Speeder

Re: RE: Dynamo

di nov 18, 2008 22:12

Wooow... ik nok!

te high tech wordt het me hier!

:jumping:

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

RE: Dynamo

wo nov 19, 2008 12:31

Wooow... ik nok!
Vraag alleen maar aan Dré waarom tussen "+" & "+" gemeten wordt. :oops:
Ben niet nieuwsgierig maar wil graag wel alles weten (en leren)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do nov 20, 2008 05:58

Wooow... ik nok!
Vraag alleen maar aan Dré waarom tussen "+" & "+" gemeten wordt. :oops:
Ben niet nieuwsgierig maar wil graag wel alles weten (en leren)
je vroeg:" Quote:
Dat had ik gevraagd.....

dat is niet echt een vraag he?
maar om in de materie te blijven: tussen Plus en Plus meet je het spanningsverschil/verlies dat is wat Andretti eerst wilde weet daarnaast meten tussen plus en massa met en zonder draaiende motor
en eventueel tussen plus dynamo en plus startmotor en de uitkomsten hier ff neer zetten :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

do nov 20, 2008 07:21

Begrepen, bedankt.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 20, 2008 07:27

Nu nog een oplossing voor het probleem. :)

2 keer starten is accu leeg? Gaat je accu ook leeg als je de motor een poosje laat draaien? Hoe oud is je accu? Zoals al gevraagd, meet eens spanning over de accu met stilstaande motor en daarna nog eens met draaiende motor. Zit daar verschil in? Knippert je hele AlfaControl of alleen 1 indicatielampje?

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 20, 2008 10:29

Wat het probleem is?

De oplossing is in een half uurtje die dynamo erafschroeven en naar een revisieboer brengen - die heeft een testbank - en kan het je precies vertellen.
Revisie kost je de kop niet.

:wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Andretti Molletti

do nov 20, 2008 12:09

Stel dat... hypothetisch gezien he... :arrow:
stel dat bij het starten er nog accuspanning is... die kans is enigsinds aanwezig omdat de startmotor denk ik, maar ik weet dat niet 100000% zeker, niet ronddraait op 0,4 Volt... :?:
Dus er is accuspanning tijdens starten...gok ik dan he :?
de motor doet het, wat ook al zo verrassend is bij Alfa... en dus neem ik aan, maar dat is mijn fout hoor, dat de V-snaar nog goed is en de dynamo meedraait... ik heb dat niet gevraagd sorry... :oops:
maar wat ik dan stom toevallig weet :idea: is dat er van de accu naar de dynamo een redelijk dikke draad loopt... ze noemen die wel de B+ draad... Batterij plus en die loopt naar de dynamo zodat ALS de dynamo gaat laden er ook stroom kan naar de accu/batterij.. dat heb ik altijd gedacht tenmminste.
Dus met de motor uit of draaiend of whatever... er staat ALTIJD accuspanning op de B+ van de dynamo...

en nu niet.. toen dacht ik ga hem de draad laten controleren van de accu naar de Dynamo.. de accu is tenslotte 12V want de motor start... maar daar zit mijn denkfout... diagnostisch denken is zooooo 2006 ... sorry hoor!

Vervang dynamo>>vervang V-snaar>>vervang massadraad>> vervang plusdraad>> vervang auto!

en dan doet ie ut ... zeker weten!!!

:roll:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 20, 2008 12:28

Hahaha, het wordt steeds spannender zo.

Symptoom: accu snel leeg
Mogelijke oorzaken:

- Accu slecht
- geen of slechte laadstroom
- veel meer stroomverbruik dan laadstroom (kortsluiting)

Om deze dingen op te lossen dien je een aantal dingen door tests en metingen te doen uit te sluiten. Het is een leuke chaos geworden met ongeveer alle mogelijke tests, symptomen, oplossingen en totaal irrelevante dingen door elkaar. Volgens mij is het tijd om dit eens systematisch aan te pakken en de bovenstaande mogelijke oorzaken 1 voor 1 uit te sluiten tot de oorzaak gevonden is.

accu slecht: testen met professionele accutester of in een andere auto proberen.

geen of slechte laadstroom: meet de rustspanning van de accu terwijl hij niet aangesloten is op de auto. Meet de spanning op de accu terwijl aangesloten op de auto, maar met contact uit. Meet de spanning terwijl aangesloten op de auto maar met contact aan en motor niet draaiend. Meet de spanning terwijl aangesloten op de auto met draaiende motor. Onbelast moet de spanning op de accu boven de 13 volt zijn. Met draaiende motor moet dit minstens een halve volt hoger zijn, anders kan er geen laadstroom lopen. Indien er sprake is van geen of slechte laadstroom de diverse tests doen die voor alternator en laadstroom al eerder in dit topic gegeven zijn uitvoeren. Als je alternator geen herrie maakt met draaien maar je krijgt geen stroom, is het bijna altijd de spanningsregelaar. Deze is vaak te vervangen zonder de hele alternator uit te bouwen. Je kan er in dat geval dus op gokken dat dit je probleem is en alleen de alternator bij een onderdelenhandel of revisiebedrijf om te gaan ruilen.

kortsluiting: Indien de spanning hard inzakt bij aansluiten van de accu of bij aanzetten contact, is er een grote kans dat er ergens een grote verbruiker of kortsluiting in je auto zit. Deze kan je vinden door de oorzaak van de rook en brandlucht op te sporen, of een voor een zekeringen te trekken tot je stroomverbruik ineens terugzakt. Het helpt om tijdens deze tests stroom te meten, maar pas op, grote sluitingen trekken vaak veel meer stroom dan een multimeter aankan. Het komt nogal eens voor dat later ingebouwde accesoires zoals carkits en grote versterkers permanent aan blijven staan. Een leuke audioset trekt zonder geluid te maken in 1 nachtje een dikke 80AH accu leeg, dat is toch wat anders dan een defecte alternator....

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 20, 2008 13:48

:shock: Sjezus ! Jullie zijn toch niet aan het google-en hè???

Geschroefd moet er worden! :twisted:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

do nov 20, 2008 14:07

:shock: Sjezus ! Jullie zijn toch niet aan het google-en hè???
Afbeelding
:-k
Geschroefd moet er worden! :twisted:
Analyseren/diagnostiseren en repareren
Helemaal mee eens :thumbs:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Andretti Molletti

do nov 20, 2008 14:57

Jullie zien het echt niet he??? :shock:

Stef33
Guru
Guru

do nov 20, 2008 15:46

Jullie zien het echt niet he??? :shock:
Jawel, je bent >>Vervang accu vergeten. :lol:

Als we dan toch aan het filosoferen zijn over mogelijke oorzaken op basis van onduidelijke gegevens:
Stel die 0.25V gelijkspanning bij volgas is inderdaad gemeten tussen B+ en accu+ en het is een 40A dynamo, dan zou dat betekenen dat de B+ kabel een weerstand heeft van ca. 6 milliohm. Dit komt ongeveer overeen met de weerstand van een koper kabel van 3mm^2 van 1 meter lengte. Varieer een beetje met lengte, laadstroom, doorsnede, contactovergangen en meetfouten en het klopt best aardig. Dat zou dus betekenen dat er goed geladen wordt en je dus slechte accu en lekstroom overhoud.

Maar het zal toch echt beter zijn de relevante meetgegeven (op de juiste manier gemeten) eerst te zien voor dat iemand voorbarige conclusies trekt. Maar dat was geloof ik al gezegd. ;-)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

gtv6 jorn
Member
Member

do nov 20, 2008 21:48

het is al op gelost de accu was niet goed meer bedankt voor alle info

Andretti Molletti

do nov 20, 2008 21:52

het is al op gelost de accu was niet goed meer bedankt voor alle info
dat kan niet met de door jouw aangegeven metingen!
Je dynamo heeft een spanning van 0,2V en je auto start goed!
dan is je accu niet kapot maar je + kabel!
enige mogelijkheid.

Heb je lukraak de accu nu vervangen dan gaat die snel weer stuk... tenzij je metingen niet kloppen...

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za nov 22, 2008 10:24

Stel dat... hypothetisch gezien he... :arrow:
stel dat bij het starten er nog accuspanning is... die kans is enigsinds aanwezig omdat de startmotor denk ik, maar ik weet dat niet 100000% zeker, niet ronddraait op 0,4 Volt... :?:
Dus er is accuspanning tijdens starten...gok ik dan he :?
de motor doet het, wat ook al zo verrassend is bij Alfa... en dus neem ik aan, maar dat is mijn fout hoor, dat de V-snaar nog goed is en de dynamo meedraait... ik heb dat niet gevraagd sorry... :oops:
maar wat ik dan stom toevallig weet :idea: is dat er van de accu naar de dynamo een redelijk dikke draad loopt... ze noemen die wel de B+ draad... Batterij plus en die loopt naar de dynamo zodat ALS de dynamo gaat laden er ook stroom kan naar de accu/batterij.. dat heb ik altijd gedacht tenmminste.
Dus met de motor uit of draaiend of whatever... er staat ALTIJD accuspanning op de B+ van de dynamo...

en nu niet.. toen dacht ik ga hem de draad laten controleren van de accu naar de Dynamo.. de accu is tenslotte 12V want de motor start... maar daar zit mijn denkfout... diagnostisch denken is zooooo 2006 ... sorry hoor!

Vervang dynamo>>vervang V-snaar>>vervang massadraad>> vervang plusdraad>> vervang auto!

en dan doet ie ut ... zeker weten!!!

:roll:
uit onderschrift

Die zelfstudie heeft heel wat opgeleverd zeg :lol: :lol: , maar hier is toch geen sprake van enige overspanning in je reactie? :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”