Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Geen opvolger 166?

do sep 04, 2008 15:18

Van www.autointernationaal.nl (jeweetwel, de bron van vele ongefundeerde Alfa-geruchten ;) ) :
Of de 166 ook nog een opvolger gaat krijgen, is onzeker. Volgens merkchef De Meo is dit een complexe zaak. Het is zeer de vraag of de ontwikkelingskosten van een dergelijke Berlina terugverdiend kunnen worden; niet voor niets zijn er voor de Lancia Thesis, Peugeot 607 en Renault Vel Satis geen directe opvolgers gepland. Modellen met 4 cilinder motoren (benzine of diesel) en een optionele V6 zijn voor de Europese markt groot genoeg en de 159/Giulia kan daar prima in voorzien. Omdat er nog steeds geen groen licht gegeven is aan de opvolger van de 166, hoeven we een dergelijk model dan ook zeker niet voor 2012 te verwachten.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Geen opvolger 166?

do sep 04, 2008 15:39

ook niet zo heel gek, alle modellen worden steeds groter en groter...
dan moet een keer het grootste model afvallen toch?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: RE: Geen opvolger 166?

do sep 04, 2008 16:10

ook niet zo heel gek, alle modellen worden steeds groter en groter...
dan moet een keer het grootste model afvallen toch?
Zit wat in, ergo de Mito ;)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: Geen opvolger 166?

do sep 04, 2008 17:32

hij staat gewoon geplant voor 2010-2012, met is nog in onderhandeling met verschillende platforms (bmw, jaguar) althans volgens de autoweek dan en italiaspeed enzo (de wat meer betrouwbare bronnen)
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Gebruikersavatar
Robbie146
Full Member
Full Member
Berichten: 380
Lid geworden op: za okt 15, 2005 19:44
Locatie: Uden
Contacteer: Website

RE: Geen opvolger 166?

do sep 04, 2008 21:34

Vreemd bericht, er zijn toch al proto's gespot?

Als Alfa zich hoger in de markt wil positioneren zullen ze ook in dit segment iets aan moeten bieden lijkt me.
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok
http://www.alfarobbie.com

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8062
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Geen opvolger 166?

do sep 04, 2008 22:06

De genoemd types waar ook nog geen opvolger voor gepland staat (thesis/607/vel satis)waren dan ook allemaal prachtig gelijnde verkooptoppers die het hart van de gemiddelde autoliefhebber sneller lieten slaan.... :^o
Geen wonder dat die modellen hun ontwikkelingskosten niet hebben terug verdient... ](*,)

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Geen opvolger 166?

zo sep 07, 2008 20:23

Vergelijking met de Thesis, 607 en VelSatis gaat inderdaad echt manco. De 166 is veel, maar dan ook heel veel, vaker verkocht.
Op zich snap ik de redenatie wel. Alle auto's worden maar groter en groter. Inmiddels is de 159 groter dan de 164 ooit was en eigenlijk net zo groot als de 166..

Zie hier 164 - 166 - 159:
Lengte 4,56m - 4,72m - 4,66m
Breedte 1,76m - 1,80m - 1,83m
Hoogte 1,39m - 1,42m - 1,42m
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V


Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8949
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Geen opvolger 166?

zo sep 07, 2008 23:03

Vergelijking met de Thesis, 607 en VelSatis gaat inderdaad echt manco. De 166 is veel, maar dan ook heel veel, vaker verkocht.
Vergelijking gaat wel degelijk op, al is het maar ten dele. Alles wat groot is en geen Audi, BMW of Mercedes (en misschien een Volvo Estate) heeft het moeilijk, omdat het afschrijft als een dolle. Dat geldt niet alleen voor Frans en Italiaans, maar ook Amerikaans (een moderne Cadillac is echt niet zo verkeerd) en deels ook Zweeds (Saab 9-5 iemand?) en zeker ook Brits. In absolute aantallen mag een 166 dan veel meer verkocht zijn dan een Thesis, maar het is nog steeds geen business case die een eigen model rechtvaardigt. Of 'wij' dat nou leuk vinden of niet. Laten we elkaar geen mietje noemen: wie van ons zou zich een über-Alfa als een '169' met Quattroporte-techniek of een BMW 5-platform kunnen veroorloven? Nou dan. Degenen die het wel kunnen zullen dit vaak 'van de zaak' doen, en de zaak is allergisch voor afschrijving, dus... you do the math.

Een grote sedan alleen in West-Europa verkopen en er nog geld aan verdienen ook is domweg geen makkelijke zaak, en met de olieprijzen in het achterhoofd zal dat ook wereldwijd niet veel makkelijker worden.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”