Pffft, ik heb ook Ziggo internet, maar dan kabel. Wat een klerezooi maken ze ervan. Ben jaren en jaren terug begonnen bij Wanadoo, daarna werd het Orange, toen werd het Online. Nooit geen problemen gehad. Nu is het Ziggo en het is bagger! Die gasten krijgen het voor mekaar om je met een emailtje te waarschuwen dat je je email account anders moet instellen omdat je anders niet meer bij je email kunt! What's wrong in this picture?
Het kabelgedeelte van Online is aan Ziggo verkocht. Omdat bij Online de e-mail accounts van kabel en ADSL op dezelfde servers stonden moeten de kabelklanten naar andere servers die van Ziggo zijn. Het lijkt me logisch dat je die servers dan in moet stellen, anders kan je er niet bij. Een aantal van mijn collega's zijn bezig geweest bij Ziggo om te helpen bij het voorbereiden en uitvoeren van dit hele project.
@Home heeft een poosje Essent Kabelcom geheten, uiteindelijk is het allemaal hetzelfde clubje. Casema en Multikabel zijn ook door @home "gefuseerd". Op dit moment lopen er bij Ziggo een heleboel mensen heel hard om deze fusie technisch voor elkaar te krijgen, er wordt ook een boel extra extern ingehuurd om dit sneller en beter te laten lopen. Zoals sommige mensen wel zullen weten, bij zo'n grote fusie met zo'n technisch ingewikkelde infrastructuur kom je allerlei dingen tegen onderweg die niet duidelijk waren toen je begon te denken of de fusie een goed plan zou zijn, of toen je er ook aan begon. Het overnemen van de kabel-klanten van Online is een relatief klein stukje van deze puzzel, voor alle @home, casema en multikabelklanten wordt namelijk ook 1 nieuw systeem ingevoerd in plaats van de 3 oude. Dat is de administratieve kant van het verhaal, de techniek wordt ook totaal vernieuwd. Zoiets is bij providers een doorlopend proces normaal, maar door de fusie zijn er ineens een boel projecten die veel sneller sneller uitgevoerd moeten, of 3 keer zo groot als in het orginele plan. Bij een provider van dit formaat gaat het om honderden servers, vele gigabits aan netwerkverkeer, honderden terabytes aan opslag (die ook gebackupped moet) en natuurlijk alles dubbel uitvoeren op 2 verschillende lokaties zodat ontploffende transformatorhuisjes en dergelijke niet zorgen dat miljoenen gebruikers zonder internet komen te zitten.
Ik heb bij bijna alle grote providers wel collega's zitten en heb bij een aantal ook zelf gezeten of ken er mensen. Bij allemaal gebeurt er wel eens wat, de een is beter dan de ander, maar dat kan een dag of een jaar later maar zo anders zijn. Omdat de meeste providers wel klanten van mijn werkgever zijn laat ik me niet uit over wat er precies wel of niet goed is bij welke provider, maar houd er maar rekening mee dat je overal ellende tegen kan komen, ook bij de providers die nu niet genoemd zijn. De partijen die alles in 1 aan bieden zijn de kabelboeren, Tele2 (vroeger Versatel) en KPN. Dit zijn allemaal grote bedrijven die niet altijd even snel intern communiceren. Lekker makkelijk alles bij 1 provider vandaan halen scheelt gedoe met rekeningen, maar kan wel meer gedoe opleveren als er iets fout gaat.
Vroeger hadden we Nederland 1 en 2 met een antenne op het dak en telefoon van de PTT. Dat deed het gewoon, als het stuk was kwam er binnen een dag of zo iemand langs om het te fiksen. Tegenwoordig kan je uit veel meer mogelijkheden kiezen, maar of dat het nou beter heeft gemaakt?