Er komen spider stokken in zoals Hilbert & Serge in hun 155 v6 al eens gedaan hebben.
Hier volgt het verhaal:
Eerste onderdelen:
Jullie zullen wel denken:
Wat duurt het toch lang.......................... :
Dat vind ik ook!!!
Ik zal hier uitleggen waarom:
Nadat ik de kopen terug heb gekrgen van H&S ben ik deze gaan monteren. Buiten het feit dat ik deze natuurlijk op de daarvoor geschikte 'streepjes' op tijd heb gezet kijk ik natuurlijk ook naar de orientatie van de kleppen en de zuiger van de desbetreffende cil.
Nu constateerde ik het volgende:
De ruimte die ik had tussen inlaat klep op cil. 5 en de zuiger, heb ik gemeten, met dit als resultaat:
Ruimte tussen de zuiger sparing t.b.v. klep en bovenkant koppakking. 5.4mm
Hoogte klep lift, bij nokkenas ‘op tijd’. Dit was 3.5mm.
Deze 'netto' ruimte vond ik erg weinig, Serge BTW ook (hij had de foto's toen nog niet), maar na wat overleg toch akkoord.
Koppen gemonteerd: Riem erop en toen…..
Aangezien ik al twijfelde over de nokkenas timing (ivm klep ruimte) alles gecheckt!!!
(Bij demontage van de koppen heb ik riem en nokkenastandwiel en distributie huis gemerkt met witte lak)
Nu heb ik de oude riem ter controle over de nokkenas wielen gelegd en wat schetst men verbazing:
De achterste nokkenas staat op de lagerkap op tijd evenals op het nokkenas tandwiel t.o.v. distributiehuis. (normaal)! maar!!!
Bovenstaande foto geeft de riem weer met de achterste nokkenas op tijd (zowel nokkenas als tandwiel tov behuizing), maar!!! De witte tekens komen niet meer overeen met de voorste bank!!!!
Terwijl de nokkenas van de voorste bank wel ‘op tijd’ staat zie je tevens dat de nokkenas eigenlijk (tov mijn oude merk tekens) voor loopt.
Hier klopt dus wel degelijk iets niet!?!?!?
Mijn voorlopige conclusie is op het de boven genoemde conclusie:
Dat de inlaat klep van cil 5 dus verder open was dan mag en dus is mijn bezorgdheid wellicht niet geheel ongegrond!!!
Nieuwe nokkenas via Tyunder besteld, zelfde euvel.

. Opmerking die ik moet maken is dat Fa Tuynder zeer goed mee werkt, echte TOP service!
Ik krijg zo een extra stok opgestuurd en mocht deze checken. Nu deze ook 'er naast' stond moest ik kijken of ie inderdaad prcs 1 tandje (dit was mijn voorlopige conclusie) ernaast stond.
Dat heb ik met de volgend opstelling gedaan, klokken:
Dit alles met de spec vergeleken, nog een groter drama, want de openings en sluithoek die Alfa in de boekjes opgeeft is niet correct of onder andere omstandigheden. Openening bij 0.1 lift of iets dergelijks. Enfin, dit werd hem ook niet echt. (lob center van de nok kon ik btw wel al bepalen, ik zat al warm)
Uit eindelijk bood Erwin ARTC221 de uitkomst (mijn dank hiervoor nog

). Hij heeft me een originele spiderstok (gemaakt nog in de Arese fabriek) gelevert en deze heb ik gemonteerd en vergeleken.
Resultaat:
Mijn vermoeden klopte. Het merkteken op de stok staat 8.5 graden, op de nokkenas (360/42 tanden) te laat. (waardoor de nokkenas dus 'op tijd' te vroeg komt te staan. T.o.v. de krukas dus 17 graden te vroeg
Zelf een nieuw merk tekentje erin geslepen. (je weet nooit waar het goed voor is over een paar jaar bij een distributie wissel).
Vandaag, nadat ik eerst een zo genaamde 'olie druk' (geen BDP sensor aangesloten) start heb gemaakt, de v6 voor het eerst sinds maanden weer tot leven gewekt.
En YEAH!!!!!!!!!!
Nog effe een sfeer plaatje: