Goedemiddag mensen.
ik heb gezocht op het monteren van een trekhaak en de daarbij behorende electrische problemen ivm boordcomputer.
Ik kwam alleen maar vragen tegen en weinig oplossingen dus wil ik graag met jullie delen hoe ik het heb opgelost.
Na installatie van mijn trekhaak deed mijn computer een beetje moeilijk, caravan was net een kerstboom. Verlichting aan, verlichting uit en dat constant.
De achterlichten trokken te veel stroom waardoor deze storing ontstond.
Oplossing: Achterlichten laten branden via een geschakelde draad (evt met schakelaar) en dus niet via de achterlichten aftappen.
Heeft deze vakantie feilloos gewerkt maar ik denk toch wel dat ik een goede kabelboom (met relais dus) ga halen want dit was een noodoplossing.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Welke auto gaat dit over? Wat versta jij onder boordcomputer? Sowieso moet je niet gaan prutsen met DHZ gedoe aan je kabelboom als er een nette kabel te koop is die via je zekeringenkast en dergelijke loopt, dat soort gebeun levert alleen maar problemen op.
Ah ja, handig idd om er even bij te vermelden idd.
156 1.9 JTD uit 1999.
Boordcomputer is mss. een groot woord maar het lampje wat kapotte verlichting aangeeft ging na een tijdje knipperen, net als de verlichting van de caravan.
Ik neem aan dat hier iets electronisch achter zit en dat noem ik voor het gemak maar even computer.
Origineel is natuurlijk altijd beter, maar deze tijdelijke oplossing heeft compleet probleemloos gewerkt.
Moest wel even op deze manier want ik kwam er nogal laat achter, we waren nét vertrokken richting Frankrijk namelijk.
Dit was natuurlijk in het weekend waardoor ik pas een paar dagen later ergens goed materiaal zou kunnen bestellen.
Daarom dus deze noodoplossing. Binnenkort komt er een goede bekabeling op, ik wil het gewoon in orde hebben.
Maar voor nood werkte dit prima, was gezekerd en kon uitgeschakeld worden.