Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed mee)

ma aug 25, 2008 18:43

Ik heb het verhaal van de 147 al eens eerder gepost, maar we zijn er nog steeds niet helemaal uit.
(t is ook een tussendoor project, dus t is steeds maar even kijken)

Auto loopt op gas HEEL beroerd en op 3 cilinders. Op benzine wat beter, maar 1 cilinder lootp niet lekker mee.

Uitlezen zegt: bobine cilinder 4 storing in het circuit.

Vervangen zijn,
Bougie's (2x ivm eerst 100dkm bougies terwijl er 60dkm in hoort )
Bobine's (3x waren gebruikte bobine's en dus voor de zekerheid nog 2 andere geprobeerd)
Bougiekabel, van bobine naar extra bougie
Injector
Gasinjectoren
Stekker op bobine,
Aanstuurdraad van ECU naar bobine (bobine's zijn massa gestuurd vanaf ECU
Plus draad vanaf verdeelstuk naar bobine (alle 4 bobines krijgen van 1 draad via de zekering kast + . verderop in de kabelboom word die draad gesplit in 4, slitsing is opnieuw gesoldeerd)
Compressie is gemeten (loopt van 13,6 tot 14,3 ongeveer op 4 cilinders)

Daarnaast nog vervangen;
LMM,
inlaat compleet
Inlaat rubbers

Ook is reeds geprobeerd t gas af te sluiten terwijl auto op benz liep (mss lekke injector, waardoor dubbel mengsel), geen effect zelfde geld voor brandstof toevoer met auto op gas. Beide maakt geen verschil, du sdubbel mengsel lijtk ook uitgesloten.

Bobines krijgen alle 4 overigens netjes 12,8/13 volt aansturing van ecu

Cilinder 4 blijft licht vochtig, dat is dus de boosdoener.

Door de compressie test sluit ik een slechte kop eigelijk uit, blijft voor mij enkel de koppakking over (koelvloeistof in de cilinder) echter is er verder geen enkel ander symthoom van. Geen koelvloeistof verlies, geen olie bij koelvloeistof (of andersom), niet walmen, geen lekkage's naar buiten toe enz.

Morgen dus ff snuffelaar proberen te regelen.

Iemand nog een ander idee?? of iemand het met de koppakking theorie eens??
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Andretti Molletti

RE: 147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed mee

ma aug 25, 2008 19:00

Scope over cilinder 4 aansluiten dan weet je of de bobine/vonkkracht ok is
'handigheidje is de bobine van cilinder 1 op de uitgang doorlussen met cilinder 4 ipv een bobine per cilinder, een bobine per 2 cilinders laten vonken... zo sluit je de ecu uit!

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: 147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed mee

ma aug 25, 2008 19:03

ok, dus ff een bougie kabel op de uitgang van bobine 1 zetten en die op een bougie in cilinder 4 zetten.
Dan stekker bobine 4 los. anders gaat die uitgang in t wilde weg liggen vonken.

Vonken 1 en 4 gelijk tijdig?
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Andretti Molletti

Re: RE: 147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed

ma aug 25, 2008 19:06

ok, dus ff een bougie kabel op de uitgang van bobine 1 zetten en die op een bougie in cilinder 4 zetten.
Dan stekker bobine 4 los. anders gaat die uitgang in t wilde weg liggen vonken.

Vonken 1 en 4 gelijk tijdig?
ja beter nog 4 weer doorlussen met 1 ... eigenlijk zoals bij de oudere 16V motoren...155 en 156. je sluit dan de bobine wat beter uit!

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: 147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed mee

di aug 26, 2008 23:58

Heb gedaan wat je zei, maar dan loopt ie (nog) slechter :?
vreemd??
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Andretti Molletti

RE: 147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed mee

wo aug 27, 2008 00:35

zeker vreemd.. doet vermoeden dat de nokkenastiming niet klopt... distributie pas gedaan en de verkeerde calibers oid gebruikt??? kan dat??

Laat hem eens draaien zonder phasesensor ofwel nokkenassensor

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: 147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed mee

wo aug 27, 2008 00:59

distri is idd pas vervangen, met calibers. Heb hem later zelf nog gecontroleerd en staat goed.

Zal t morgen eens proberen met de fase sensor los.

In de originele opstelling? of met de kabel van cil 1 doorgelust?
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed mee

wo aug 27, 2008 05:47

Ik kan nog 1 ding noemen, valse lucht. Als we er van uit gaan dat vonk en brandstof kloppen, moet het haast wel in de luchttoevoer zitten? Gasinjectoren willen nogal eens los gaan zitten bij Vialle LPi systemen en dan wordt er vaak valse lucht meegezogen langs de losse injector. Ik vermoed dat er in de 147 zonder nokkenasversteller een kunststof inlaatspruitstuk zit? Als daar onderop een barst in is gekomen door een backfire zal je dat ook niet zien zonder de boel los te halen of moeilijk te doen met spiegeltjes of endoscopen en dergelijke. Ik denk dat het de moeite waard gaat zijn om toch het inlaatspruitstuk en dergelijke eens heel goed te gaan bestuderen op lekkage.

Verder horen er op de TS motoren altijd 1 bougie van cylinder 1 samen met een bougie van cylinder 4 te vonken, nooit 2 bougies van 1 cylinder tegelijk (Dit geldt uiteraard ook voor cylinder 2 en 3). Het idee hier achter is dat de bougies in serie staan en er over de bougie die in de uitlaatslag vonkt maar ongeveer 1000V nodig is om te vonken, zodat de bougie die het brandstofmengsel moet laten ontsteken de volle lading kan geven. Als je de 2 bougies die in serie staan allebei op de hoge-druk cylinder zet zal er veel meer (10-20kV) per bougie nodig zijn om ionisatie en dus een vonk plaats te laten vinden, waardoor de boel slechter, meestal later en soms helemaal niet vonkt. zie ook hier voor een electrisch schema van een wasted spark systeem en wat uitleg in het engels.

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: 147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed mee

wo aug 27, 2008 09:14

De inlaat (die idd kunstof is) heb ik al eens compleet vervangen incl de rubber en slangklemmen enz.
Dit maakte geen enkel verschil, ook heb ik geprobeerd met remmenreiniger een lek te ontdekken, echter nergens iets te bekennen.

De gasinjectoren heb ik vervangen en de voetjes gecontroleerd, deze zaten nog muurvast dus ga er eigenlijk vanuit dat ze dan ook nog afdichten!?

De bougiekabels lopen bij de oudere type's idd van cil 1 aan cil4 gekoppeld, echter bij de fase 3 is dat niet meer zo. dan loopt van cil1 naar de 2e bougie van cil1 een kabel, van bobine cil2 naar de 2e bougie van cil2 enz
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: 147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed mee

za aug 30, 2008 11:38

Ik heb zojuist de kop eraf gehaald. Cilinder 4 is wat vettig van de koelvloeistof.
Zuiger is heel iets schoongespoeld en er is een klein spoortje van lekkage zichtbaar aan de koppakking.

Koppakking had dus beginnende lekkage. vandaar nooit warmgelopen, koelvloeistof verlies of rook. Daarvoor is de lekkage te minimaal zo lijkt het.

Nu koprevisie en nieuwe koppakking, dan zou ie weer normaal moeten rijden ;)



Bedankt voor het meedenken in dit topic Andretti en whizzman!
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 147 105 pk loopt slecht, (cilinder 4 werkt niet goed mee

za aug 30, 2008 20:13

Ah, fijn dat je het gevonden hebt. :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”