbodruk opeens weg ??

do dec 25, 2008 20:15

Bij 6250+ toeren schiet een turbo met standaard chip in " veilige modus" (0.4 bar turbodruk ipv 0.7)
+ pool los halen en weer erop zetten 8)
Heeft mij meerdere malen uit de problemen geholpen.

Kan natuurlijk ook wat anders zijn :wink:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Turbodruk opeens weg ??

do dec 25, 2008 20:39

Ik heb dit toerental gisteren niet gehaald. :roll:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Turbodruk opeens weg ??

vr dec 26, 2008 10:05

Hey Constantijn,

Dat is mooi kl.... Hoop voor je dat meneer Molet dit euvel voor je kan oplossen zonder dat ie al te veel gekke dingen tegen komt! Ik begrijp uit zijn woorden hier dat ie er naar gaat kijken?

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Turbodruk opeens weg ??

vr dec 26, 2008 10:15

Hoi Bas,

Dre gaat er niet naar kijken maar we hebben wel telefonisch kontakt gehad gisteren dus ik ben wel wat wijzer geworden .

Turbo zit vast in ieder geval . Schoepen zijn niet te bewegen. Koelvloeistof staat nog steeds hoog.Ik draaide vanochtend de dop eraf en het systeem staat onder druk. Er liep wat uit. Ik heb de motor een minuut of 5 laten draaien en nu geen witte rook ? Denk toch dat dat te maken heeft gehad met de ontstekingsverlating of zeg ik nou iets heel raars.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Turbodruk opeens weg ??

vr dec 26, 2008 10:20

Dus Turbo kapot? :(

Hopelijk valt het verder dan allemaal nog mee!
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Turbodruk opeens weg ??

vr dec 26, 2008 10:37

Hoi Bas,

Dre gaat er niet naar kijken maar we hebben wel telefonisch kontakt gehad gisteren dus ik ben wel wat wijzer geworden .

Turbo zit vast in ieder geval . Schoepen zijn niet te bewegen. Koelvloeistof staat nog steeds hoog.Ik draaide vanochtend de dop eraf en het systeem staat onder druk. Er liep wat uit. Ik heb de motor een minuut of 5 laten draaien en nu geen witte rook ? Denk toch dat dat te maken heeft gehad met de ontstekingsverlating of zeg ik nou iets heel raars.
Die ontstekingsvertraging is er waarschijnlijk niet geweest, de hitte is gekomen doordat je uitlaatgassen niet goed uit de kop en het spruitstuk konden. De turbo draait niet en is dus een erg effectieve blokkade geworden voor de hete uitlaatgassen. Door de hitte aan de kant van de uitlaat, zou het goed kunnen zijn dat je koppakking daar is gaan lekken. 5 minuten draaien (als je motor nog koud is) met de dop van je koelvloeistof er af geeft helaas geen uitsluitsel daarover.

Staat je koelvloeistof nog steeds hoog, ook met koude motor? Dan moet er ergens een luchtbel in zitten, of je hebt een boel olie er in gekregen. Hoe is je oliepeil? Zit er bruine koffie-verkeerd in je koelvloeistof? Als je de olie aan je oliepeilstok in een vlammetje houdt, gaat het knisperen?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7064
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Turbodruk opeens weg ??

vr dec 26, 2008 10:52

Dat er vanmorgen nog druk op stond zou ook kunnen omdat de koppakking niet kapot is.... De druk ontsnapt immers niet. :?

De turbo is ook gekoeld door de koelvloeistof, het zou ook kunnen dat er daar iets misgegaan(turbo zit vast, dat kan best lekkage aan de dichtingen gegeven hebben) is en dat bv de koelvloeistof via de turbo in de uitlaat is gekomen en zo de witte rook veroorzaakt heeft.

Misschien de wastegate klep eens vol open zetten en de auto een tijdje laten lopen? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Turbodruk opeens weg ??

vr dec 26, 2008 12:36

Dat er vanmorgen nog druk op stond zou ook kunnen omdat de koppakking niet kapot is.... De druk ontsnapt immers niet. :?

De turbo is ook gekoeld door de koelvloeistof, het zou ook kunnen dat er daar iets misgegaan(turbo zit vast, dat kan best lekkage aan de dichtingen gegeven hebben) is en dat bv de koelvloeistof via de turbo in de uitlaat is gekomen en zo de witte rook veroorzaakt heeft.

Misschien de wastegate klep eens vol open zetten en de auto een tijdje laten lopen? :?
Ik had er niet bij stilgestaan dat er een vloeistofgekoelde turbo op zit. :oops:
Je hebt een redelijk grote kans dat je daardoor druk in je koelsysteem hebt gekregen en witte rook uit je uitlaat inderdaad.

Ik denk dat het verstandiger is om de turbo er gewoon af te gaan halen en te kijken of je een andere kan vinden, hij is stuk en je loopt het risico dat je met verder proberen nog meer stuk maakt. Probeer te achterhalen waaraan je turbo stuk is overleden, het zou zonde zijn als je door een verstopte olieleiding of een scheurtje in je uitlaatspruitstuk je volgende turbo ook stuk maakt...

Andretti Molletti

Re: RE: Turbodruk opeens weg ??

vr dec 26, 2008 13:38

Dat er vanmorgen nog druk op stond zou ook kunnen omdat de koppakking niet kapot is.... De druk ontsnapt immers niet. :?

De turbo is ook gekoeld door de koelvloeistof, het zou ook kunnen dat er daar iets misgegaan(turbo zit vast, dat kan best lekkage aan de dichtingen gegeven hebben) is en dat bv de koelvloeistof via de turbo in de uitlaat is gekomen en zo de witte rook veroorzaakt heeft.

Misschien de wastegate klep eens vol open zetten en de auto een tijdje laten lopen? :?
Ik had er niet bij stilgestaan dat er een vloeistofgekoelde turbo op zit. :oops:
Touché :mrgreen:

Remco weet wel wat van auto's.... het is heeeeel verstandig zijn antwoorden goed te lezen, doe ik ook namelijk! :thumbs:

De moeilijkste diagnose is een koppaking bij een turbo. Dit ivm de koelvloeistof én olie door de turbo.. witte rook... olie bij de koelvloeistof etc etc kan door de turbo én door een koppaking komen... erg lastig dus.. Beter is dan niet te schieten en te roepen wat het allemaal kan zijn, maar simpel te analyseren. Nu dus kijken of de turbo nog gemaakt kan worden!
Het binnenwerk plus compressor ve (goedkope) lancia delta HF integrale 8V past.... lastigste is een defect turbinehuis... die zijn niet meer te krijgen... Ford escort 1600 turbo, ooit gehoord dat die gelijk zijn... en dan heb je nog emporio Molletti en Canucci die denk ik 50% vd markt in NL hebben ;) :lol:

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Turbodruk opeens weg ??

vr dec 26, 2008 13:42

Kapotte turbo's genoeg 8)
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Terug naar “Algemene Technische vragen”