Andretti Molletti

RE: Lekke uitlaat klep op cil nr 6, 2.5 12v. Na te veel olie

do nov 27, 2008 14:50

Tja verbrand of krom dan... meer hou je idd niet over!... klepspeling negatief...? Heb ik ooit met een kever gehad.. eeeuh Boxer!!!! ;)

Maar je hebt de juiste handelswijze en diagnose wel gesteld zo :thumbs:

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Lekke uitlaat klep op cil nr 6, 2.5 12v. Na te veel

do nov 27, 2008 17:31

Tja verbrand of krom dan... meer hou je idd niet over!... klepspeling negatief...? Heb ik ooit met een kever gehad.. eeeuh Boxer!!!! ;)

Maar je hebt de juiste handelswijze en diagnose wel gesteld zo :thumbs:
Idd, klepspeling ook gecontroleerd, deze was iets te ruim! (ongeveer 0.3.... ipv.215-0.245). Vrij aannemlijk dat ie vuil/verband is.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Lekke uitlaat klep op cil nr 6, 2.5 12v. EDIT! Foto's

zo dec 07, 2008 15:21

De v6 staat er zo :( bij:

http://img508.imageshack.us/img508/1723 ... 602ts4.jpg

http://img81.imageshack.us/img81/3464/h ... 602qj5.jpg

En het euvel, de verbrande uitlaatklep!

http://img508.imageshack.us/img508/8561 ... 452vt6.jpg


Conclusie in ieder geval lag het niet aan de hoeveelheid olie. Al de uitlaat kleppen (van de voorste bank in ieder geval) zijn erg vuil. Ik ga deze reinigen en slijpen om er voor te zorgen dat dit niet weer gebeurd!
Gezien de vervuiling wil ik er geen half werk van maken en gaat de achterste kop er ook af, preventief!


Wordt vervolgt.
Laatst gewijzigd door Bullettooth op zo dec 07, 2008 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa 1.5

RE: Lekke uitlaat klep op cil nr 6, 2.5 12v. EDIT! Foto's

zo dec 07, 2008 15:27

Een klep verbrandt toch eerder als klepspeling te nauw is i.pv. te ruim.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Lekke uitlaat klep op cil nr 6, 2.5 12v. EDIT! Foto'

zo dec 07, 2008 15:28

Een klep verbrandt toch eerder als klepspeling te nauw is i.pv. te ruim.
Idd, de reden is misschien een arm mengsel, daarom laat ik ook de injectoren reinigen.

Ik kan nu niet echt een oorzaak aanwijzen. Het blok heeft in 13 jaar 59.000km gelopen, vrees dat de vele stil stand toch zijn nagetieve uitwerking heeft gehad op de conditie van de uitlaatkleppen.


Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Lekke uitlaat klep op cil nr 6, 2.5 12v. EDIT! Foto'

zo dec 07, 2008 18:02

Had deze motor een hoog olieverbruik?

nope! Heb 5000km's gereden, en nix bijgevult. (niet nodig)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Lekke uitlaat klep op cil nr 6, 2.5 12v. EDIT! Foto'

ma dec 08, 2008 09:17

voor het gemak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Verbrande uitlaat klep cil nr 6, 2.5 12v. Oorzaak gevonden

wo dec 24, 2008 16:01

Oorzaak is gevonden!?

Omdat ik tot nu toe geen echte oorzaak vond heb ik een aantal dingen preventief gedaan of wordt geregeld, zoals:
Koppen worden gereviseerd en om de pijn te verzachten geflowd, gevlakt en voorzien van pretstokken
Bezinen filter vervangen en de injectoren laat ik ultrasoon reinigen.

Toen vond ik hem! bij het demonteren van de injectoren trof er bij 1 stuks...... jullie raden het al nummer 6!!! erg veel oxide aan in de contact stekker.
Lijkt me dat hij regematig te arm heeft gelopen!?

Gelukkig weet ik nu wat het is en kan ik dus met een gerust hart weer gassen als ie gefixt is.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Verbrande uitlaat klep cil nr 6, 2.5 12v. Oorzaak gevond

wo dec 24, 2008 18:03

Ik hoop voor je dat dat het gaat zijn. Wat voor pretstokken komen er precies in?

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Verbrande uitlaat klep cil nr 6, 2.5 12v. Oorzaak gevond

vr feb 13, 2009 12:35

Er komen spider stokken in zoals Hilbert & Serge in hun 155 v6 al eens gedaan hebben.

Hier volgt het verhaal:

Eerste onderdelen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Jullie zullen wel denken:

Wat duurt het toch lang.......................... : 8-[

Dat vind ik ook!!!

Ik zal hier uitleggen waarom:

Nadat ik de kopen terug heb gekrgen van H&S ben ik deze gaan monteren. Buiten het feit dat ik deze natuurlijk op de daarvoor geschikte 'streepjes' op tijd heb gezet kijk ik natuurlijk ook naar de orientatie van de kleppen en de zuiger van de desbetreffende cil.

