Vergelijking met de Thesis, 607 en VelSatis gaat inderdaad echt manco. De 166 is veel, maar dan ook heel veel, vaker verkocht.
Vergelijking gaat wel degelijk op, al is het maar ten dele. Alles wat groot is en geen Audi, BMW of Mercedes (en misschien een Volvo Estate) heeft het moeilijk, omdat het afschrijft als een dolle. Dat geldt niet alleen voor Frans en Italiaans, maar ook Amerikaans (een moderne Cadillac is echt niet zo verkeerd) en deels ook Zweeds (Saab 9-5 iemand?) en zeker ook Brits. In absolute aantallen mag een 166 dan veel meer verkocht zijn dan een Thesis, maar het is nog steeds geen business case die een eigen model rechtvaardigt. Of 'wij' dat nou leuk vinden of niet. Laten we elkaar geen mietje noemen: wie van ons zou zich een über-Alfa als een '169' met Quattroporte-techniek of een BMW 5-platform kunnen veroorloven? Nou dan. Degenen die het wel kunnen zullen dit vaak 'van de zaak' doen, en de zaak is allergisch voor afschrijving, dus... you do the math.
Een grote sedan alleen in West-Europa verkopen en er nog geld aan verdienen ook is domweg geen makkelijke zaak, en met de olieprijzen in het achterhoofd zal dat ook wereldwijd niet veel makkelijker worden.