vannelle

oplossing trekhaakelectriciteit

vr aug 22, 2008 15:59

Goedemiddag mensen.
ik heb gezocht op het monteren van een trekhaak en de daarbij behorende electrische problemen ivm boordcomputer.
Ik kwam alleen maar vragen tegen en weinig oplossingen dus wil ik graag met jullie delen hoe ik het heb opgelost.

Na installatie van mijn trekhaak deed mijn computer een beetje moeilijk, caravan was net een kerstboom. Verlichting aan, verlichting uit en dat constant.
De achterlichten trokken te veel stroom waardoor deze storing ontstond.

Oplossing: Achterlichten laten branden via een geschakelde draad (evt met schakelaar) en dus niet via de achterlichten aftappen.
Heeft deze vakantie feilloos gewerkt maar ik denk toch wel dat ik een goede kabelboom (met relais dus) ga halen want dit was een noodoplossing.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: oplossing trekhaakelectriciteit

vr aug 22, 2008 17:04

Zeker weten: "nooit een sleurhut aan een Alfa hangen", maar dat wist ik al langer dan vandaag. ;)

vannelle

RE: oplossing trekhaakelectriciteit

vr aug 22, 2008 17:06

Zonder sleurhut rijdt absoluut beter, ben ik met je eens. ;)
Maar voor de mensen die zich er toch aan wagen dus deze tip....

gtv 105.21
Full Member
Full Member

vr aug 22, 2008 17:36

Ik heb onder mijn 147 een trekhaak gezet en daarbij een speciale draadboom voor de stekker, nooit geen probleem mee gehad, kost wel 140 euro zo uit mijn hoofd maar geen ellende.

Het is een aparte kast en een stel relais met een voeding die recht streeks van de accu komt.

Han

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

vannelle

vr aug 22, 2008 18:42

En die "dure" draadboom ga ik dus ook nog halen want eea moet gewoon kloppen.
Wat ik beschrijf is gewoon een cheapass oplossing voor iets waar volgens mij meer mensen mee te maken hebben als ik de vragen zo less.

midi
Member
Member

Re: RE: oplossing trekhaakelectriciteit

vr aug 22, 2008 18:45

Ik heb onder mijn 147 een trekhaak gezet en daarbij een speciale draadboom voor de stekker, nooit geen probleem mee gehad, kost wel 140 euro zo uit mijn hoofd maar geen ellende.

Het is een aparte kast en een stel relais met een voeding die recht streeks van de accu komt.

Han

Wij moesten voor onze 147 inderdaad ook een prijzige speciaale draadboom aanschaffen.....werkte bij ons verder ook prima.

Trouwens wel een klusje waarbij je wat verstand van auto elektronica moet hebben......

succes i.i.g.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 22, 2008 18:52

Goedemiddag mensen.
ik heb gezocht op het monteren van een trekhaak en de daarbij behorende electrische problemen ivm boordcomputer.
Ik kwam alleen maar vragen tegen en weinig oplossingen dus wil ik graag met jullie delen hoe ik het heb opgelost.

Na installatie van mijn trekhaak deed mijn computer een beetje moeilijk, caravan was net een kerstboom. Verlichting aan, verlichting uit en dat constant.

Oplossing: Achterlichten laten branden via een geschakelde draad (evt met schakelaar) en dus niet via de achterlichten aftappen.
Heeft deze vakantie feilloos gewerkt maar ik denk toch wel dat ik een goede kabelboom (met relais dus) ga halen want dit was een noodoplossing.

Welke auto gaat dit over? Wat versta jij onder boordcomputer? Sowieso moet je niet gaan prutsen met DHZ gedoe aan je kabelboom als er een nette kabel te koop is die via je zekeringenkast en dergelijke loopt, dat soort gebeun levert alleen maar problemen op.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 22, 2008 19:31

op de 166 geen problemen. Alleen zijn van die auto de latere modellen heb ik begrepen (ja lekker logisch..) minder ver voorbedraad dan de eerdere, dus moet er een extra kabel bij die van de kast voor naar de kast achter loopt.. Dan werkt alles gewoon perfect. Niet voor een sleurhut, een hut voor vakantie huren wij gewoon, maar wel voor de trailer voor de 1 PK, en de trailer voor de 190 PK...

(om nog even de knuppel in het hoenderhok te gooien: de 8.32 had ook gewooon en trekhaak, en die werd ook gebruikt ook..)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

vannelle

za aug 23, 2008 14:50

Goedemiddag mensen.

Welke auto gaat dit over? Wat versta jij onder boordcomputer? Sowieso moet je niet gaan prutsen met DHZ gedoe aan je kabelboom als er een nette kabel te koop is die via je zekeringenkast en dergelijke loopt, dat soort gebeun levert alleen maar problemen op.
Ah ja, handig idd om er even bij te vermelden idd.
156 1.9 JTD uit 1999.
Boordcomputer is mss. een groot woord maar het lampje wat kapotte verlichting aangeeft ging na een tijdje knipperen, net als de verlichting van de caravan.
Ik neem aan dat hier iets electronisch achter zit en dat noem ik voor het gemak maar even computer.

Origineel is natuurlijk altijd beter, maar deze tijdelijke oplossing heeft compleet probleemloos gewerkt.
Moest wel even op deze manier want ik kwam er nogal laat achter, we waren nét vertrokken richting Frankrijk namelijk.
Dit was natuurlijk in het weekend waardoor ik pas een paar dagen later ergens goed materiaal zou kunnen bestellen.
Daarom dus deze noodoplossing. Binnenkort komt er een goede bekabeling op, ik wil het gewoon in orde hebben.
Maar voor nood werkte dit prima, was gezekerd en kon uitgeschakeld worden.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 23, 2008 15:05

Ah ja, handig idd om er even bij te vermelden idd.
156 1.9 JTD uit 1999.
Boordcomputer is mss. een groot woord maar het lampje wat kapotte verlichting aangeeft ging na een tijdje knipperen, net als de verlichting van de caravan.
Ik neem aan dat hier iets electronisch achter zit en dat noem ik voor het gemak maar even computer.
Dat is de "alfa control" en het is wel logisch dat die het niet meer snapte, want die gaat uit van een bepaalde belasting. Fijn om te weten dat de 156 kennelijk zelf lampen afschakelt in plaats van zekeringen door te laten fikken.

gtv 105.21
Full Member
Full Member

za aug 23, 2008 15:22

Probeer het eens met relais, onbekrachtigd geen stroom naar de stekker en wel stroom op de relais wel stroom op de stekker.

Heb je wel voor elke draad een relais nodig, zo zou je de compeuter moeten kunnen foppen?

succes.

Han

vv

Als je onder welke auto dan ook een trek haak zet is het nog altijd je eigen keus, wat een ander er van vind, dat is dan hun probleem, jij rijd wel lekker.

lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

vannelle

za aug 23, 2008 15:36

De originele kabelboom heeft idd relais ben ik achter.
Ook moet er dan een constante stroom vanuit de zekeringkast naar achteren lopen, deze wordt dan door de relais geschakeld naar de stekkerdoos.
Zo heel ver zat ik er dus niet naast met mijn rijdelijke oplossing. :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”