Nu constateerde ik het volgende:

De ruimte die ik had tussen inlaat klep op cil. 5 en de zuiger, heb ik gemeten, met dit als resultaat:
Ruimte tussen de zuiger sparing t.b.v. klep en bovenkant koppakking. 5.4mm

Afbeelding

Hoogte klep lift, bij nokkenas ‘op tijd’. Dit was 3.5mm.

Afbeelding

Deze 'netto' ruimte vond ik erg weinig, Serge BTW ook (hij had de foto's toen nog niet), maar na wat overleg toch akkoord.

Koppen gemonteerd: Riem erop en toen…..
Aangezien ik al twijfelde over de nokkenas timing (ivm klep ruimte) alles gecheckt!!!
(Bij demontage van de koppen heb ik riem en nokkenastandwiel en distributie huis gemerkt met witte lak)
Nu heb ik de oude riem ter controle over de nokkenas wielen gelegd en wat schetst men verbazing:

Afbeelding

De achterste nokkenas staat op de lagerkap op tijd evenals op het nokkenas tandwiel t.o.v. distributiehuis. (normaal)! maar!!!

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande foto geeft de riem weer met de achterste nokkenas op tijd (zowel nokkenas als tandwiel tov behuizing), maar!!! De witte tekens komen niet meer overeen met de voorste bank!!!!

Terwijl de nokkenas van de voorste bank wel ‘op tijd’ staat zie je tevens dat de nokkenas eigenlijk (tov mijn oude merk tekens) voor loopt.

Hier klopt dus wel degelijk iets niet!?!?!?

Mijn voorlopige conclusie is op het de boven genoemde conclusie:
Dat de inlaat klep van cil 5 dus verder open was dan mag en dus is mijn bezorgdheid wellicht niet geheel ongegrond!!!

Nieuwe nokkenas via Tyunder besteld, zelfde euvel. #-o :x . Opmerking die ik moet maken is dat Fa Tuynder zeer goed mee werkt, echte TOP service!
Ik krijg zo een extra stok opgestuurd en mocht deze checken. Nu deze ook 'er naast' stond moest ik kijken of ie inderdaad prcs 1 tandje (dit was mijn voorlopige conclusie) ernaast stond.
Dat heb ik met de volgend opstelling gedaan, klokken:

Afbeelding

Afbeelding

Dit alles met de spec vergeleken, nog een groter drama, want de openings en sluithoek die Alfa in de boekjes opgeeft is niet correct of onder andere omstandigheden. Openening bij 0.1 lift of iets dergelijks. Enfin, dit werd hem ook niet echt. (lob center van de nok kon ik btw wel al bepalen, ik zat al warm)

Uit eindelijk bood Erwin ARTC221 de uitkomst (mijn dank hiervoor nog :thumbs: ). Hij heeft me een originele spiderstok (gemaakt nog in de Arese fabriek) gelevert en deze heb ik gemonteerd en vergeleken.

Resultaat:

Afbeelding

Mijn vermoeden klopte. Het merkteken op de stok staat 8.5 graden, op de nokkenas (360/42 tanden) te laat. (waardoor de nokkenas dus 'op tijd' te vroeg komt te staan. T.o.v. de krukas dus 17 graden te vroeg #-o :x

Zelf een nieuw merk tekentje erin geslepen. (je weet nooit waar het goed voor is over een paar jaar bij een distributie wissel).

Vandaag, nadat ik eerst een zo genaamde 'olie druk' (geen BDP sensor aangesloten) start heb gemaakt, de v6 voor het eerst sinds maanden weer tot leven gewekt.

En YEAH!!!!!!!!!!


\:D/ :banana:

Nog effe een sfeer plaatje:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bullettooth op di apr 28, 2009 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

RE: Verbrande uitlaat klep cil nr 6, 2.5 12v. Weder opbouw!

vr feb 13, 2009 12:54

Vakwerk vent =D>

ER zijn maar weinigen die het uitklokken beheersen!! Erg goed gedaan en leuk beschreven!!

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Verbrande uitlaat klep cil nr 6, 2.5 12v. Weder opbo

vr feb 13, 2009 13:16

Vakwerk vent =D>

ER zijn maar weinigen die het uitklokken beheersen!! Erg goed gedaan en leuk beschreven!!
THX!

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Verbrande uitlaat klep cil nr 6, 2.5 12v. Weder opbouw!

vr feb 13, 2009 14:36

Zoals eerder gezegd, grote klasse Toon.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Verbrande uitlaat klep cil nr 6, 2.5 12v. Weder opbouw!

vr feb 13, 2009 16:29

Uitklokken rule....dan kom je erachter dat (en niet alleen bij Alfa) merktekens lang niet altijd zuiver zijn.
Dit werk loont dadelijk een zijdezachte loop - alleen krijgt de startmotor het zwaar met dat starten op lopend blok :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”